۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۴

محمدعلی بهمنی

زهرا فرهنگ‌نیا: خوبی کم‌یاب تماس با محمدعلی بهمنی به این است که هر وقت و هر جا که باشد اگر پای جلسه و کلاسی در میان نباشد با حوصله‌ تمام و بزرگواری وقت می‌گذارد و با بزرگواری خالصش به سوالاتت گوش می‌دهد؛ آنها را نمی‌شنود! غنیمت است این، و گاهی بدی‌اش به این است که گفتگویت تمام شود و بدانی به آنها که شعر بهمنی را دوست دارند باید خبر بدهی فعلاً بهار را با کتاب‌های قدیمی بهمنی ـ مثل چتر برای چه؟ شاعر که خیس نمی‌شود، گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود، شاعر شنیدنی است ـ سر کنند؛ چون او قصد ندارد کار تازه‌ای برای چاپ به ناشر بسپارد. «آخر من نمی‌توانم بگویم قصد دارم کار جدیدی به ناشر عرضه کنم یا نه، شعر باید چنین قصدی داشته باشد که به سراغ ما بیاید که هنوز دست نداده».

آخرین کتاب شعر بهمنی گزیده‌ اشعار او، چاپ انتشارت مروارید بود که دو ماه قبل روی پیشخوان کتاب‌فروشی رفت اما غیر از شعر، محمدعلی بهمنی این روزها منتظر خبر دریافت مجوز دو کتاب تازه است. دو کتاب خارج از حوزه‌ شعر. «دو تا مجموعه است که تقریبا می‌توانم بگویم دو تا نگاه من هستند به دو موضوع؛ یکی نگاهی به ترانه‌ امروز است و آن دیگری نگاهی به شاعران امروز. کتاب نگاه به ترانه‌ امروز نگاه من است به ترانه‌های این سال‌ها اینکه آیا این ترانه‌‌ها موفق هستند یا موفق نیستند. و در کتاب نگاه به شاعران امروز یک نگاه بیرونی داشته‌ام به چند تا مجموعه‌ شعر که از بین مجموعه‌‌های مختلفی که خوانده‌ام انتخابشان کردم» او این دو کتاب را سال قبل برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد فرستاده است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید و کتاب‌ها روند دریافت تأیید از اداره کتاب را به سلامت از سر بگذرانند به نمایشگاه کتاب امسال خواهند رسید ولی تا همین الان هنوز هیچ چیز مشخص نیست «خودم هم مطمئن نیستم که مجوز گرفته‌اند یا نه. خبر ندارم. اگر وزارت ارشاد پاسخ بدهد کتاب‌‌ها به نمایشگاه امسال می‌رسند و ناشر کارها هم انتشارات دارینوش است.»

محمد علی بهمنی ساکن بندرعباس است و ارتباط نزدیکی با جریان شعر در بین جوانان شاعر جنوب دارد شعر آنها را می‌خواند و دنبال می‌کند و امیدهای زیادی به رشد نسل تازه‌ شاعران دارد. «شاید من ویژگی خاص خودم را داشته باشم اینکه همیشه منتظر حرکت‌هایی هستم و هر حرکتی که اتفاق می‌افتد با خوش‌باوری به آن نگاه می‌‌کنم. هر حرکتی ضرورتی زمانی و تاریخی و برای شکل گرفتن دارد، اگر نداشته باشد که نفی خواهد شد. حتی غزل امروز بچه‌هایی که کار می‌کنند نام غزل پست‌مدرن را به آن داده‌اند با تمام ویژگی‌هایش این امکان را می‌دهد که شاعر کلاسیک متوجه شود که دریچه‌های دیگر را هم می‌شد و می‌شود باز کرد. بچه‌های این‌جا هم خوشبختانه تیم خوبی هستند و جایگاه خوبی در شعر روزگار ما دارند و کارهای بسیار با ارزشی می‌کنند. من هم گاهی فرصت داشته باشم بهشان سر می‌زنم» مهم‌ترین اتفاق اخیر در حوزه‌ شعر دومین جشنواره‌ شعر فجر بود که وزارت ارشاد دهم اسفند برگزار کرد. محمد علی بهمنی در مورد این فعلا مهم‌ترین اتفاق ادبی در حوزه‌ شعر گفت «به باور من جشنواره فجر دارد دوره آزمایش خودش را طی می‌کند. فکر می‌کنم باید صبورتر باشیم. در جشنواره‌ها همیشه به نوعی به حرمت پیشکسوت‌ها، جوان‌ترها نادیده گرفته می‌شوند اما امسال نگاه مهربانانه‌تری به جوان‌ترها دیدم. حرکت، حرکت درستی است. فقط باید امیدوار بود و خوشبین».

محمدعلی بهمنی متولد فروردین ۱۳۲۱ در شهر دزفول شاعر و غزل‌سرای ایرانی است. شعر بهمنی نیز البته شاید با خود او متولد شده باشد، گرچه بسیاری بر این عقیده‌اند که غزل‌های او وامدار سبک و سیاق نیمایوشیج است. نخستین شعر بهمنی در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که او تنها ۹ سال داشت، به چاپ رسید. محمدعلی بهمنی در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت تندیس خورشید مهر به عنوان برترین غزل‌سرای ایران شد. در سال ۱۳۸۳ با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، همزمان با برگزاری ششمین کنگره سراسری شعر و داستان جوان در بندرعباس نکوداشت محمدعلی بهمنی برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =