وقایع اتفاقیه نوشت: پس از تمام فراز و نشیب‌هایی که برای شوراهای صنفی دانشجویان در کشور به‌وجود آمده و امید به دورانی برای بهبود وضعیت شوراها بود، بخشنامه جدید سازمان امور دانشجویان بی‌توجهی به شوراها را به اوج خود رساند.

ناديده‌گرفتن درخواست‌هاي پيشين شوراها مانند افزايش‌نیافتن هزينه‌هاي غذا و خوابگاه و... نمونه‌هايي از بي‌توجهي مسئولان وزارت علوم به شوراهاي صنفي دانشجویان کشور بود؛ تا جايي که گمان مي‌رفت سازمان امور دانشجويان تمايلي به حل مشکلات دانشجويان ندارد و صرفا در راستای راضي نگه‌داشتن مسئولان دانشگاه عمل مي‌کند. در بند اول اين بخشنامه ذکر شده بود امور آموزشي در حوزه وظايف شوراهاي صنفي قرار ندارد.

اين درحالي است که مسائل آموزشي کاملا صنفي هستند و وقتي اعضاي شورا امکان دخالت در اين امور را نداشته باشند، عملا بخشي از اختيارات از آنها گرفته مي‌شود. درواقع، حذف امور آموزشي از اختيارات شوراها، امري است که به هيچ عنوان نمي‌توان از آن چشم‌پوشي کرد زيرا يکي از مهم‌ترين تغييرات در آيين‌نامه جديد، در کنار ديگر تغييرات اين آيين‌نامه بوده است. يکي ديگر از بندهاي اين بخشنامه، اضافه‌شدن شرط «رعايت شئون دانشجويي و اخلاقي» براي عضويت در شوراي صنفي است. درحالي‌که هيچ تعريف مشخصي از اين «شئون» ارائه نشده است، اين تصور را ايجاد مي‌کند که دانشجويان شاهد ردصلاحيت‌هاي سليقه‌اي و دخالت در فرايندهاي دموکراتيک باشند.

با وجود اين بخشنامه که هم به‌لحاظ محتوا و هم فرم داراي ايرادات فراواني است، دانشجويان براي بيان مطالبات خود، روز هفتم دي در جلسه‌اي که قرار بود با مجتبي صديقي، رئيس سازمان امور دانشجويان باشد، در اين سازمان حضور پيدا کردند و برخلاف وعده‌هاي داده‌شده، با برخورد قهري و فيزيکي مواجه شدند و صديقي هم پس از اينکه متوجه شد آنها براي پيگيري مطالباتشان مي‌آيند، سازمان را ترک کرد.

پيگيري مطالبات براي ابلاغيه‌اي که سنديت ندارد

امين اصانلو، دبير شوراي صنفي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در توضيح اين اتفاق مي‌گويد: «اتفاقات جلسه روز سه‌شنبه با دکتر صديقي چند محور داشت؛ اول اينکه يکسري بندها در آيين‌نامه وجود دارد که شرايط عيني و انضمامي براي پياده‌شدن ندارد؛ بندي مثل مشارکت 25 درصدي دانشجوها. در خيلي از شهرستان‌ها و حتي شهرها اين اتفاق نمي‌افتد. درواقع، در مدت يک روز براي برگزاري انتخابات، 25 درصد از جمعيت دانشجویان يک دانشگاه وارد آن نمي‌شوند و اين بند عملا از برگزاري انتخابات‌ جلوگيري مي‌کند. دوم اينکه، در ابلاغيه جديد، شوراي صنفي از ورود به امور صنفي، آموزشي منع شده که اين مسئله، عملا دست شورا را مي‌بندد. مي‌توان گفت اين ابلاغيه به‌لحاظ محتوايي غيرقانوني است زيرا مسائل آموزشي کاملا صنفي هستند و وقتي شورا نتواند در اين امور دخالت کند، بخشي از اختيارات آنها گرفته مي‌شود. به‌لحاظ فرمي هم، در آيين‌نامه قبلي اين اختيار به شوراهاي صنفي داده شده بود ولي در اقدامي عجيب، اين ابلاغيه مي‌خواهد دخالت شوراهاي صنفي در مسائل آموزشي را از آنها بگيرد.»

استقبال از دانشجوها با درگيري فيزيکي

به گفته اصانلو، در آيين‌نامه شوراهاي صنفي در يکي از بندها آمده هر ابلاغيه و تفسيري از آيين‌نامه، در صورت تشکيل جلسات شوراي نظارت است که قانوني مي‌شود. اين شوراي نظارت هم از 6 نماينده وزارت علوم و نمايندگان شوراهاي صنفي تشکيل شده است که عملا چنين جلسه‌اي با حضور نمايندگان شوراهاي صنفي تشکيل نشده بود. به‌همين‌خاطر اين ابلاغيه زير سؤال مي‌رود و مي‌توان گفت هم به‌لحاظ محتوايي و هم فرم، سنديت ندارد و غيرقانوني است. براي همين قرار بود روز سه‌شنبه جلسه‌اي با دکتر صديقي داشته باشيم و اين مطالبات را پيگيري کنيم که منجر به درگيري حراست با دانشجوها شد. بعد از درگيري با حراست، بچه‌ها جلوي دفتر دکتر صديقي نشستند تا او را ببينند و هيچ تحصني هم در کار نبود اما مسئولان سازمان مدعي شدند که دکتر نيست و در دفترش حضور ندارد ولی عده‌اي از دانشجويان که زودتر رفته بودند، دیدند که دکتر داخل سازمان حضور دارد و وقتي اين خبر به او رسيده که دانشجوها براي جلسه مي‌آيند، سازمان را ترک کرده است.

بستن درهاي سازمان به بهانه آلودگي هوا

دبير شوراي صنفي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، با اشاره به اينکه دانشجويان را از سازمان بيرون کردند، ادامه مي‌دهد: «درهاي ساختمان را قبل از ساعات اداري بستند و اجازه ندادند دانشجوياني که ديرتر آمده‌اند، وارد سازمان شوند. توجيهشان هم براي بستن درهاي ساختمان قبل از ساعت اداري، آلودگي هوا بود؛ البته بچه‌ها مي‌توانستند از سازمان خارج شوند ولي کسي نمي‌توانست داخل شود. نکته قابل‌توجه ديگر، اين بود که هيچ‌کدام از مسئولان حاضر نشدند دانشجويان را ببينند و با آنها صحبت کنند. درواقع، برخي مي‌خواستند جلسه‌اي را که قرار بود مسالمت‌آميز و بدون هيچ‌گونه درگيري حل شود، به‌صورت خودخواسته متشنج کنند اما دانشجوها فضا را کنترل کردند و در نهايت، نامه‌اي تنظيم شد که در انتهاي ساعت اداري، بچه‌ها نامه را تحويل دبيرخانه دادند و از سازمان خارج شدند.»

در اين نامه که خطاب به دکتر صديقي نوشته شده است، مواردی مانند 25درصد واجدان شرايط براي رأي‌دادن، موضوع کسب نصف به‌علاوه يک از آرای مأخوذه براي ورود به شوراي صنفي با توجه به اينکه شرايط عيني مورد توجه قرار نمي‌گيرد، شرط «رعايت شئون دانشجويي» و منع‌شدن شوراي صنفي از ورود به مسائل آموزشي ذکر‌ شده و دانشجويان خواستار برطرف‌کردن اين مطالبات شده‌اند.

روایت‌هایی از حضور یا عدم حضور

پويا جاني‌پور، دبير اسکان شوراي صنفي علم‌وصنعت نيز در توضيح اين اتفاق مي‌گويد: «شنبه صبح بود که با نماينده‌هاي پنج شوراي صنفي (علم‌وصنعت، شريف، علوم اجتماعي تهران، تربيت مدرس و علامه) به دفتر دکتر رياضي رفتيم تا درباره ابلاغيه غيرقانوني درباره اختيارات آموزشي شورا و همين‌طور محدوديت‌هاي عجيب انتخابات شورا اعتراض کنيم که آقاي رياضي گفتند، از اين به بعد، سياست‌هاي کلي شوراهاي سراسر کشور را آقاي صديقي، مستقيما پیگیری می‌کند؛ ما هم به دفتر دکتر صديقي رفتیم تا با خودشان صحبت کنيم. بعد از 40 دقيقه که جواب‌هاي متفاوتي از حضور داشتن یا نداشتن او شنيديم، در نهايت، قرار بر اين شد که رئيس‌دفترشان به آقاي دکتر منتقل کند و با ما تماس بگيرد و ما هم قرار گذاشتيم که سه‌شنبه به سازمان برويم تا پيگير مشکلات باشيم. بعد از نشست دوشنبه دانشگاه تربيت مدرس، قرار بر اين شد که تعدادي از شوراهاي تهران و شهرستان، سه‌شنبه (طبق وعده قبلي) در سازمان حضور پيدا کنند و با توجه به تماس‌نگرفتن ايشان با ما و اهميت موضوع انتخابات و مشکلات به‌وجود آمده، اين کار بايد هرچه زودتر پيگيري مي‌شد. وقتي نمايندگان شوراها به سازمان مراجعه کردند با کمال آرامش، برگه‌هاي مراجعه را دريافت کردند و ملاقات‌شونده، مشخص شد اما وقتي نمايندگان مي‌خواستند به دفتر مراجعه کنند، با ممانعت حراست و خشونت و کتک‌زدن آنها مواجه شدند؛ در نهايت، ما در مقابل دفتر دکتر صديقي نشستيم و از مسئولان خواستيم به ايشان اطلاع دهند، اما با کمال تأسف ما دوباره با موش و گربه بازي، مواجه شديم!»

جلسه از پيش هماهنگ‌شده را تکذيب کردند

ناصر مطيعي، مديرکل دانشجويان داخل در سازمان امور دانشجويان اما روايت متفاوتی از اين اتفاق دارد. او با اشاره به تجمع و درخواست جلسه هماهنگ‌نشده از سوی تعدادي از دانشجويان با رئيس سازمان امور دانشجويي گفته است که اين جلسه با رئيس سازمان امکان‌پذير نبوده اما سياست کلي سازمان امور دانشجويان و مجموعه وزارت علوم، تعامل سازنده، فعال و قانوني با شوراهاي صنفي دانشگاه‌هاست. او با اشاره به اينکه تعدادي از دانشجويان اعضاي شوراي صنفي، روز سه‌شنبه هفتم دي‌ به سازمان مراجعه کردند، گفته است: «اين دانشجويان، روز قبل در دانشگاه تربيت مدرس، جلسه‌اي برگزار کردند و در آنجا هماهنگي‌هايي براي رجوع به سازمان امور دانشجويان داشتند. آنها در هماهنگي‌هاي بين خودشان، تصميم گرفتند امروز با رئيس سازمان، جلسه‌اي داشته باشند اما چون اين جلسه بدون اخذ وقت قبلي، تصميم‌گيري شده بود؛ بنابراین با توجه به برنامه‌هاي تنظيم‌شده رياست سازمان که بيرون از آن برگزار مي‌شد، امکان ملاقات هماهنگ‌نشده با اين عزيزان فراهم نشد.»

اين درحالي است که دانشجويان، بارها براي وقت ملاقات با دکتر صديقي پيگيري کرده ولي هربار با بهانه‌اي غيرمنطقي دست به سر شده بودند و در نهايت، مقرر شده بود، هفتم دي با دکتر صديقي جلسه‌ای داشته باشند.

حضور نيروهاي انتظامي يا انتظامات سازمان؟

او در واکنش به ورود نيروي انتظامي به درون ساختمان سازمان گفت: «چنين چيزي نبوده و خود انتظامات سازمان امور دانشجويان در سالن حضور داشتند و علت آن هم اين بود که سازمان، ارائه‌دهنده خدمات مختلف به دانشجويان است و فارغ‌التحصيلان بارها به سازمان امور دانشجويان رجوع مي‌کنند و طبيعتا براي اينکه حضور غيرمترقبه افراد، باعث اختلال در کار خدمات‌دهي به دانشجويان نباشد، لازم است انتظامات در محل حضور داشته باشند اما هيچ مشکل خاصي، امروز از اين ناحيه به‌وجود نيامد.»

اين درحالي است که برخی دانشجويان مدعی هستند، درهاي سازمان حدود ساعت یک و 30 دقيقه بسته شده بود و مأموران نيروي انتظامي، وارد ساختمان شدند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =