سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلین به نقل از تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که امروز برگزار شد سال نوی میلادی به جامعه ارامنه تبریک گفت.

وی در خصوص آزاد سازی موصل و حلب گفت: با تلاشهایی که شاهد بودیم بحث حلب به نتیجه رسید و امیدواریم بتوانیم شاهد ثبات و آرامش در حلب و سوریه باشیم. بحث موصل با جدیت دولت عراق تا حدی به جلو حرکت کرده ولی موانعی است که باید منتظر بمانیم تا بتواند به سر منزل مقصود برسد و عراق به عنوان یک کشور دوست شاهد روزهای نوینی باشد.

وی در خصوص خبرسازی ها درباره تذکر به ظریف از سوی رهبر معظم انقلاب و منشا آن گفت: ایران کشوری است دموکراتیک و صداها و جریانات مختلف در آن زندگی می‌کنند و تلاش سیاسی خود را دارند. اقدامات سیاسی هست و نمی‌توان به آن خرده گرفت، اما باید تفکیک کرد از گروههایی که تلاش دارند سیاه نمایی کنند و دستاوردهای نظام را مخدوش کنند. مواضع ما درباره اتهامات مطرح شده و موضوع فوق در سایت اعلام شده است.

سوریه باید با تمامیت ارضی خود باقی بماند

قاسمی درباره ادعای خبرگزاری رویترز برای تقسیم سوریه بین روسیه، ایران و عربستان گفت: این امری است مزخرف و بی ربط. سوریه باید با تمامیت ارضی خود باقی بماند و ما اجازه نمی‌دهیم به صحنه نفوذ کشورها و حتی جمهوری اسلامی تبدیل شود. نباید به این مسائل تبلیغاتی توجه کرد.

امیدواریم نتایج اجلاس آستانه مثبت باشد

وی در خصوص آتش بس سوریه و نقش ایران گفت: نشست سه جانبه مسکو ثمراتی داشت که یکی از آنها نقش آفرینی سه کشور مهم در این عرصه بود که تلاشهای خود را تجمیع کردند تا به راه حلی برسند. راه حل نهایی سوریه سیاسی است و امیدواریم با تلاش سه کشور این نقش را در سوریه ایفا کنیم و این تلاش ادامه خواهد داشت اما با توجه به اینکه تاریخ اجلاس آستانه مشخص نیست نمی‌توانم موضوعی عنوان کنم اما امیدواریم زمینه برای گفتگو بین طرفین سوری پیش آید و نتایج مثبت حاصل شود.

پیوستن عمان به ائتلاف عربستان تغییری در روابط ما ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیوستن عمان به ائتلاف عربستان گفت: ما شناخت دقیقی از پادشاهی عمان داریم و روابط خوبی از گذشته دور داشته‌ایم و در زمانهایی که منطقه فراز و نشیب داشته روابط ما سازنده بوده و لذا پیوستن عمان به این ائتلاف تغییری در روابط ما ایجاد نخواهد کرد. عمان می‌تواند این موضوعات را به نوعی سامان دهد که تاثیری در روابطش با ایران نداشته باشد.

سفر وزیر خارجه سوریه به تهران بسیار بجا بود

قاسمی در خصوص سفر ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به ایران گفت: تحولات منطقه بسیار سریع است. ما طی دوران گذشته و ماههای اخیر رایزنی‌های خود را با کشورهای منطقه بخصوص سوریه به طور مستمر داشته ایم. سفر معلم در این چارچوب بود تا آخرین تحولات منطقه و سوریه، حلب و اجلاس مسکو که اجلاسی موفق بود را بحث کند. لازم بود درباره برخی مسائل خاص مجدد گفتگو کنیم و مواضع را بگوییم و بشنویم. این سفر به لحاظ زمان بسیار بجا بود و امیدواریم حاصل این سفر بتواند در هماهنگی‌‌های آینده و فعالیتهای ما کارساز باشد.

بحث گاز با ترکمنستان بحثی سیاسی نیست

وی درباره مناقشه گازی با ترکمنستان گفت: بحث همکاریهای‌ ما و ترکمنستان در حوزه گاز جدید نیست و به ١٣٧٥ بازمی‌گردد که اولین همکاری‌ها را آغاز کردیم و در سال ١٣٨٥ به نقطه خاصی رسیدیم که طرف ترکمن قیمت را افزایش داد و ما هم پذیرفتیم. مذاکرات در جریان بود و برای ما در نگاه خوشبینانه این بود که به نتیجه برسیم و در بعد بدبینانه عدم تفاهم پیش بینی می‌شد لذا برای این موضوع طراحی‌ها به لحاظ فنی و برای توزیع گاز تمهیدات لازم فراهم شده بود. میزان گاز دریافتی ما از ترکمنستان چندان بالا نیست و حدود ٢ یا ٣ درصد است که با کمی صرفه جویی امکانپذیر است.

قاسمی ادامه داد: این بحث را سیاسی نمی‌بینم و بحثی فنی و مالی است و امیدوارم با درایتی که وجود خواهد داشت با طرف ترکمنستانی به راه حلی به شکل مرضی‌الطرفین برسیم. ما مشکل جدی نخواهیم داشت و قابل جبران است اما امیدوارم این موضوع به شکل مرضی الطرفین و با توجه به حقوقی که داریم و طرف ترکمن باید به آن توجه کند برسیم.

هیچ دعوتنامه رسمی از عربستان دریافت نکرده‌ایم

وی در خصوص خبر دعوت عربستان برای سفر ایرانیان به حج گفت: ما هیچ دعوتنامه ای به طور رسمی برای امسال تاکنون دریافت نکرده ایم و کماکان در وضعیت سابق هستیم و پیش بینی می‌کنم برای امسال برنامه ای برای سفر حج نخواهیم داشت. دعوتنامه های عربستان برای 80 کشور ارسال ده اما ایران هنوز مستثنی است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه درباره نقش کشورهای دیگر در حل و فصل موضوع سوریه گفت: آنچه برای ما مهم است حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و صلح و ثبات سوریه است و برای آن تلاش می‌کنیم. اجلاس مسکو بسیار موفق بود و ما تفاهمات خوبی داشتیم و در رایزنی‌های دو جانبه با سایر شرکا، مسکو و سوریه ادامه خواهد داشت. با هر عاملی که بتواند به صورت جدی به صلح و ثبات سوریه کمک کند مشکلی نخواهیم داشت، اما آنچه تا این زمان مشخص است، این است که کشورهایی که می‌توانند به طور جدی کمک کنند همین سه کشور هستند و در آینده شاید بتوان در این خصوص بهتر و روشنتر صحبت کنیم، چراکه فعلا امکان حضور آنها نیست.

تصمیمات اجلاس آستانه برای ما محترم خواهد بود

وی در خصوص ملاحظات ایران برای مذاکرات آستانه گفت: بحث آستانه به دولت سوریه و معارضین مربوط می‌شود و ما قرار نیست دیدگاههای خود را تحمیل کنیم، اما امیدواریم نشست موفقی باشد و آنها بتوانند به راه حلی نائل شوند و پازلی برای صلح ترسیم شود. هر آنچه تصمیم بگیرند برای ما محترم است.

نظارت بر عملکرد هنرمندان جزو وظایف وزارت خارجه نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص نظارت دستگاه سیاست خارجی بر عملکرد هنرمندان خارج از کشور گفت: معنای نظارت را متوجه نمی‌شوم و شرح وظایف ذاتی وزارت خارجه هم نظارت بر هنرمندان نیست. وزارت ارشاد متولی این امر است. ما به عنوان وزارت خارجه معمولا سعی کرده‌ایم راهگشا و تسهیل کننده باشیم و راه آنها را برای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی باز و دنبال کنیم، همانطور که بر رفتار سایر شهروندان در خارج از کشور برنامه‌ای نداریم و فعالیتی نخواهیم داشت.

منتظر سالگرد برجام می‌مانیم تا آثارش بر اقتصاد ما نمایان شود

وی درباره سخنان رییس جمهور و اجرایی شدن بخشی از تعهدات ایران در فردو گفت: ما نقض کننده برجام نیستیم و متعهد به تعهداتمان هستیم و تا جایی که بتوانیم به تعهداتمان پایبند خواهیم بود. درباره تعهدات دیگر طرفها در بخشهای زیادی تعهدات انجام شده است. در حوزه بانکی با مشکلاتی مواجه هستیم و کندی‌هایی که باید رفع شود که بخشی به کارشکنی و بدعهدی و بخشی به مسائل دیگر بازمی‌گردد. در حوزه بیمه و نفت، تحریمها برطرف شده اما بعد از سالها تحریم، بازشدن همه گره‌ها دشوار می‌نماید. هر آنچه احساس کنیم بد عهدی یا نقض است دستمان باز است و می‌توانیم درباره فردو و سایر بخش‌ها دنبال کنیم. منتظر سالگرد برجام می‌مانیم و امیدواریم این مسیر با سرعت بیشتری ادامه یابد و آثارش بر اقتصاد ما نمایان شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آتش بس در سوریه و فشار به گروههای مقاومت گفت: آتش بسی اتفاق نیفتاده مگر اینکه همه گروهها با توافق پیبند باشند و با همه پیچیدگی‌ها آتش بس قابل قبول است و مسیر طبیعی خود را طی کرده است. درباره گروههای مقاومت با توجه به اینکه بخشی از تفاهم دولت سوریه است مشکل جدی نخواهیم داشت.

گمانه‌زنی‌ها درباره سفیر سوریه را تایید نمی‌کنم/ گمانه‌زنی‌ها در این زمینه کار اخلاقی نیست

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره انتصاب سفیر ایران در سوریه گفت: هیچ چیزی را تایید نمی‌کنم تا پروسه آن طی شود و اگر طی شد و به سرانجام رسید در مقطع نهایی نام سفیر اعلام می‌شود. اینکه زودتر رسانه‌ها به گمانه‌زنی بپردازند و اسم مطرح کنند کار چندان درستی نیست و ممکن است تغییر وضعیت داده شود و از نظر اخلاقی کار درستی نیست.

از هر گامی که بتواند اسراییل را تحت فشار بگذارد استقبال می‌کنیم

قاسمی در خصوص قطعنامه شهرک سازی رژیم‌صهیونیستی گفت: قطعنامه جدید یک اقدام مثبت و تا حدی غیر قابل پیش بینی و غیر مترقبه بود. هر گامی که بتواند اسراییل را تحت فشار بگذارد تا از اقدامات ناجوانمردانه و ددمنشانه باز دارد ما استقبال می‌کنیم و امیدواریم یک نقطه آغازین و شروع جدی باشد تا اسراییل را در جایی که باید قرار دهد، قرار دهد و از شهرکسازی بازدارد. امیدواریم این کار بتواند به احقاق عدالت و بازگشت حداقل بخشی از حقوق فلسطینی‌ها بینجامد.

اجازه نمی‌دهیم که پناهجوی ایرانی را به اجبار به کشور بازگردانند

وی در خصوص وضعیت ایرانیان پناهجو در اردوگاههای استرالیا گفت: مدتهاست تماسهای زیادی بین ما و سفارت استرالیا و سفارت ما با دولت استرالیا وجود دارد و مباحث متعددی در جریان است. در فرایندی که طی شده چه استرالیا و چه دولتهای غربی از مدتها پیش به این رسیده اند که بخشی از پناهجویان غیرقانونی که به این کشورها رفته اند سیاسی نبوده بلکه اقتصادی و اجتماعی هستند. لذا مایل هستند آنها را به ایران بازگردانند اما موضع ما از مدتها قبل این بوده که برای بازگشت آنها اجبار نداریم و اجازه نمی‌دهیم به اجبار یک ایرانی را برگردانند.

اعتراض خود را به برخورد فیزیکی استرالیا با دو ایرانی اعلام خواهیم کرد

قاسمی ادامه داد: با استرالیا مذاکرات زیادی داشتیم و در این خصوص که با دو نفر برخورد فیزیکی صورت گرفته برای ما مایه تاسف است و ما از مجاری دیپلماتیک موصوع را پیگیری و اعتراض خود را اعلام خواهیم کرد.

به برخی سفارتخانه‌ها درباره دلالان ویزا هشدار داده‌ایم

وی در خصوص اقدامات سودجویانه دلالان ویزا گفت: ما در این خصوص جدی هستیم. سعی داریم در مقاطعی به هموطنان این هشدار و آمادگی را بدهیم که دچار این شبکه‌های مخوف نشوند و به خاطر دو روز جابجایی نوبت هزینه های کلانی را نپردازند. با برخی سفارتخانه ها مذاکره و همکاری آنها را طلب و به آنها هشدار داده‌ایم. امیدواریم بتوانیم بتوانیم تا حد زیادی بر این مشکل فائق آییم. علائم لازم را داده ایم و فکر می‌کنیم این سفارتخانه ها هم علائم را گرفته اند. اگر احساس کنیم این علائم را نگرفته اند در مرحله بعدی به دولت آنها خواهیم گفت.

در زمینه پیگیری موضوع نرگس کلباسی، تلاش مستمر داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص وضعیت نرگس کلباسی گفت: تحول جدی و اساسی نیست، بجز تاکیدی که وزیر خارجه هند داشت و مجددا موضوع را به سیستم قضایی هند احاله داد. اما تلاش مستمری داریم و گامهای زیادی برداشته شد. اقامت وی در حال اتمام بود که با تلاش‌های نمایندگی ایران این اقامت تمدید شد و وثیقه لازم برای وی توسط نمایندگی ایران تامین شد. سیستم قضایی هند همانطور که وزیر خارجه هند گفت حتما از تفکیک قوا برخوردار است ولی ما تلاش خود را دنبال می‌کنیم و هنرمندان و اقشار مختلف در تلاش هستند که با گروههای مشابه خود در هند ارتباط برقرار کنند و امیدواریم به وضعیت خوبی برسد.

بازداشت تبعه سعودی برای 6 ماه پیش است

وی درباره بازداشت یک تبعه سعودی در زمینه قاچاق ارز گفت: ما پیگیری نکردیم و از دولت عربستان هم پیگیری نکرده‌اند. به نظر می‌رسد بیش از حد مجاز در حدود ٤٧ هزار دلار ارز همراه داشته است. اما این امر مربوط به امروز نیست و برای ٦ ماه پیش است که نمی‌دانم چرا این روزها رسانه‌ای شده است.

2017 سال پرتحولی در جهان خواهد بود

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و ترکیه در سال جدید میلادی گفت: سال 2017 سال پر تحولی در سطح جهانی خواهد بود. ترکیه همسایه خوب ماست و روابط ما دنبال می‌شود. ترکیه در جایگاه بهتری قرار گرفت و در مسکو پذیرفت مواضع قبلی خود درباره سوریه را تصحیح کند و نگاه عینی‌تری داشته باشد. امیدوارم سال 2017 سالی باشد که به عنوان دو همسایه دیرینه بتوانیم میزان همکاری‌های‌ خود را بیشتر کنیم و از اختلاف نظر و سلیقه‌مان کاسته شود. گسترش روابط اقصتصادی بستگی به جدیت طرفین دارد و اراده سیاسی به تنهایی کافی نیست.

نشست مسکو نشان داد که بدون کشورهای فرامنطقه‌ای هم می‌توان مذاکره و توافق کرد

وی در خصوص بیانیه مسکو و ابهام درباره تفکیک گروههای تروریستی گفت: نشست مسکو ثمرات زیادی داشت و یکی از آنها این بود که یکبار دیگر نشان داد کشورهای منطقه می‌توانند بدون حضور کشورهای فرامنطقه‌ای کنار یک میز بنشینند و مذاکره کنند و به توافقاتی دست یابند.

بحث‌هایی درباره دعوت از برخی کشورهای و سازمان‌ها برای افتتاحیه اجلاس آستانه هست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره نشست قزاقستان گفت: درباره آستانه به صراحت صحبت نمی‌کنم تا تاریخ دقیق و مکانیسم‌های آن روشن شود. روایتهای مختلفی مطرح می‌شود که از برخی کشورها و سازمانها برای افتتاحیه دعوت شود و نه برای شرکت در آن اما باید صبر کرد. درباره بحث عقب نشینی ایران در اجلاس مسکو نیز باید گفت هر مذاکره ای بده بستان است و تفاهم به همراه دارد. ما از هیچیک از مواضع خود درباره سوریه عقب نشینی نکردیم بلکه تفاهماتی صورت گرفته که ریز آنها از سوی نمایندگان طرفین دنبال می‌شود.

وی درباره نشست آستانه و مشورتهای ایران گفت: مذاکرات سوری-سوری است و مشورتهای ما ادامه دارد.

موضوع انتصاب سفیر ایران در سوئیس حل شده است

قاسمی در زمینه انتصاب سفیر ایران در سوئیس گفت: آن هم انجام شده و حل شده باید تصور کرد و در زمان مقتضی اعلام می‌شود.

توضیح درباره اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر دریافت 10 میلیارد دلار توسط ایران

وی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی درباره دریافت 10 میلیارد دلار از سوی ایران گفت: ما بعد از اجلاس ژنو قرار داشتیم ماهانه 700 میلیون دلار دریافت کنیم که علاوه بر دریافت نقدی به صورت طلا و شمش هم گرفتیم. رقم را اعلام نمی‌کنم اما بیش از این دریافت کرده‌ایم.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =