زهرا داستانی: صبح امروز جلسه رای اعتماد به سه وزیر «آموزش و پرورش»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ورزش و جوانان» برگزار شد. در ابتدای این جلسه رئیس جمهور برای دفاع از صلاحیت برنامههای ۳ وزیر پیشنهادی وارد صحن علنی مجلس شد. علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس و برخی دیگر از وکلای ملت از جمله محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید به استقبال روحانی رفتند. (اینجا)
به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در سخنرانی خود به دفاع از دانش آشتیانی پرداخت و گفت: آموزش و پروررش مهمترین نهاد فرهنگی است، هیچ نهاد فرهنگی مهمتر از آموزش و پرورش نداریم، این رقم دانش آموز و معلم در آموزش و پرورش است. ما امروز به نقطه ای که باید از نیروها با توانمندی خوب استفاده کنیم رسیدیم. ما در زمینه آموزش و پرورش کار زیادی کردیم حتی در مساله بحث مادی وضع مالی ما در سال گذشته و امسال با شرایط ایده ال فاصله داشته است شما نماینده ها می دانید که هزینه جاری 14 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است و امسال هزینه جاری 30 هزار میلیارد تومان است یعنی دو برابر سال 92. همچنین ما تصمیم گرفتیم از طریق اوراق صکوک اجاره 4 هزار میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش بگذاریم تا در زمینه مطالبات بازنشستگان و سایر مطالبات از آموزش و پرورش هزینه شود.
وی مشکل امروز کشور را فاصله بین آموزش عالی و آموزش و پرورش دانست و گفت: دانش آشتیانی کسی است که از سال ها پیش از سال 45 کارش در مقام آموزش و پرورش بود مشاور، معاون و مسئول بوده کاملا به زوایای آموزش و پرورش آشنا است، دفعه پیش و این دفعه که با او صحبت کردم گفت "در احزاب و جریان های سیاسی نیستم سال هاست اینها را ترک کردم. در آموزش و کارتخصصی خودم متمرکزم". ما هم همین وزیر را می خواهیم، وزیری که از همه ظرفیت جناح ها استفاده کند تلاش او برای ارتقای آموزش و پورش و نسل جوان باشد.
در ادامه 7 نماینده در مخالفت و موافقت با دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به بیان نطق پرداختند که گزیده ای از نقطه نظرات آنها در جدول به اختصار آمده است.
موضوع |
نام نماینده |
موضع |
شرح اظهارات |
تحصیلات دانش آشتیانی |
حشمتالله فلاحتپیشه، نماينده اسلامآباد غرب |
مخالف |
تحصيلات وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش در زمینه مهندسي راه و ساختمان و مهندسي زلزله است و به كار آموزش و پرورش نميآيد و اگر فضاي فكري همخوان با حوزه مديريتي نباشد نميتوانيم به نتيجه برسيم. |
اسد الله عباسی، نماینده رودسر و املش |
مخالف |
رشته تحصیلی او هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و تجربه هیچ ارتباطی با این تصدی ندارد. |
|
داود محمدی نماینده تهران ری اسلامشهر و پردیس |
موافق |
این وزیر پیشنهادی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است و کار خود را نیز با تدریس در مدرسه آغاز کرده است. برخی از دوستان به عدم مرتبط بودن تحصیل وی با تخصص آموزش و پرورش انتقاد داشتند لذا باید بگویم که آقای آشتیانی نیز مانند شهید رجایی، معلم ریاضی بود و بعد وارد دولت شد. |
|
ورود از وزارت علوم به بدنه آموزش و پرورش |
حشمتالله فلاحتپیشه، نماينده اسلامآباد غرب |
مخالف |
چون ايشان با بدنه آموزش و پرورش ارتباط نداشته اميدي نيست كه مشكلات آموزش و پرورش حل شود. اگر ميخواستيد مشكل حل شود بهتر بود وزيري از آموزش و پرورش ميآورديد، كساني كه از جاي ديگر آمدند درد صنفي معلمان را ندارند. |
اسد الله عباسی، نماینده رودسر و املش |
مخالف |
پیشنهاد وزیری از بدنه آموزش عالی را بی احترامی به آموزش و پرورشیها است. انتظار داشتیم اگر قرار بود جابه جایی در وزارت اموزش پرورش صورت میگیرد از خود فرهنگیان استفاده می شد نه اینکه از اموزش عالی وارد شود. |
|
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده مردم رشت |
موافق |
نجفی یکی از موفق ترین وزیران آموزش و پرورش بود. از شما این سوال را دارم که او از کجا آمده بود؟ مگر او از وزارت علوم نبود. |
|
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده مردم رشت |
موافق |
فرهنیاگان مشکل دارند، مریض نباید پای درد و دل مریض دیگر بنشیند. فرهنگیان به دنبال فردی هستند که مشکلاتشان را حل کند. |
|
فتنه 88 |
سیدحسین نقوی حسینی، نماينده قرچك و پيشوا |
مخالف |
وزير شما كاملا يك بازيگر سياسي است. من به عنوان نماينده بايد در گور خودم پاسخگوي راي باشم. ما به مردم وعده داده ايم كه در مقابل فتنه بايستيم. اين شخص بازيگر نقش اول فتنه است، اسناد فتنه او ارائه شده و اولين مدير مدرسه است كه به جرم فتنه بازداشت شده است. |
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده مردم رشت |
موافق |
داستان فتنه چه زمانی قرار است تمام شود؟ فردی باید یا کاسب فتنه باشد یا صاحب فتنه یا ساکت فتنه. کاسب فتنه نمی آمد کاندید پیشنهادی دولت شود. |
|
حجتالاسلام مهدی شیخ، نماینده مردم تهران |
|
فردی آمد و وارد سیاست شد و سالها نیروهای نظام را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا میرویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا میخواهیم فضا را دو قطبی کنیم. |
|
صندوق ذخیره فرهنگیان |
اسد الله عباسی، نماینده رودسر و املش |
مخالف |
ما انتظار داشتیم که بگویید 8 هزار میلیارد از پول فرهنگیان کشور کجا رفته و چه کسانی چنین مطالباتی را طلب کردهاند؟ ما انتظار داشتیم که درباره حقوق نجومی هم توضیحاتی را بشنویم. آقای رئیس جمهور توضیحاتتان در رابطه با صندوق ذخیر فرهنگیان کافی نبود. |
سیدحسین نقوی حسینی، نماينده قرچك و پيشوا |
مخالف |
معلمها فراموش شدهاند، دانشآموزها در شرايط خوبي نيستند، مسكن فرهنگيان، رفاه و تعاونشان رهاست، صندوق ذخيره را ببينيد. امروز گفتند اين اختلاس نيست كه هشت هزار ميليارد عرق جبين معلمها را به سي نفر بدهيم. اين وام است. مردم اين حرفها را نميشنوند؟ شهروندي براي دو ميليون يك ماه در بانك ميدود، بعد اين وامها داده شود؟ ميگوييد نفهمها ميگويند اختلاس؟ |
|
برنامه های دانش آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش |
اسد الله عباسی، نماینده رودسر و املش |
مخالف |
برنامه های دانش آشتیانی در شأن آموزش و پرورش نیست. من این سوال را دارم که آیا می شود تمام این برنامه ها را در 9 ماه اجرایی کرد؟ در این مدت کوتاه چه کاری می شود در رابطه با برنامه هایی که برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش ارائه شده، انجام داد؟ |
ابوالفضل سروش، نماینده تهران |
موافق |
تامین منزلت معلمان و معیشت آنها، تمرکز زدایی در آموزش و پرورش، تامین بودجه های مناسب برای آموزش و پرورش، مشارکت دادن فرهنگیان در مدیریت مدارس، به رسمیت شناختن تشکلهای معلمان و.. مهم ترین برنامه های دانش آشتیانی است که دلیل رای من به او در جلسه امروز است. |
|
داود محمدی، نماینده تهران ری اسلامشهر و پردیس |
موافق |
نمایندگان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مسائل مختلفی همچون ساماندهی امور انسانی و مدیریت منابع آموزش و پرورش را در قالب سوال با این وزیر پیشنهادی دولت مطرح کردند که برای هر کدام از آنها جواب مشخصی داشت؛ در هر حال برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. |
دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس پس از بیان اظهارات نمایندگان به بیان برنامههای خود برای این وزرارتخانه پرداخت و گفت: برنامه من در چهار بخش تدوین شده؛ مهمترین مساله ای كه دغدغه چندین ساله من است این است كه آموزش و پرورش را باید بخش سرمایهای كشور دانست و نه بخش مصرفی. مدرسه را باید مهمترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد. بنابراین محور كلی برنامه من در چهارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است. این را به جد عنوان میكنم كه برنامه پیشنهادی من واقعگرایی و تحولخواهی است. اگر نمایندگان مخالف گفتند كه اینها اجرایی نیست، باید بگویم مسلم است كه در مدت كوتاه و هشت ماه امكان تحقق كامل این برنامه نیست همانطور كه در مقدمه به آن اشاره كردم كه برنامهای درازمدت است اما در انتها برنامه كوتاهمدت منطبق با آن را ذكر كردم.
دانشآشتياني در پاسخ به گفتههاي نقوي حسيني در رابطه با سابقه غیر مرتبط با آموزش و پرورش گفت: من اصلا نماينده دوره ششم مجلس نبودهام و نميدانم ايشان از كجا چنين اطلاعاتي را بيان كردند. اين هم سخت است اما بايد عنوان كنم زماني كه براي درس دكتري در انگلستان بودم، سفير چون سابقه آموزش و پرورشي من را ميدانستند گفتند به مدرسه جمهوري اسلامي كمك كن، من در هيات امنا با حضور آقاي انصاري كه سفير بودند، حضور داشتم. از من خواستند رياضي درس بدهم، درس دادم و ريالي دريافت نكردم. اگر سندي وجود دارد كه من در آنجا پولي گرفتهام ارائه دهيد.
او همچنین در واکنش به بازدداشت در جریان فتنه 88 گفت: من يك روز هم در سال ۸۸ بازداشت نشدم. آقاي نقوي حسيني، مدرك بازداشت شده من را به هيات رييسه اعلام كند و اگر مدرك نداشت بيايد از همين تريبون به مردم اعلام كند بازداشت نشدهام. اين كار را نه براي من بلكه براي جامعه و انقلاب انجام دهد.
در پایان دانش آشتیانی با 157 رای موافق، 111رای مخالف و 6 رای ممتنع وزیر آموزش و پرورش شد.
4747
نظر شما