ترامپ دنبال راه حلی برای خروج سریع آمریکا از توافق اقلیمی پاریس

یکی از اعضای تیم انرژی و سیاست های اقلیمی دولت ترامپ گفته است که دونالد ترامپ به دنبال روشی است که به سرعت توافق پاریس را لغو کند.

بر اساس گزارشی از رویترز دونالد ترامپ دنبال راهی است که به سرعت توافق اقلیمی پاریس را در اعتراض به حمایت های بین المللی از کاهش تولید گازهای گلخانه ای لغو کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از هنگام انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، کشورهای مختلفی از چین تا جزایر بسیار کوچک دوباره اعلام کرده اند از توافقی که سال پیش 200 کشور در پاریس امضا کرده اند پیروی می کنند، اما بر اساس گزارشی از رویترز یکی از اعضای تیم ترامپ گفته است، رئیس جمهور آمریکا که گرمایش جهانی را یک توهم خوانده است دنبال روشی است که فرایند 4 ساله را دور بزند و به سرعت توافق پاریس را لغو کند.

این عضو تیم ترامپ در قسمت انرژی و سیاست های اقلیمی در این رابطه گفته است: "این یک بی مسئولیتی بود که توافق پاریس قبل از انتخابات وارد مرحله اجرا شده است." گفتنی است توافق پاریس 4 روز قبل از انتخابات آمریکا وارد مرحله اجرا شده است.

او همچنین مقصر رخ دادن چنین اتفاقی را باراک اوباما می داند که بدون تایید کردن سناتورها چنین توافقی را وارد مرحله اجرا کرده است.

به گفته این عضو تیم ترامپ یکی از راه هایی که آمریکا می تواند حضور خود در توافق پاریس را لغو کند این است که ایالت متحده از توافقی که در سال 1992 انجام داده و در واقع زیر بنای توافق پاریس است، کنار گیری کند و راه دیگر هم این است که یک حکم ریاست جمهوری صادر شود و امضای آمریکا از توافق پاریس پاک شود.

بسیاری از کشورها ابراز امیدواری کرده اند که آمریکا از توافق پاریس کنار نکشد اما از سوی دیگر وزیر امور خارجه مراکش، کشوری که آخرین نشست در رابطه با تغییر اقلیم در آن برگزار شد گفت که توافق پاریس آنقدر قوی است که اگر کشوری آن را اجرا نکند، توافق به چالش کشیده نمی شود.

با این وجود، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته تا زمانی که اوباما دفتر ریاست جمهوری را ترک نکرده به اقداماتش برای اجرا توافق پاریس ادامه می دهد.

روز گذشته جان کری در نیوزیلند سخنرانی کرد و حتی در قسمتی از سخنرانی خود با آوردن دلایلی که گرم شدن کره زمین را تایید می کرد به شکلی به ترامپ کنایه زد. او گفت: الان جامعه علمی به این نتیجه رسیده که بدون هیچ شکی تغییر اقلیم در حال وقوع است و مدارک آن را همه می توانند مشاهده کنند.

رئیس بخش اقلیمی سازمان ملل قبول نکرده تا درباره حرف های عضو تیم ترامپ اظهارنظر کند.

منبع: گاردین / 13 نوامبر 2016

47237

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    5 0
    از سازمان ملل بی خاصیت تر و مزخرف تر و پولکی تر ندیدم... یعنی چی که سخنگوی سازمان ملل تا الان حرفی نزده؟؟ میترسه آمریکا جیره اشو نده؟؟؟