ایرنا نوشت: مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه 2 ماه دیگر تا پایان برنامه پنجم کشور باقی مانده است گفت: از مجموع 138 سد تعداد 50 سد را تمام کرده ایم و ظرف این مدت این تعداد سد در کشور به بهره برداری می رسد.

محمد حاج رسولیها افزود: شاخص توسعه ای کشور به برنامه سوم بر می گردد که همه ذهن ها توسعه ای بود و در آن دوره 35 سد به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه بیش از 2 سال است که صیانت از آبهای زیرزمینی جزء برنامه های راهبردی دولت قرار گرفته است عنوان کرد: اگر آب های زیرزمینی کشور به تاراج برود در آینده هیچ تمدنی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه اگر تاکنون سالانه سه هزار حلقه چاه غیرمجاز را مسدود می کردیم از این به بعد باید 20 هزار چاه را مسدود کنیم.

وی اظهار کرد: امسال دهمین سالی است که در کشور شاهد خشکسالی پی در پی هستیم و هیچ وقت سابقه نداشته که 10 سال مداوم کمتر از میانگین، بارندگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان 30 میلیمتر بارندگی داشته که 41 درصد کمتر از میانگین 48ساله کشوری است و در کشور هم با وضعیت بسیار سختی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: منابع آب تجدیدپذیر ما از 130 میلیارد متر مکعب به 100 میلیارد متر مکعب رسیده و 1.1 دهم سانتی گراد افزایش درجه حرارت داشتیم که به معنای یک فاجعه است چرا که هر 2 درجه افزایش حرارت، میزان منابع آب تجدیدپذیر را تا 10 درصد کاهش می دهد.

رسولیها اظهار کرد: در حال حاضر 116 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم که حدود 100 میلیارد متر مکعب آن یعنی 86 درصد را استفاده می کنیم.

وی اضافه کرد: این میزان استفاده جزء رکوردهای دنیا و یک فاجعه بسیار بزرگ محسوب می شود و اگر درست برنامه ریزی نکنیم، خسارت آن با هیچ مبلغ و متدی قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: در مجموعه آب کشور تلاش زیادی انجام شد تا یک راهکار برای عبور از این بحران طراحی شود و در اوایل سال 90 توانستیم طی هشت ماه شرایط را تا سال 1404 تبیین کنیم و در این مسیر از هر کسی که می توانست کمک کند کمک گرفتیم.

وی در ادامه بیان کرد: نهایتا گزارش 32 صفحه ای را در مهر ماه 91 به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که در این گزارش هفت چالش اصلی تبیین شده بود و امروز تمام آن هفت چالش، گریبان گیر استان کرمان شده است.

رسولیها گفت: در بند اول گزارش آمده بود که برای حل مسئله آب باید ابتدا نابسامانی و ناهماهنگی در بخش دولت و قوای دیگر مرتفع و شورای عالی آب فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با دقتی که در مطالعه گزارش داشتند، اعلام کردند بایستی شورای عالی آب به طور مستمر تشکیل شود و این در حالی بود که طی 10 سال فقط هفت جلسه شورای آب تشکیل شده بود.

مشاور وزیر نیرو گفت: در دولت دهم تنها یک جلسه شورای عالی آب تشکیل شد در حالی که در دولت یازدهم تا این لحظه 20 جلسه شورای عالی آب تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در آن گزارش نوشته بودیم که 9 میلیارد دلار به بخش آب کمک شود و برکت این اقدام این بود که با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 میلیارد دلار به این بخش کمک شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اگر در کشور 60 درصد آب زیر زمینی و 40 درصد آب سطحی مصرف می کنیم در کرمان 85 درصد آب سطحی مصرف می شود.

وی تصریح کرد: با نگاه مثبت استاندار کرمان گام های موثری برخواهیم داشت و ان شاالله بتوانیم بزودی 120 میلیارد متر مکعب کسری آبهای زیر زمینی را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: امروز با نصب کنتورهای هوشمند در 15 دشت کشور شاهد برگشت آب در این دشتها هستیم.

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 629131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =