معاون وزیر نیرو در واکنش به مخالفت‌های مردمی نسبت به پروژه‌های انتقال آب می‌گوید: باید به مردم توضیح دهیم که برای شرب ناگزیریم که آب را انتقال دهیم. باید این موضوع را به مردم توضیح دهیم تا عده ای از روی احساسات حرفی نزنند و احساسی عمل نکنند که مردم را نگران کنند و نگذارند که حکومت به عنوان صاحب این آب برای اداره کشور نتواند از آن استفاده کند.

پروژه بهشت آباد که درواقع انتقال آب از استان چهار محال و بختیاری به اصفهان است در سال‌های گذشته حاشیه های فراوانی داشته است؛ از مخالفت مردم با انتقال آب تا مخالفت سازمان محیط زیست. هر هفته هم در مجلس اعتراض یکی از نماینده های استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و حتی اصفهان درباره این پروژه به گوش می‌رسد. با این حال این پروژه در حال اجراست. 

رحیم میدانی،‌ معاون وزیر نیرو درباره مجوز 2 ساله ارزیابی زیست محیطی کوهرنگ 3 بخشی از پروژه انتقال آب زاگرس به فلات مرکزی ایران است، به خبرآنلاین می گوید: پروژه کوهرنگ 3، 23 سال است که در حال اجرا است. پروژه فعالی است و قرار نبوده که این پروژه متوقف شود. این از پروژه 23 سال پیش آغاز شده، تونل آن به اتمام رسیده و اکنون ساخت سد آن نیز در حال اجراست.

او گفت: نامه‌ای در رابطه با پایان مجوز ارزیابی زیست محیطی پروژه کوهرنگ 3 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان ندیده‌ام، پروژه‌هایی که قبلا اجرا شده مشمول کمیته ماده 2 (جلسات ارزیابی زیست محیطی پروژه ها) نمی‌شود و ما نیز در پروژه‌های آبی از جمله کوهرنگ 1، 2 و 3 و حتی سد بهشت آباد مسائل زیست محیطی کارون را لحاظ کرده‌ایم.

میدانی در رابطه با مخالفت مردم استان‌های مختلف از اعم از اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان با پروژه‌های انتقال آب گفت: ما باید مردم را توجیه کنیم. ما برای حل مشکل شرب ناگزیر به انتقال آب هستیم چرا که 52 درصد از جمعیت در مرکز فلات ایران زندگی می‌کنند، در مناطقی که با کمبود آب روبه رو هستیم اما مناطقی در ایران وجود دارد که آب فراوان دارد. چه ایرادی دارد که آب این مناطق به مناطق کم آب منتقل شود.

او با اشاره به مصرف 92 درصدی آب ایران در کشاورزی و مصرف 6 درصدی آب در شرب گفت: ما می‌خواهیم سهم کوچکی از آب سرزمینمان را به شرب مردم اختصاص دهیم، بنابراین باید به مردم توضیح دهیم. برخی از این اعتراضات به دلیل ناآگاهی است. برخی از افراد شایعاتی ایجاد می‌کنند و سبب ایجاد اضطراب در مردم می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که دولت و وزارت نیرو چه رویکردی برای حل و فصل اختلافات و اعتراضات مردمی به پروژه‌های انتقال آب خواهد داشت، گفت: مسائل حوزه زاینده رود را در شورای هماهنگی با حضور استانداران و معاونین وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صنعت معدن و تجارت، وزارت کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه و نماینده کشاورزان بررسی‌ می‌کنیم. جدولی را تحت عنوان منابع و مصارف حوزه در شرایط عادی تهیه کرده‌ایم. هر وقت شرایط از حالت عادی پایین‌تر بیاید مشخص است که به نسبت چقدر ورودی آب خواهیم داشت و چه میزان باید بخش های مختلف از آب استفاده کنند و ما این مسائل را در این جلسات حل و فصل می‌کنیم.

او افزود: باید به مردم توضیح دهیم که برای شرب ناگزیریم که آب را انتقال دهیم ولی نباید در مردم ایجاد نگرانی کنیم. زمانی که حوزه آبی در منطقه‌‌ای در دراز مدت حدود 22 میلیارد متر مکعب آب دارد چه ایرادی دارد که یک درصد از آن که برابر 200 میلیون متر مکعب آب است را به منطقه‌‌ای دیگر که برای شرب انتقال دهیم؟

میدانی در رابطه با نگرانی مردم نسبت به سد بهشت آباد گفت: کل آب بهشت آباد 580 میلیون متر مکعب است که به استان های یزد و اصفهان و کرمان منتقل می‌شود. این رقم در مقابل مصارف کشاورزی حوزه کارون عددی نیست که مردم را حساس کنیم. باید این موضوع را به مردم توضیح دهیم تا عده ای از روی احساسات حرفی نزنند که مردم را نگران کنند و نگذارند که حکومت به عنوان صاحب این آب برای اداره کشور نتواند از آن استفاده کند.

معاون وزیر نیرو در رابطه با رویکرد دولت برای ادامه ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی آب و سدهای مخزنی، گفت: پروژه‌های عمرانی ادامه خواهد داشت ولی نه به شدت سابق. اکنون پروژه‌های عمرانی آبی نیمه تمام در حال اجرا است با این تفاوت که جدولی را تحت عنوان آب قابل برنامه ریزی تهیه کرده‌ایم که در آن حقآبه محیط زیست مشخص شده است.

او گفت: میزان حقآبه محیط زیستی را 10.8 میلیارد متر مکعب در نظر گرفته‌ایم، با رعایت این اصول مثل همه دنیا پروژه‌های عمرانی را پی می‌گیریم. تاکید ما این است که اگر سدی می‌زنیم برای شرب و صنعت باشد.

47235

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 611800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 0
    از این طرف میگید مشکل اب داریم از این طرف اب مرزی خارج میشن الان سد میمه که روخانه مرزی داره تعطیل میشه براورد کردن 260 میلیون متر اب پارسال از این رودخانه از ایران خارج شده بعد بخاطر 20 میلیارد داره تعطیل میشه کارکنانش چند روز اعتصاب کردن در فرمانداری کسی هست بگه چه خبره
  • حسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 0
    اول اینکه.آب و خاک این وطن برای مردم هست نه حکومت..چنانچه مردم راضی نباشند ضایع کردن حق الناس است .دوم:مجوز زیست محیطی نداره این طرح.سوم:اقای معاون وزیر نیرو دولت تدبیر و امید.این دولت با انتقال اب اکثریت رای مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری رو از دست خواهد داد
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    0 0
    کاش همین مقداری باشه که شما میگی جناب معاون وزیر،فعلا اهواز بیشتر رودخانه هایی که من دیدم و قبلا آب داشتن الان یا کم آب هستن یا خشک شدن،میگم ملت آب شرب زیاد استفاده میکنن شاید بخاطر اونه،باید طرز صحیح استفاده از آب شرب هم یاد ملت بدیم تا مشکلات بحمداله حل بشه،چون موضوع فقط آب شرب و نباید مردم اهواز حساس بشن و چون ما اهوازی ها آدمهای دهن بینی هستیم و خودمون چشم نداریم که ببینیم گوش میدیم به حرف بقیه که مارو بدبین کنن و حساسمون کنن درباره آب شرب دیگر هموطنان عزیزمون،باز هم متشکرم که چشم ما اهوازی ها رو باز کردین...کاش دولت در امور دیگری مثل آب شرب خود اهواز هم سرعت عمل داشت و توضیحات میداد،قرار بود آب اهواز یک هفته ای درست بشه
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 0
    اب شرب برای نوشیدن. نه برای کشاورزی در کویر قم . اب از دز به قم بردیند انوقت در قم با ان کشاورزی می کنند.یا در اصفهان برنج کشت می کنند یا اب بردند به کاشان انوقت این اب صرف مصارف صنعتی تولید فولا می شود . متاسفانه بعضی از شهرها با نفوذی که در مجلس داشتهاند طرخهایی را به شهرشان بردندکه بر خلاف منافع ملی واقتصادی بوده بندر چهابها ر وسایر بندهای فقیر ایران که می توانستد تولید کننده فلزات از هر جهت باشد خالی مانده انوقت صنایع تولید فلزات که در تولید انها احتیاج به اب فراوان داشته در مناطق کویری و کم اب احداث کردهاند. چون این افراد با نفوذشان باعث شده تا مزیتهای دیگر شهر را حنثی کنند
  • بدون نام ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    3 0
    من نمي دونم اين كشور چند هزار ساله پس چطور تو اين همه سال با عدم انتقال و اين حرفا اب شرب مردمش رو تامين كرده اما تو اين 37 سال هيچ كس به حق خود قانع نيست و مدام چشمشون اين ور اونوره و مي خوان مناطق ديگه رو هم خشك كنند بذارن اونجا عزيز من كمي به خودت سخت بگير الگوي مصرفت رو درست كن هندوانه كمتر بكار قرار نيست كه ولنگاري و اسراف و استخر زدن و حال كردن يه منطقه رو يه جاي ديگه هزينه اش رو بده پس ما از مديريت چي مي فهميم و چي بلديم، انتقال و لوله كشي و ربايش اب يه جا كاريه اخه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 0
    آب کارون به یزد و کرمان میره و میخواد بره، ولی ناسزاش فقط ماله اصفهانه
  • فريد ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 1
    به نظر من دولت دست به اين كار بزند اعتراض شديد مردمي را در پي دارد و به راپيمايي خطم ميشود نمايندگان خوزستان وچهار محال بي لياقت ميشن اگر جلوي اين فاجعه را نگيرنند چرا براي جان دادن به زاينده رو كارون را خشك كنند چه بسا الان هم خشك شده است در مناطق پايين دست
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    2 1
    انتقال اب از استانهای مجاور به اصفهان نه برای مصارف شرب و خانگی بلکه به منظور گسترش کشاورزی اقلامی چون برنج کارخانجات اکثرا زیان ده و تاسیس خدمات گردشگری چون بزرگترین پارک ابی خاورمیانه در یکی از استانهای کم اب ایران است. متاسفانه انحصارطلبی در امر توسعه و فقدان دیدگاه ملی در نمایندگان و مدیران این استان توسعه استان اصفهان را به قیمت عدم توسعه یافتگی سایر استانهای محروم کشور و تاراج منابع طبیعی انها منجر شده است.
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
    2 0
    آب دز هم انتقال دادن برا شرب بود باهاش تو کویر بزرگترین استخر خاورمیانه رو زدن
  • مجید A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
    1 2
    دوستان عزیز خشکی زاینده رود امسال در حدی بود که اگر آذر ماه بارندگی نبود قطعا آب شرب اصفهان جیره بندی می شد لذا این صحبت معاون وزیر نه به خاطر نفوذ نماینده اصفهان بلکه خاطربحران آب شرب می باشد و وضعیت 17 ساله خشکی زاینده رود گواه بر این ادعا است اذا در این خصوص از بیان احساسی مو ضوع خودداری شود