۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷

عضو کالج سلطنتی طراحان صنعتی از طراحی آمبولانس‌هایی با قابلیت‌های تازه برای درمان و تشخیص مصدومیت در محل حادثه می‌گوید.

آمبولانس‌های آینده، صندلی‌هایی با قابلیت جدا شدن از بدنه خودرو خواهند داشت تا امدادرسانان بتوانند با سرعت بیشتری به مصدوم برسند. این خودروهای اضطراری هم‌چنین خواهند توانست به سهولت حرکت در شهر، در مناطق صعب‌العبور و خارج از جاده نیز حرکت کنند و به سهولت به بیماران و مصدومین خارج از منطقه شهری نیز کمک برسانند. اما از همه جالب‌تر، این‌که در این خودروها، امدادرسانان می‌توانند به بیمار، دسترسی 360 درجه داشته باشند.

هفته گذشته، طرح‌های احتمالی آمبولانس‌های آینده در کالج سلطنتی هنر و طراحی لندن، آر.سی.ای رونمایی شد. این نمایشگاه شامل چکیده‌ای از تلاش دوساله این مجموعه در قالب پروژه‌ای است که «خدمات درمانی متحرک» نامیده شده، پروژه آمبولانس‌های هوشمند که از سوی انجمن تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی حمایت می‌شود.

تشخیص و درمان در محل
راب تامسون، عضو کالج سلطنتی طراحان صنعتی در این‌باره می‌گوید: «بیش از 50 درصد کسانی که با مراکز اورژانس برای دریافت خدمات تماس می‌گیرند، می‌توانند در منزل خودشان و با کمک تعداد اندکی امداد‌رسان آموزش‌دیده یا حتی کارورزان کمک‌های اولیه درمان شوند. آنها بهتر است مهارت‌های اولیه را برای تشخیص مشکل و درمان آن در محل حادثه فرا بگیرند تا این‌که صرفا وظیفه حمل بیماران را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عهده‌دار شوند».

ایده اولیه ایجاد این جمعیت برای معالجه بیماران در محل حادثه در سال 1380 / 2001 از سوی دولت انگلستان مطرح شد. این در حالی است که محققان معتقدند ایجاد فناوری‌های تازه در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته و نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی دولت است.

تامسون می‌افزاید: «ما به دنبال یافتن فناوری‌های تازه و به کار‌گیری آنها هستیم تا بتوانیم به نیروهای امدادرسان در اجرای بهتر وظیفه‌شان کمک کنیم».

یکی از انواع این طراحی‌ها به اختصار پوسته نامیده می‌شود. این طراحی شامل قسمت جداگانه‌ای است که می‌تواند از آمبولانس جدا شود تا فضای بیشتری را برای درمان در اختیار امدادگران قرار دهد، یا اینک‌ه در صورت نیاز محل حادثه را ترک کند. علاوه بر این‌ها، این پوسته قابلیت تعویض دارد و می‌تواند امکان عکس‌برداری با پرتو ایکس، انجام آزمایش‌های گوناگون یا تزریقات را در اختیار امدادگران قرار دهد.

صندلی‌هایی که از آمبولانس جدا می‌شوند
از میان شش نمونه ارائه شده، تعدادی دارای مشخصات به مراتب پیچیده‌تری هستند. تامسون در این باره توضیح می‌دهد: «در حالی‌که بعضی از مدل‌های ارائه شده را می‌توانید به زودی در جاده‌ها ببینید، بعضی از این طراحی‌ها غیر عملی هستند یا به زمان بیشتری برای عملی شدن نیاز داند. به عنوان مثال، طرح autocare با ماهیت اصلی طراحی موتور و بدنه ماشینی که بتواند در خارج از جاده‌ها با همان سرعت درون جاده‌ای حرکت کند، یکی از این پروژه‌های غیرعملی است؛ یا طراحی صندلی‌ای شبیه صندلی جیمز باند که بتواند امدادگر را با کلیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز او به محل حادثه پرتاب کند».

یکی از طرح‌های دیگر، شامل فضای داخلی یکپارچه‌ و انعطاف‌پذیری از جنس سیلیکون است که می‌تواند به شکل بدن بیمار درآید و با پوشش 360 درجه وی، مانع از انتقال عفونت و آلودگی به دیگران شود و در عین حال، امکان دسترسی همه جانبه به او را به امدادگران می‌دهد.

تامسون می‌گوید: « این پروژه‌ها تنها گستره‌ای از قابلیت‌های احتمالی نسل‌های جدید آمبولانس را در آینده نشان می‌دهند. ما امیدواریم با حمایت‌هایی که از این پروژه می‌شود، تا 4 سال آینده شاهد تغییرات قابل قبولی در ارائه خدمات اورژانس به وسیله آمبولانس‌ها باشیم».

بی‌بی‌سی، 7 آوریل- ترجمه: محبوبه عمیدی

کد خبر 6300

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۲
    0 0
    با عرض سلام ممنون! جالب بود. یه سوال داشتم اونم اینه که چرا لینک منبع را در پایین مقالتون نمییارین؟ امیدوارم که از این به بعد لینک را بگذارید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین