دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری چهارشنبه 21 تیرماه سال 1396 در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خبرآنلاین و بهنقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران؛ مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) و نائب رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری در این باره گفت: شهرنشینی، رویه غالب چنده دهه آینده جهان به‌خصوص در مناطقی مانند آسیای شرقی، غربی و جنوبی، آمریکای لاتین و حاشیه صحرای آفریقا خواهد بود. در این مناطق و سایر نواحی، شهرها می‌توانند نقش محوری را در دستیابی به توسعه پایدار، ایفا کنند؛ چراکه آنها مسئول حجم عظیمی از تولید و رشد اقتصادی هستند و 75 درصد فعالیت‌های اقتصادی جهان، در شهرها اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر، شهرها مکان فقر، محرومیت و انزوای یک میلیارد نفر جمعیت نیز هستند که شرایط زندگی حاشیه‌نشینی را تجربه می‌کنند. با همه این اوصاف، دینامیسم شهرها یک فرصت بی‌نظیر را برای دولت‌ها خلق می‌کند تا با اعطای حق توسعه به شهر، آنها را به مکان‌هایی برای زندگی بهتر و با کیفیت‌تر تبدیل کنند، محیط‌زیست را حفظ کنند و با فقر مبارزه کنند.

صادقی گفت: اقتصاد شهری اگر در مسیر دقیق و درست خویش قرار بگیرد دستیابی به اهداف توسعه هزاره را تسریع خواهد کرد، بنابراین تبیین دقیق اقتصاد شهری و راهکارهایی که از این طریق می‌توان فراروی شهرها گذاشت، از رسالت‌های جهانی مجامع علمی است. در همین راستا انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در اردیبهشت سال 1395 اقدام به برگزاری اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری نمود و به منظور بومی‌سازی و کارآمدتر کردن دانش به دست آمده، آن را با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تلفیق کرد. در این همایش که با استقبال مدیران شهری استادان، دانشجویان و پژوهشگران شهری روبرو شد، بیش از 400 عنوان مقاله دریافت شد و بیش از 50 عنوان مقاله در قالب سه پنل تخصصی، ارائه گردید. علاوه بر ارائه مقالات، اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی راجع به ابعاد مختلف اقتصاد شهری، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و ضمن تحلیل مسائل و مشکلات شهرها، دستاوردهای علمی خود در این حوزه را به اشتراک گذاشتند و نیز تشریح جدی‌تر و اتخاذ رهیافتی مسئولانه‌تر در قبال اقتصاد شهری را در آینده خواستار شدند. در این همایش همچنین به جهت تشویق و ترغیب مدیران شهری در سطوح محلات، مناطق و شهرها، برای حرکت در مسیر اقتصاد پایدار و مشارکت در فرایند توسعه شهری به شکلی نوآورانه و آینده‌نگرانه، جوایزی تحت عنوان «اقتصاد برتر محله، منطقه و کلانشهر» تقدیم برترین‌های این حوزه‌ها شد.

او گفت: ضرورت پرداختن به مباحث مهم شهری؛ از جمله اقتصاد شهری که یکی از ارکان اصلی شهرها می‌باشد به طور مستمر در دهه‌های آتی توسط نهادها و ارگان‌های مهم بین‌المللی پیگیری خواهد شد. در راستای همین اهداف بلندمدت جهانی، پیگیری بندهای بیانیه پایانی همایش مذکور و نظر به اینکه در آغاز برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور و شروع نیمه سرنوشت‌ساز سند چشم‌انداز کشور قرار داریم، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، اقدام به برنامه‌ریزی جهت برگزاری دومین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری نموده است و امیدوار است با برگزاری این همایش، گام محکمی در جهت تبیین تئوریک اقتصاد شهری در کشور برداشته و راهبردهای عملیاتی و کاربردی ارزشمندی را پیش پای مجموعه مدیریت شهری کشور بگذارد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری می توانند به سایت دبیرخانه دائمی مراجعه کنند. دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری چهارشنبه 21 تیرماه سال 1396 در تهران برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال مقالات به این همایش 22 اسفندماه سال 95 است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =