بهبهانی: اعراب با فشار بر عراق مانع همکاری این کشور با ایران می شوند.

سمیه فتحی: همایش ارگان های دریایی که بزرگترین نشست سالیانه تمامی ارگان های دریایی از ناوگان نفتی تا ناوگان تجاری کشور است، امسال به میزبانی جزیره کیش هیجده ساله شد .  البته با این تفاوت که در همایش امسال علاوه بر وزیر راه و ترابری، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران بخش دریایی ، در این همایش فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و  معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز حضور داشتند.

با این همه سخنان حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری هم جالب توجه بود. شاید مسائل اخیر وزرات راه وترابری پیرامون تغییر معاونش و مساله استیضاح او باعث شده بود که از رو به رو شدن با خبرنگاران امتناع کند. اما بنا چار باید در نشست خبری که از مدت ها پیش مسوولان برگزاری این همایش ترتیب داده بودند به رسم هر سال شرکت کرد.

در ابتدا مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی از خبرنگاران خواست که هریک فقط یک سوال بپرسند چراکه آقای وزیر 20 دقیقه بیشتر نمی تواند در این نشست حضور داشته باشد.  گویا این نشست خبری مسوول هاهنگ کننده نداشت، باعث شد تا عطالله صدر وظیفه مجری هماهنگ کننده این نشست را برعهده گیرد.

در ادامه وزیر راه وترابری  در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تکراری بودن شعاره ها و وعده ها در این همایش که نسبت سال گذشته کاری برای توسعه دریا محور انجام نشده است، کمی خشمگین شد و خطاب به خبرنگار گفت: "این سوال است که می پرسید یا پیش فرض مطرح می کنید. باید سوالتان را اصلاح کنید و اینطور بپرسید که از سال گذشته تاکنون چه فعالیتهایی در بخش دریایی انجام شده است."

بهبهانی ادامه داد:"اگر هم بخواهم این سوال را جواب دهم تمام 20 دقیقه را زمان می برد."

وزیر راه وترابری همزمان با ارائه گزارش عمکرد فعالیت هایی دریایی رو به خبرنگار خبرآنلاین کرد و گفت: "شما چرا نمی نویسید . سوال کردند من هم دارم پاسخ می دهم. نکند دارید فکر می کنید سوالی را بپرسید که مرا به چالش بکشید."

جالب تر که بهبهانی از  خبرنگاران خواست: "مستقل باشند و باهم مشورت نکنند. هرکسی سوال خودش را بپرسد."

بهبهانی به جای پاسخ سوالات می کرد با وقت کشی و طولانی کردن پاسخ سوال اول، خبرنگاران نتوانند سوال های بعدی را بپرسند. وقتی هم نوبت به خبرنگار خبرآنلاین رسید گفت: "شما که هرچه من می گویم به دنبال جواب سوالات خودتان هستید تا کاریکاتوری بکشید. نمونه آن کاریکاتور ی دربراه حرف وزیر کنیا در مورد آزاد راه تهران - پردیس است که گفته بود کاش می شد این آزاد راه را بسته بندی کنم و به کشورم ببرم. من از ایده و طرح این کاریکاتور متوجه شدم که کار کار خبرآنلاین است."  

بهبهانی در آخر پیرامون علت عدم تغییر رئیس سازمان هواپیمایی به بهانه این که همه به واسطه همایش ارگان های دریایی دور هم جمع شده ایم از پاسخ دادن به این سوال هم طفره رفت.

اعراب اجازه نمی دهند که راه آهن ایران به عراق متصل شود

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح هیجد همین  همایش ارگان هایی  دریایی  هم با بیان اینکه ایران به دلیل برخورداری از  سواحل طولانی  و جمعیت فعال  باید نقش  کانونی  در حمل و نقل دریایی  منطقه  ایفا کند و  این امر باید مورد توجه تمامی  ارگان های  ذیربط قرار گیرد .اظهار کرد: دولت از هر گونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در افزایش سهم ایران  درحمل و نقل دریایی منطقه حمایت و پشتیبانی می کند.

 

وی با بیان  اینکه  دراین راستا باید  با همت  و کار مضاعف  سهم خود ر ا در حمل و نقل دریایی منطقه افزایش دهیم  اظهار داشت : دست یابی به این امر مستلزم  سرمایه گذاری بیشتر  بخش خصوصی  در افزایش  ظرفیتها  دربخش هایی نظیر توسعه پس کرانه ها   ، ایجاد بنادر خشک  ، راه اندازی خطوط  کشتیرانی  و توسعه صنایع دریایی کشور است.

وزیر راه و ترابری  افزود : برای دستیابی به این هدف دولت  همه گونه حمایت پشتیبانی را  به عمل خواهد آورد.

بهبهانی با تاکید بر ضرورت  ارتقاء سطح  ایمنی و حفاظت  محیط زیست دریایی گفت:باید تلاش کنیم  که فعالیت های توسعه ای  و بهره برداری از ذخائر  و منابع کشور  نظیر دریاها  در راستای توسعه پایدار صورت گیرد.

وزیر راه و ترابری در ادامه  به کاهش  سوانح دریایی  درآبهای ایران اشاره کرد و اظهار داشت : میزان سوانح دریایی  با اقدامات   و برنامه ریزی های  به عمل آمده  تا حد زیادی کنترل شده است با این وجود باید برای به حداقل  ریساند این سوانح ، رعایت  استانداردها  و نظارت  و کنترل دقیق  و همچنین تامین تجهیزت مورد نیاز مورد توجه قرار گیرد .

بهبهانی  توسعه حمل و نقل دریایی مسافر  و گردشگری دریایی را از موارد مورد توجه وزارت راه و ترابری   عنوان کرد و افزود: هر چند  طی دو سال اخیر  اقدامات خوبی در این زمینه  انجام شده است اما  باید با ایجاد زیر ساختهای مورد نیاز  وتامین  ناوگان دریایی ایمن  این امر بیش ار بپش مورد توجه قرار گیرد.

وی افرود :در حالی که  در برخی کشورها  تعداد سفرهای دریایی به تعداد جمعیت آن کشورهاست این میزان در در  ایران  به 10  درصد جمعیت  ما می رسد از این رو باید با  سرمایه گذاری بخش خصوصی و با حمایت دولت این نسبت افزایش یابد.

 وی برگزاری هجدهمین همایش ارگان های دریایی را فرصت مناسب جهت گردهم آیی و تبادل نظر دست اندرکاران  این بخش  عنوان کرد و گفت: باید با  ایجاد هماهنگی و هم افزایی  و دیدگاه های مشترک در  جهت تحقق سند چشم انداز 1404  گام برداریم تا ضمن استفاده از قابلیت های موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید در مجموعه  حمل و نقل نیز به جایگاه برتر  در منطقه  دست یابیم .

پس از سخنان بهبهانی مجری مراسم به ذکر مسائلی پیرامون خط آهن شلمچه - خرمشهر و رود اروند پرداخت که همین مساله موجب شد بهبهانی بار دیگر به جایگاه سخنران برود.

وی در مقام دفاع از خود برآمد و گفت:" خط آهن شلمچه - خرمشهر تا یک ماه دیگر به بهره برداری می رسد."

وی در رابطه توسعه خطوط ریلی بین ایران و عراق هم گفت: پس از سه شبانه روز مذاکره با وزیر راه عراق فهمیدیم که کشورهای عربی عراق را تحت فشار گذاشته اند تا در زمینه توسعه خطوط ریلی با ایران همکاری نکند.

بهبهانی همچنین در خصوص خروج شناورهای مغروقه در رود اروند هم گفت: اگر این شناورها را خارج کنیم منطقه عمیق رود در مرز ایران قرار می گیرد که این موضوع باعث می شود حدود بیست کیلومتر مربع از خاک ایران کم شود به همین دلیل منتظر بررسی های وزارت خارجه هستیم تا تصمیم نهایی در این خصوص گرفته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    شما فعلا راه اهن شیراز و زاهدان رو را بندازین بقیش پیشکش!!!! شما فقط بلدین با این کاراتون بیت المال رو هدر بدین واقعا که متاسفم
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
    0 0
    بزرگراه تهران- پردیس را به طور ناقص افتاح کردیدو اکنون حدود دو سال است که بسته شده است و فقط آمار دروغ تحویل مردم می دهید