ایرنا نوشت: وزارت خارجه آمریکا از اقدام آفریقای جنوبی برای خروج از دادگاه کیفری بین المللی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس-24، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه از خروج آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین المللی انتقاد کرد.
کربی گفت: 'آمریکا به شدت نگران این تصمیم پرتوریا است چرا که ما بر این باوریم دادگاه کیفری بین المللی مشارکت خوبی در رسیدگی به بسیاری از پرونده های بین المللی داشته است.'
ابراز نگرانی آمریکا در این باره در حالی است که پرتوریا روز گذشته (جمعه) تهدید خود مبنی بر دادگاه کیفری بین المللی را عملی کرد.
این اقدام آفریقای جنوبی پس از آن صورت گرفت که دادگاه کیفری بین المللی خواستار بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان در خاک خود شد.
مایکل ماسوتا وزیر دادگستری آفریقای جنوبی روز گذشته در این باره گفت که کشورش به طور مکتوب خروج خود را از دادگاه کیفری بین المللی به دبیرکل سازمان ملل متحد اطلاع داده است.
به رغم اینکه آمریکا عضو دادگاه کیفری بین المللی نیست ولی همواره خواستار پیوستن دیگر کشورها به این دادگاه است.
آمریکا در نظر دارد از این دادگاه به عنوان ابزاری برای مجازات رهبرانی استفاده کند که قوانین بین المللی را نقض می کنند.
چندی پیش نیز بروندی از دادگاه کیفری بین المللی خارج شد.
پیر انکورونزیزا رئیس جمهوری بروندی چهارشنبه هفته گذشته رسما با خروج این کشور از دادگاه کیفری بین المللی موافقت کرد.
پارلمان بروندی 21 مهرماه سال جاری با اکثریت آرا به خروج این کشور از دادگاه کیفری بین المللی رای داد تا نخستین کشوری باشد که از زمان تایید اساسنامه رم برای این دادگاه، رای به خروج رسمی داده است.
تصمیم خروج بروندی از دادگاه کیفری بین المللی به دنبال اعلام این دادگاه مبنی بر تحقیق و بررسی در موضوع سرکوب سیاسی و اقدامات خشونت بار در این کشور صورت گرفت.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از تصمیم آفریقای جنوبی و بروندی ابراز تاسف کرد و آن را اقدامی در جهت تضعیف پیمان های بین المللی خواند.
سودان از رهبران و ملت های آفریقایی که هنوز عضو دادگاه کیفری هستند خواست به طور جمعی از این نهاد خارج شوند.
این نهاد بین المللی در سال 2002 میلادی تاسیس شده است، هر چند آمریکا تاسیس آن را امضا کرده است اما هنوز کنگره این کشور عضویت در آن را به تصویب نرسده است.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =