کریمی: مقاله ظریف دنیا را به صدا در آورد

مدیر کل بخش مطالعات اروپا در وزارت خارجه کشورمان معتقد است: اتحادیه اروپایی با مشکلات عدیده داخلی مواجه است و لذا به بازار ایران نیاز دارد که بسیار برای ما مطلوب است.

 

زهره نوروزپور: معاون صدراعظم آلمان زیگما گابریل روز دوشنبه در نشست مشترک اقتصادی تهران و برلین با تاکید بر رفع مشکلات بانکی ایران در اروپا ابراز امیدواری کرد که تحریم های آمریکا علیه کشورمان پایان یابد. گابریل یادآور شد مشارکت اقتصادی ایران و آلمان در روابط مالی ایران و آلمان هنوز مشکلاتی وجود دارد کما اینکه موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایی میان بانکهای ایرانی و آلمانی انجام شده است، گفت: ایران در شرایط فعلی می‌تواند از فاینانسهای بین‌المللی استفاده کند اما باید زمینه‌های روشن‌سازی مالی در این کشور فراهم شود .

دکتر سید وحید کریمی مدیر کل بخش مطالعات اروپا در وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران می تواند در اروپا با بانک ها همکاری کند یا خیر گفت:

«با مثال پاسخ می دهم چرا که نمی شود پاسخ صریح داد، جواب این سوال هم بله و هم خیر است.

هر روز در مجامع بین الملل، قوانین با تعابیر و بوروکراسی جدید شکل می گیرد، ایران برای رسیدن به آن تعاریف که خودش نمونه آنرا دارد، باید رویکرد فعالتری را در پیش بگیرد. مثلا درباره حقوق بشر، غرب می خواهد این مساله را جهانی کند در حالیکه ما خودمان ارزش هایی مبتنی بر ادیان الهی داریم، غرب باید این را بپذیرد و ما هم پای آن ایستاده ایم، این نیازمند دیپلماسی، منطق و استدلال است.

اگر بتوانیم مانند این مسائل اعم از بانکداری و همکاری بانکی را هم جا بیندازیم و پیش ببریم، خیلی از مسائل حل می شود. مقام معظم رهبری همیشه بر علم بنیان بودن تاکید می کنند، یعنی هر چیزی که غیر از جنگ در راستای تعامل باشد که همان مبتنی بر علم است. استفاده از منطق،  استقلال و علم یعنی قدرت نرم. قدرت نرم به معنای اینکه بتوانید ارزشهایی که به آن معتقد هستید را پرزنته کنید. به طوری که طرف مقابل ترغیب به پذیرش شود. سیاست خارجی مبتنی بر علم روابط بین الملل که نیازمند تبادل نظرات در جلسات متعدد در لباس دیپلمات است. نباید بر دیپلمات خورده گرفت که چرا لبخند میزند؟ چرا نرم عمل می کند؟ در لباس دیپلمات تعاریف احساسی رسیمت ندارد.»

کریمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اروپا برای پیشرفت همکاری بانکی باید لابی کند یا خیر، گفت:

« بخش لابی الزاما نباید دولتی باشد. می شود از افراد عادی تشکیل شود. چه ایرانی چه خارجی، ترفیع روابط تجاری و اقتصادی را داشته باشد. برخی کشورها بانک هایی را تاسیس کرده اند که اصلا معامله با آمریکا ندارند که از جریمه ایالات متحده بترسند و صرفا برای مراوده با کشورهای دیگر است. برای رسیدن به آن حد معقول بهتر است که تقاضاهای ما بیشتر باشد. در حال حاضر اتحادیه اروپایی با مشکلات عدیده داخلی مواجه است. از جمله تامین بودجه کشورها، اگر آمریکا از تامین امنیت اروپا خارج شود، اتحادیه به بودجه بیشتری نیاز دارد. لذا اروپا به بازار ایران نیاز دارد که بسیار مطلوب است چرا که مرکزیت خاورمیانه را در اختیار دارد.

در واقع این امور به قدرت نرم یک کشور باز می گردد.  سی کشور به ترتیبِ استفاده از قدرت نرم در رتبه بندی قرار دارند. انگلیس رتبه اول در استفاده از قدرت نرم است.  چین در رتبه سی ام قرار دارد. مثلا دربارۀ انگلیس ابزارهایی اعم از شبکه بی بی سی، جذب دانشجو، ایجاد موسسات مطالعاتی که بعضا منبع اطلاعات و تحلیل هستند همه اینها شاخص های قدرت نرم انگلیس است.  مثال های خوبی برای ماست که اگر بخواهیم لابی کنیم. لابی گری تنها این نیست که پول خرج کنیم و شخصی را اجیر کنیم، در ماه اگر بیست مقاله به زبان مستمعین خودمان در دنیا منتشر کنیم این تاثیر بر افکار عمومی جهان می گذاریم، مثال کار خوبی که آقای دکتر ظریف انجام می دهد ، ایشان یک مقاله به یک نشریه معتبر می دهند و در دنیا به صدا در می آید. مقاله های وزیر خارجه تا کنون در جامعه جهانی بسیار تاثیر داشته است. بودجه ای در نظر بگیریم  و اتاق فکر تشکیل دهیم، بخش خصوصی را متعهد کنیم به آنها ماموریت دهیم که در این حوزه ها کار کنند و توجه افکار عمومی جهانی را به خودشان جلب کنند مانند موسسات مطالعاتی آمریکا که بسیار تاثیر گذار است.»

نماینده مطالعاتی سابق ایران در سازمان ملل در خصوص شرط های آلمان برای ایران گفت:

«درباره آلمان بر این باورم که این کشور هیچگاه در ردیف انگلیس و فرانسه نبوده است. منتهی این کشور را وارد بازی می کردند چرا که نیاز به پول آنها دارند. آلمان بانک خوبی است ولی سیاست خارجی مستقلی ندارد. من متعجبم که ایران با توجه به روابط مثبتی که با المان دارد، خانم مرکل هنوز ملاقاتی با ما صورت نداده است این تنها بیانگر این است که آنها استقلال سیاست خارجی ندارند. آلمان از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت می کند و این موضوع قطعا در محقق نشدن این دیدار می تواند نقش داشته باشد. این بیانگر این است که سیاست خارجی آلمان مستقل نیست و ضعیف است. لابی اسرائیل به آنها امر و نهی  می کند. آلمان بیشترین سود تجارت خود را صرف اتحادیه می کند و پول خود را به دولتهای ورشکسته تزریق می کند. در سیاست خارجی کشور مستقلی نیست، گاو شیرده اروپا است. منتهی چون در کشور ما سابقه منفی نداشته است ایران با روی باز با آنها برخورد می کند.  ولی در مقابل انها نمی توانند محبت های ایران را پاسخ بدهند.»


مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 586304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =