۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵

مدتی است بند جدیدی بنام تبصره های قانونی در قبوض آب مصرفی به چشم می خورد که باعث چند برابر شدن هزینه پرداختی مردم و اعتراض آنان شده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی،  مدتیست با اضافه شدن تبصره ای به قبوض آب اعتراض مردم و مشترکین آب در فضای مجازی و رسانه های مختلف بوقوع پیوسته است.

«افزایش قیمت آب بمراتب بهتر از دریافت هزینه های نامشخص از مردم است»، «چرا جور اهمال کاری مسئولین قبلی را باید مردم بکشند»، «چرا باید تبصره ها چند برابر مصرف آب باشد»، «تحمیل هزینه سازمان ها به مردم بدون دلیل مشخص انصاف نیست» و ...
این ها بخشی از پیام های مردم در مورد چرایی دریافت هزینه اضافه قبوض آب است.

دریافت هزینه ای تحت عنوان "تبصره های قانونی" حدود 5 ماه قبل در مشهد صورت می گرفت و اعتراض مردم را در پی داشت حالا با همان سبک و سیاق از شهروندان ارومیه ای در حالی دریافت میشود که اوضاع اقتصادی مردم بسیار وخیم است.

از طرفی نامشخص بودن رقم اضافه شدن باعنوان تبصره های قانونی که با هیچ حساب و منطق ریاضی تایید نمی شود .

با مشاهده قبوض برخی مشترکین، مشاهده میشود مبلغ اضافه شده از ۰.۷ برابر برای مشترکی تا ۶.۷ برابر یک مشترک دیگر متغیر است که حتی در صورت وجود قانونی برای این منظور متفاوت بودن ارقام آنرا نقض می کند.

از طرفی وجود بندهای آبونمان آب برای اشتراک، آبونمان فاضلاب برای وجود شبکه فاضلاب و کارمزد دفع فاضلاب دوباره برای شبکه فاضلاب، وجود بندی که هیچ توضیحی نه در روی قبض و نه در هیچکدام از سایت های سازمان دیده نمیشود کمی ابهام برانگیز است.

توضیح مسئولین

لطیف خوش سیرت معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به برخی حواشی پیش آمده در ارتباط با فیش‌های آب و فاضلاب در دوره اخیر به تشریح قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب پرداخت و اظهار داشت: بر اساس این قانون ایجاد و بهره برداری تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخل محدوده قانونی شهرهای هر استان به عهده شرکت مستقلی به نام شرکت آب و فاضلاب استان است.
وی افزود: براساس مواد ۹ و ۱۱ که در مجلس تصویب شده به شرکت های آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود به میزان متوسط ده درصد علاوه بر نرخهای مصوب حق انشعاب آب و آب بهاء تا زمان نصب انشعاب فاضلاب در شهرهایی که طرحهای فاضلاب در آنها در دست اجراست دریافت نمایند و مطالعه فاضلاب شهرهایی که اجرای طرحهای فاضلاب در آنها ضروری است از محل تسهیلات این بندشروع می‌شود.
معاون خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با تشریح نحوه محاسبه ارقام مختلف در قبض برق دوره اخیر در شهر ارومیه اظهار داشت: قیمت خدمات مربوط به فاضلاب ۷۰ درصد آب مصرفی است و این در حالیست که مشترکین آب در آذربایجان غربی ۱۱ درصد کمتر از میانگین کشوری آب بها می‌پردازند.

نشست علنی شورای شهر

در نشست علنی شورای شهر ارومیه که به موضوع قبوض آب اختصاص داشت، اعضای شورای شهر به انتقاد مردم به دریافت مبلغ اضافه که البته ابهامات زیادی نیز در نحوه محاسبه آن دارد اشاره کردند.

رسول اکبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این مورد گفت: استان آذربایجان غربی که یکی از استان های پیشرو در توسعه شبکه فاضلاب است هم اکنون دچار مشکلاتی از قبیل فرسوده بودن بخش زیادی از شبکه توزیع آب است که باید بازسازی شود.
وی افزود: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در درب منازل مشترکان بسیار بالاتر از بهای پرداختی مشترکان است و لذا با توجه به پرت بودن ۲۴ درصدی آب تولیدی ارومیه در شبکه و فرسوده بودن بیش از ۳۰ درصد آن نیاز مبرمی برای بازسازی را دارد.
مدیرعامل شرکت آبفا آذربایجان غربی تصریح کرد: این بند در قبوض آب نیز برای جبران هزینه های گزاف تولید هر مترمکعب و بازسازی شبکه دریافت میشود و در قانون نیز تصویب شده است.

نظر نمایندگان مجلس:

هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایرنا با اعلام اینکه، دریافت مبالغ اضافی تحت عنوان تبصره های قانونی در مجلس گذشته به تصویب رسیده است، گفت: هرچند اداره آب و فاضلاب بخشی از هزینه های خود را از درآمدهای خود تامین می کند، ولی این دلیلی بر فشار مضاعف بر مردم نمی شود و مطالبه های شهروندان را پیگیری خواهد کرد.
نادر قاضی پور، دیگر نماینده مردم ارومیه در خانه ملت نیز با اعلام اینکه مجلس هیچ مصوبه ای برای اضافه کردن بندی تحت عنوان تبصره های قانونی به فیش های آب نداشته است، گفت: این مورد مصوبه وزارت نیرو است و هیچ ربطی به مجلس ندارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =