۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱

ائتلاف دولت قانون هیچ نخست وزیری را جز نوری مالکی به رسمیت نمی‌شناسد

هیات دادخواهی و عدالت عراق اعلام کرد: هیات تجدید نظر قضایی در خواست این هیات برای حذف نام 9 کاندیدای مشمول تدابیر بعث‌زدایی را نپذیرفته است.  علی اللامی مدیر اجرایی هیات دادخواهی و عدالت، اظهار داشت: هیات قضایی تجدید نظر با صدور حکمی در خواست هیات دادخواهی مبنی بر مشمول شدن 9 کاندیدای پیروز در انتخابات در اقدامات این هیات را رد کرده و شکایت‌های آنان در این خصوص را پذیرفته است.

وی تاکید کرد: هیات قضایی این افراد را پیروز انتخابات دانسته و برعضویت آن‌ها در پارلمان تاکید نموده است.  هیات دادخواهی و عدالت به تصمیم هیات تجدید نظر احترام می‌گذارد ولی با ارائه اسنادی که مشمول شدن این 9 کاندیدای پیروز در تدابیر بعث‌زدایی را ثابت می‌کند،‌ علیه این تصمیم در دادگاه اقامه دعوی می‌کند.

از میان این 9 کاندیدا،‌ هفت تن از نامزدهای فهرست العراقیه بودند. کمیسیون مستقل انتخابات نیز پس از بازشماری آراء بغداد اعلام کرد: نتایج به دست آمده با نتایجی که پیشتر اعلام شد، ‌یکی است. اتحادیه عرب نیز با تقدیر از موفقیت عملیات باز شماری آراء تاکید کرد: انتخابات عراق به گواه شاهدان و ناظران انتخابات و شمارش آراء در فضای دموکراتیک سالم و شفاف برگزار شد. از سوی دیگر احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب اظهار داشت: آنچه در حال حاضر آرزو می‌کنیم، تشکیل دولت عراق پس از نتایج شمارش دستی آراست که با نتایج اعلام شده قبلی یکسان بود. وی از همه سیاست‌مداران عراق خواست در تشیکل دولت شتاب کنند.

هم‌چنین اد ملکرت، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل از اجرای بازشماری دستی آراء به شیوه صحیح استقبال کرد و افزود: روند بازشماری آراء بیانگر حق در تعامل با شکایت‌ها و تاکید بر قانونی بودن انتخابات است.

وی با تقدیر از تلاش کمیسیون مستقل انتخابات برای تضمین سلامت انتخابات تاکید کرد: تلاش‌های این کمیسیون درباره بازشماری آرا با شیوه منظم‌، شفاف و حرفه‌ای انجام شد. ملکرت با تاکید بر ضرورت تایید نتایج بازشماری آراء از سوی دادگاه عالی فدرال،‌ از همه طرف‌ها خواست بدون هرگونه تاخیری تماس‌هایی جدی را برای تشکیل دولت آغاز کنند.

از سوی دیگر ائتلاف دولت قانون با بیان این‌که نقطه نظرات خود درباره روند بازشماری آراء را کنار خواهد گذاشت،‌ بر پایبندی این ائتلاف به کاندیداتوری نوری المالکی به عنوان نخست وزیر دولت آینده تاکید کرد. حسین الشهرستانی، از اعضای ائتلاف دولت قانون با بیان این مطلب افزود: ائتلاف ملی عراق نیز حق دارد هر کس را که می‌خواهد به عنوان کاندیدا معرفی کند و هنگامی که این اسامی به کمیته متشکل از دو ائتلاف ارایه شد، ‌درباره نام کاندیدای پست نخست‌وزیری تصمیم‌گیری خواهد شد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =