اصولا هر چیزی که بیشتر از یک اسم داشته باشد به همان اندازه هم مهم است.

مثلا به «جوجه تیغی»، «خارپشت» هم می گویند اما «گاو» همان «گاو» است. ایام هفته هم همین طورند مثلا به «پنجشنبه»، «شب جمعه» هم می گویند در صورتی که روزهای دیگر هفته، فقط یک اسم دارند. اعتبار شب جمعه هم، به خاطر فاتحه دادن به مرده هاست! آخرین شب فصل پاییز هم دو اسم دارد: «شب یلدا» و «شب چله».  پس این شب خاص هم به نوعی مهم و قابل بحث و بررسی است.

فردای شب یلدا فصل زمستان شروع می شود و هنوز کسی نمی داند چرا در فصلی که پر است از: قطع گاز، یخبندان، ترافیک، وارونگی هوا، شیوع بیماری، تصادفات ریلی و جاده ای و... آغازش برای ایرانیان تا این حد هیجان انگیز و مهم شده که البته می توان آن را موضوع یک پژوهش چامعه شناسی فرهنگی قرارداد. علی ای حال ...

ایرانیان طبق یک سنت دیرینه در چنین شبی دور هم می نشینند و سرشان را داخل تلگرام و اینستاگرام می کنند و با سوژه شب یلدا برای هم جوک می فرستند. همچنین آنها بنابه رسوم و آیین های قدیمی در این شب کتاب حافظ را سر طاقچه می گذارند و بزرگان خانواده را می خوابانند تا بدون مزاحمت از بلندی این شب دراز استفاده کرده و تا صبح، شبکه های آنور آبی را تماشا کنند. خدا رو شکربا هدایت و درایت مسئولین دلسوز، همان طور که بیشتر کرسی های بین المللی را در ورزش از دست دادیم، کرسی های داخلی را هم به باد فنا داده ایم، چون معلوم نبود با این وضع چه اتفاقات دامنه داری در زیرشان پیش می آمد.

روایت است ایرانیان برای مصون ماندن از گزند سرمای فصل زمستان و همجنین برای طول عمر بیشتر در چنین شبی «میوه های قرمز» از جمله هندوانه و انار می خورند اما معمولا آنهایی که «روپوش سفید» دارند با دواهای رنگارنگی که به خوردمان می دهند کاری می کنند تا مردم این آرزو را با خود به گور ببرند! مخارج این شب بسیار بالاست به همین خاطر ایرانیان که از همان دیر باز در انواع «دور زدن ها» سرآمد بودند،حتی در دوره «پسابرجام» هم علاقه عجیبی دارند تا هزینه های کمرشکن این شب را دودره کرده و دور بزنند. از این رو ایرانیان در چنین شبی به شدت صله رحم را رعایت می کنند و خودشان را در منزل شخص دیگری آوار می نمایند. لازم به توضیح است که ایرانیان صله رحم را از اهم واجبات می دانند.

اما مهم ترین چیزی که این شب را مهم کرده خوردن «آجیل مشکل‌گشا» است. چون برای ایرانیان هیچ راه دیگری برای رفع و رجوع مشکلاتشان به جز خوردن این آجیل نمانده! آنها در طول تاریخ وقتی دیدند هیچ رقمه آبی برایشان گرم نشد به این آجیل روی آوردند و به مشکل گشا بودنش دل بستند!هر چند که بهای این آجیل آنقدر هست که خودش بتواند یکی از عوامل «دلواپسی» و «مشکلات» محسوب شود!

شب یلدا روز شمارش جوجه هاست. به شرطی اینکه کسی جوجه ای برای شماردن داشته باشد البته هستند افرادی که جوجه های نجومی دارند و وقت نمی کنند آنها را بشمارند.خوشا به حالشان؛ ما که بخیل نیستیم. ما هم خودمان را با تماشای جوجه شماری آنها سرگرم می کنیم. چون معتقدیم آنها طبق قانون جوجه کشی کردند و جوجه دار شدند و لابد ما یه چیزمان بوده که الان بی جوجه مانده ایم. درست است که هزینه های این شب مثل شب های دیگر نیست اما ایرانیان مرد روزهای سخت هستند و می توانند کاری کنند که شب و روزشان یکی شده و مرد شب های سخت هم بشوند، در نتیجه از پس این شب هم همچون مصیبت های دیگرشان برآیند و با افتخار بر قله های دماوند و یا حداقل کلک چال بایستند. امید آنکه پایان شاهنامه بر همگان خوش و خرم باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    4 0
    درود بر شما. شب یلدایی شاد شدیم.