کشفیات جدید از اولین اجداد شناخته شده انسان/ به اندازه دانه‌برنج با دهان‌های گشاد و البته در چین!

انسان‌ها از اول چهار دست و پا نداشته‌اند؛ البته ۵۴۰ میلیون سال قبل و در چین. این نتیجه کشف جدید گروهی از دانشمندان کمبریج و آکسفورد است.

صنم بیاناتی: گاردین در گزارشی به کشفیات جدید از اولین اجداد شناخته شده انسان پرداخته که اطلاعات جالب توجه و البته تامل برانگیزی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد آنها حدود 540 میلیون سال قبل زندگی می‌کرده‌اند. کشف فسیل ساکرایترز کورنریز در واقع نقطه امیدی برای کشف اطلاعات جدید درباره مراحل اولیه تکامل است.

دهان گشاد، بدنی کیسه مانند و بدون مقعد!

شما نمی‌توانید در آلبوم‌های خانوادگی‌تان اثری از آثار این اجداد اولیه بشر پیدا کنید. با این حال این موجود ماقبل تاریخ با کیسه‌ای مانند بدن، یک دهان گشاد و بزرگ و البته بدون مقعد می‌تواند بهترین کاندید برای اجداد اولیه انسان باشد.

به نظر می‌رسد این موجود حدود 540 میلیون سال قبل می‌زیسته. این موجود قدیمی‌ترین عضو شناخته شده از گروه بزرگ حیوانات با عنوان دومدهانیان است که شامل مهره داران -از جمله انسان- ستاره‌های دریایی،‌ جوجه تیغی و یک گروه دیگر از جانداران است.

در حالی‌که بسیار بعید به نظر می‌رسد این گونه جدید کشف شده به طور مستقیم و قطعی جد انسان باشد اما دانشمندان می‌گویند این موجود می‌تواند به اجداد بشر بسیار شبیه و نزدیک باشد.

در نتیجه کشف این موجود می‌تواند نقطه امیدی برای به دست آوردن اطلاعات جدید درباره مراحل تکامل انسان محسوب شود. سایمون کانوی موریس ،‌پروفسور پالیئو بایولوژی دانشگاه کمبریج در این باره می‌گوید: "در واقع به نظر ما این فسیل می‌تواند نزدیک‌ترین ، قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین گونه از دومدهانیان باشد"

او در ادامه می‌گوید: "می‌توانیم بگوییم این فسیل می‌تواند نقطه شروع تکاملی باشد که در نهایت به موجوداتی مانند خارپشت ، ستاره دریایی و خرگوش رسیده است."

اجداد انسان زیر میکروسکوپ

این فسیل در شهرستان ایکس ایکسنگ، استان شا‌آنکسی مرکزی چین کشف شده که به دلیل شکل کیسه مانندش ساکرایترز کورنریز نامیده شده است. مشخصات ظاهری آن در بدن کروی و دهان گشاد و بزرگش خلاصه می‌شود. از قرار این موجود یک میلیمتری در بستر دریا می‌زیسته و بین دانه‌های شن لانه می‌کرده و طریق حرکت او لول خوردن درست مانند حرکت‌ کرم‌ها بوده است.

پروفسور کانوی موریس که اطلاعات این گونه کشف شده را در مجله نیچر (Nature) منتشر کرده درباره این موجود می‌گوید: "وقتی شما به این موجودات زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنید آنها مانند دانه‌های کوچکی از برنج سیاه و سفید به نظر می‌آیند و بسیار غیر عادی هستند. با این حال به محض اینکه آنها را زیر میکروسکوپ الکترون قرار می‌دهید ، جزئیات آنها بسیار فوق‌العاده خواهد شد.

موجودی با چندین و چند دهان

جزئیات به دست آمده از این موجود با تکنینک‌های مختلفی مشخص شد. در این جزئیات چین و چروک‌های بسیاری در دور دهان او دیده شد که بنا به گفته محقق،‌ می‌تواند به دلیل دهان گشاد حیوان باشد که به او کمک می‌کند تا شکارهای بزرگ خود را ببلعد. درست مانند انسان این موجود از تقارن دو طرفه‌ای برخوردار است. به زبان ساده‌تر اینکه دو نیمه متقارن دارد.

پروفسور موریس کانوی اطلاعات جدیدی درباره این فسیل کشف شده می‌دهد مبنی بر اینکه "این موجود حین خوردن قادر بوده است مقادیر زیادی آب را قورت بدهد که این مسئله می‌تواند به دلیل وجود دهنه‌های متعدد در هر دو طرف بدن او باشد. به نظر ما این می‌تواند پیش سازه‌ای از آبشش باشد که در ماهی‌ها وجود دارد."

پروفسور کانوی موریس در تعریف کشفیات خود اینطور ادامه می‌دهد: "منافذی که در سرتاسر بدن این موجود وجود دارد ، بسیار رمز آلود است.

اگرچه از طرفی به نظر می‌رسد آنها ویژگی امنیتی برای این گونه داشته‌اند تا از او در برابر دانه‌های شن و ماسه محافظت کنند اما در عین حال امکان دارد از این منافذ ماده چسبناکی آزاد می‌شده و یا اینکه چنین منافذی نقش سنسور داشته‌اند.

موجودی فاقد مقعد!

جالب‌ترین نکته درباره این موجود تازه کشف شده این است که در سطح بدن او چیزی به عنوان مقعد دیده نمی‌شود. هر چند پروفسور موریس معتقد است که این امکان وجود دارد تیم تحقیق کننده هنوز موفق نشده باشد این قسمت را در بدن او شناسایی کند اما همچنین بر این نکته تاکید می‌کند که دیگر موجودات مانند کرم‌هایی مثل آکولز هم به عنوان موجوداتی که هیچ سوراخی در سطح بدنشان وجود ندارد شناخته شده‌اند.

پروفسور موریس در این مورد می‌گوید: "این چیزها بسیار کوچک هستند. شما می‌توانید در ذهنتان یک کیسه گوارشی را با یک سوراخ در اطرافش تجسم کنید."

کشفیات هیجان انگیز

عمران رحمان محقق در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد که از جمله کارشناسان این تحقیقات است درباره چنین یافته‌های هیجان انگیزی اینطور توضیح می‌دهد: "این موضوع بسیار جالب است و برای من یک فسیل غافلگیر کننده محسوب می‌شود. اینها به ما کمک می‌کنند تا مطالعات خود را در مراحل تکامل دومدهانیان تکمیل کنیم که بزرگترین گروه مهره‌داران هستند که اتفاقا انسان هم به همین گروه تعلق دارد. بنابراین این یک قدم رو به جلوی بزرگ برای درک تکامل تاریخی انسان است."

این محقق ماجرای کشف فسیل جدید را در ادامه اینطور توضیح می‌دهد:

"اندازه کوچک این فسیل به طور خاص قابل توجه است. فسیل‌های کشف شده قبلی از دومدهانیان که جوان‌تر هم بودند معمولا چند سانتیمتری طول داشتند. اما این نوع جدید کشف شده ،‌چشم‌انداز جدیدی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه شاید برخی از این قدیمی‌ترین جانداران در اندازه‌های میکروسکوپی وجود داشته‌اند."

پروفسور موریس اما این اتفاق را نوری بر تاریکی این معمای پایدار می‌داند: "همین می‌تواند دلیل آشکاری باشد بر تفکری که معتقد است حیوانات به اصطلاح بر اساس ساعت مولکولی ظهور کرده‌اند. رویکردی که تخمین می‌زند تاریخ تکامل از سرعت در انباشت تفاوت‌های ژنتیکی نشات می‌گیرد. اگر در واقع این حیوانات بسیار بسیار کوچک بوده‌اند پس فقط می‌توانستند در شرایط بسیار خاص و متفاوتی محفوظ بمانند. به این ترتیب آنها اساسا بر اثر پروسه فسیل شدن محفوظ مانده‌اند و به این دوران آمده‌اند. سوال اینجاست که آیا امکان دارد در پس این تاریخ عمیق و پر رمز و راز ،‌مکشوفات فراموش شده‌ای به دلیل اندازه بسیار کوچک این موجودات وجود داشته باشد؟"

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    10 38
    الان ملل رشد یافته هر چه بگویند ملل ضعیف انرا قبول میکنند. اخیرا هم مطرح است که انسان توسط موجودات فضایی طراحی شده و در امریکا هم روی این موضوع خیلی کار میشود و شده و در جریان است .چون طراحی دی ان ا خیلی تخصصی و پیچیده است و جنبه تکاملی ان غیر ممکن بوده. مثلا اینکه مطرح شده انسان از بهشت رانده شده و امده کره زمین هم ممکن است دال بر ایجاد توسط سایر موجودات در مراکز تخصصی باشد و بوده که همه امکانات طراحی سلول و دی ان ا بوده و به صورت عمومی این کلمات مطرح شده که قابل فهم باشد که بعد زن را از مرد کلون کرده اند و یک کروموزوم انرا تغییر داده اند و بعد در زمین مستقر کرده اند که این موضوع با افکار و تصورات مسلمانان هم تقریبا در یک راستا است و دانشمندان مسلمان باید روی این موضوع کار کنند .
    • م ر IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      4 1
      شما احتمالاَخیلی علمی تخیلی می خونی
  • بی نام RO ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    18 10
    احتمالا دهان و مقعدش یکی بوده خخخخخخخ
  • بی نام RO ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    12 34
    دیدگاه مسلمانان از ارسال انسان از بهشت و رانده شدن به زمین با دیدگاهی که در امریکا طی چندین سال اخیر در منشا انسان مطرح است که طراحی انسان توسط موجودات فضایی بوده تقریبا همخوانی دارد و مفهوم بهشت به صورت عام و عامه پسند مطرح شده و منظور شاید محل ساخت انسان بوده که همه چیز شامل اسیدمینه و تجهیزات ساخت سلول و دی ان ا و مواد اولیه اش موجود بوده که ازمایشکاه های موجودات فضایی ممکن است باشد. چون اسید امینه ها در خاک وجود دارند و باید دانشمندان مسلمان هم با استفان هاوکینگ بی دین و خدانشناس و کافر صحبت کنند که در این مورد منشا و نحوه طراحی سلول زنده و دی ان ا انسان و موجودات طراحی کننده را پیدا کنند.
    • امین IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      9 0
      خوشم میاد خوب از همه مطالب برای اثبات حرف خودتون استفاده میکنید مو لا درزش نمیره این کامنت، ⁦⁦;⁩⁦;⁩⁦;⁩⁦;⁩⁦;⁩⁦;⁩⁦;⁩
    • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
      2 0
      برو داداش وقت برنامه رو نگیر
  • وحید A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    8 1
    برام جالبه یسری از دوستان با سطح سواد در حد نتگردی ایرانی و صرفا بر مبنای اطلاعات اکتسابی از اراجیف اینستاگرامی میان و کامنت میذارن و بعد از نقد علمی ایده هم میدن ما ایرانی ها موجودات جالبی هستیم واقعا، برو دوغتو بخور عزیز تورو چه به تطبیق نظریه علمی اخه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    2 14
    خداوند تبارک و تالی : و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید و در حقیقت ما انسان را آفریده ایم و می دانیم که نفس او چه وسوسه ای به او می کند و ما به از شاهرگ نزدیکتریمق 16 و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون و در حقیقت انسان را از گلی خشک ، سیاه و بدبو آفریدیم سوره حجر26 و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین و در حقیقت انسان را از عصاره ای از گل آفریدیمسوره مومنون 12 و....
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
    0 1
    عجب
  • بی نام US ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
    0 0
    محتمل است در ازمایشگاه موجودات فضایی از موادی شبیه خاک که البته مفهوم خاک عمومی و ساده اعلام شده طراحی شده که بهشت نام داشته یعنی جایی که همه جیز شامل مواد تشکیل دهنده اسید امینه و طراحب سلول وجود داشته و مانند محیط کشت ازمایشگاه است و بعد به زمین منتقل شده برای تکثیر. چون برخی ستاره ها و سیارات قبل از زمین و میلیاردها سال قبل تشکیل شده اند و صد در صد در انها موجودات تکامل یافته تری هم وجود دارد و استفان هاوکینگ بی دین و ضد خدا هم انرا تائید میکند و حتی سفارش کرده که سعی کنید محتاطانه با موجودات سایر سیارات و ستاره ها تماس بگیرید چون قوی تر اند و ممکن است انسان را نابود کنند و حتی ممکن است از جنس کانی و ماده الی و متداول نباشند.
  • آرش A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    0 0
    قابل باور ترین و منطقی ترین و قابل اثبات ترین کشف انسان از اجدادش همین هست که دانشگاه آکسفورد کشف کرده مدارک علمی کافی هم پشت این کشف قرار داره
  • کتیبه IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    1 0
    احتمالامثل ما توتحریم وگرفتاری بودن یادگرفتن چیزی نخورن