۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱

تهدید روز دوشنبه ایاد علاوی وتهدیدهای اخیر او مبنی بر از بین رفتن ارامش و حرکت این کشور به سمت جنگ داخلی را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

دبیر گروه بین الملل روزنامه خبر اوضاع سیاسی عراق را اینگونه تحلیل می کند که به طور قطع ایاد علاوی آمر یا عامل حملات تروریستی یک هفته گذشته عراق که منجر به کشته شدن بیش از 100 عراقی شد نبوده است اما اظهارات او و حرکت او به سمت دخالت دادن کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی برای حل مشکلات داخلی عراق زمینه ساز تحرکات تروریست هایی شد که همیشه مترصد استفاده از کوچکترین فضاهای به دست آمده در این کشور بوده و هستند.

 علاوی باید به عنوان یک سیاستمدار سکولار که ادعای حاکم شدن دموکراسی در این کشور را دارد به تمام قواعد نظام دموکراسی پارلمانی احترام بگذارد. او حزب پیروز در انتخابات عراق است و هیچ تردیدی در این نیست اما ائتلاف بزرگ درون پارلمان است که دولت تشکیل خواهد داد و او در این مهم ناکام ماند. از این رو حالا که بیرون از بازی قدرت مانده حق ندارد کشور را به جنگ داخلی تهدید کند یا اظهاراتی کند که تروریست های مخفی شده در پستوها جرات ابراز وجود به دست آورند. مضاف براینکه جریان اکثریت پارلمانی ممکن است در نهایت به معاونت ریاست جمهوری او رضایت دهند و بدین ترتیب او را نیز در بازی سیاسی خود شریک کنند.

محمدرضا نوروزپور بر این عقیده است که عراق دوره جدیدی از تحولات سیاسی را تجربه می کند که این اوضاع را می توان از سه منظر بررسی کرد

ادامه این تحلیل را اینجا بخوانید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =