ایسنا نوشت: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، دستاوردهای ایران در کنترل سه بیماری ایدز، مالاریا و سل را بیان کرد.

دکتر محمدمهدی گویا در اجلاس مشورتی وزارت بهداشت با صندوق جهانی مقابله ایدز، مالاریا و سل، در خصوص دستاوردهای ایران در زمینه کنترل بیماری‌های ایدز، مالاریا و سل گفت: پروژه‌های صندوق جهانی برای پیشگیری و درمان سل و مالاریا، در ایران به طور موثر اجرا شده است. برنامه‌های مبارزه با سل نیز در مارس ۲۰۱۴ کامل شدند، اما برنامه‌های ویژه ایدز و مالاریا به ترتیب تا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ادامه دارد. ما همچنین میان تمامی بخش‌هایی که در ایجاد واکنش به این سه بیماری موثر هستند، هماهنگی ایجاد کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما با همکاری وزارت آموزش و پروزش، تامین اجتماعی، سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی توانستیم مبارزه با این سه بیماری را ادامه دهیم. براساس قوانین صندوق جهانی، ایران کمیته‌ای ملی برای مبارزه با ایدز تاسیس کرد و در عین حال مکانیسم‌های هماهنگی و همکاری را انجام داد تا روند دریافت کمک از صندوق جهانی انجام شد.

گویا، پیشگیری از ابتلا به ایدز در معتادان تزریقی، کودکانی که مصرف مواد دارند، زندانیان، دانش آموزان و دانشجویان و همچنین کسانی که از آمفتامین استفاده می‌کنند را از جمله گروه‌های هدف وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: ما در حوزه HIV واحدهای ملی را تقویت کردیم که بتوانیم از صدمات ناشی از ابتلا به آن پیشگیری و آن را درمان کنیم. همچنین برنامه‌های ارتباطی، آموزشی و خدمات درمانی راافزایش داده‌ایم.

رییس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ایران ۱۹ سایت اورژانسی و ۸۸ مرکز واکنش سریع برای مقابله با مالاریا راه‌اندازی کرده است. همچنین تقویت سیستم پایش و ارزیابی در تمامی بخش‌هارا برای مبارزه با مالاریا افزایش داده است.

گویا گفت: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تنها ۱۴۷ مورد ابتلا به سل داشتیم، استراتژی مبارزه با سل در چهارچوب برنامه صندوق جهانی تدوین شد و طبق آن خدماتی را به مردم ارائه می‌دهیم.

دکتر علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این نشست گفت: ما در حوزه کنترل بیماری‌های واگیر مانند HIV، سل و مالاریا دستاوردهای زیادی داشته‌ایم و صندوق جهانی ایدز نیز در سال‌هایی که از نظر بین‌المللی تحریم بودیم، در زمینه کمک‌های فنی برای ایران بسیار حمایت کننده بود. امروز از نظر توانمندسازی نیروی انسانی و برنامه‌های آموزشی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

او همچنین این دستاوردها را قابل تعمیم به نظام سلامت سایر کشورها دانست.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =