ایسنا نوشت: معاون بهداشت وزارت بهداشت، سالمندان، حاشیه‌نشینان و همچنین مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر و ایدز را چهار گروه در معرض ابتلا به سل در کشور دانست.

دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش سل که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با تاکید بر اینکه این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ابتلا به بیماری سل در کشور ما نسبت به جهان و همچنین منطقه بهتر است، اما در عین حال این بیماری هنوز یکی از مشکلات جهانی به حساب می‌آید و طبق اهداف توسعه پایدار جهانی تا پایان سال 2030 باید اپیدمی سل پایان یابد.

وی افزود: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی، تا سال 2030 باید 95 درصد موارد مرگ ناشی از سل نسبت به سال 2015 کاهش پیدا کند. همچنین 90 درصد موارد مبتلا شناسایی شوند و هزینه درمان آنها نیز به صفر برسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خطر ابتلا به سل را در گروه‌های سالمندان بیشتر از سایر افراد جمعیت عنوان کرد و گفت: جامعه ما به سمت سالمند شدن حرکت می‌کند و این موضوع یکی از چالش‌های ما به حساب می‌آید. همچنین بیماری‌های واگیر نیز به عنوان یک مساله جهانی مطرح است و دیابت به عنوان یکی از این بیماری‌های غیرواگیر رو به افزایش است. ابتلا به سل نیز در این افراد چهار برابر سایرین است.

سیاری در ادامه اضافه کرد: یکی دیگر از گروه‌های در معرض ابتلا به سل، جمعیت حاشیه‌نشین هستند. یک سوم جمعیت دنیا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و ثابت شده که این جمعیت به علت فقر و محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی میزان ابتلا به سل بیشتر است.

به گفته وی، وزارت بهداشت برای 10 میلیون و 200 هزار نفر در حاشیه شهرها نظام بهداشتی و درمانی ایجاد کرده و تنها وزارتخانه‌ای است که آنها را به رسمیت شناخته است. یکی از این مراقبت‌ها، مراقبت از بیماری سل و همچنین درمان آن برای جمعیت حاشیه‌نشین است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همراهی سل و HIV میزان موفقیت در درمان را کم می‌کند، ادامه داد: زمانی که این دو بیماری با هم همراه شوند، میزان مرگ در بیماران سه برابر می‌شود. در حال حاضر ما پیش‌بینی کردیم که 75 هزار نفر در کشور به HIV مبتلا باشند، اما تنها 31 هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند.

سیاری همچنین اضافه کرد: درمان سل معمولی 450 هزار تومان هزینه دارد، اما یک دوره سل مقاوم به درمان حدود 20 تا 50 میلیون تومان برای بیماران هزینه دارد. بیشتر بیمارانی که مبتلا به سل معمولی هستند، به طور سرپایی درمان می‌شوند، اما مبتلایان به سل مقاوم، حداقل به شش ماه بستری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه میزان مراقبت بهداشتی برای مهاجرانی که به کشور وارد می‌شوند، به علت دسترسی پایین به آنها کمتر است، افزود: ما در ایران متعهد هستیم که تا 15 سال دیگر به این بیماری پایان دهیم. در حال حاضر نیز نگران مراقبت‌های دارویی بیماران مسلول هستیم چراکه اگر به درستی این داروها مصرف نشوند، خطر ایجاد سل مقاوم به درمان وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به ضرورت حمایت اجتماعی از بیماران مسلول برای جلوگیری از منزوی شدن آنها تاکید کرد و گفت: باید یک سیستم حمایت اجتماعی برای این بیماران ایجاد کرد. همچنین در راه رسیدن به این اهداف استفاده از تجربه سایر کشورها ضروری است.

234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =