۰ نفر
۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
تعیین سفیر قطر در مصر پس از ۴ سال تنش

ایرنا نوشت: پس از گذشت چهار سال از قطع روابط مصر و قطر در ژوئن ۲۰۱۷ (خردادماه ۹۶) ، سفیر جدید قطر در قاهره تعیین شد.

به گزارش رسانه‌های قطری، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، «سالم بن مبارک بن شافی آل شافی» را به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار قطر این کشور در مصر تعیین کرده است.

دیوان امیری قطر همچنین اعلام کرد که در احکامی جداگانه «شیخ محمد بن ناصر بن جاسم آل ثانی»، «علی یوسف عبدالرحمن الملأ» و «خالد محمد زابن آل زابن الدوسری» نیز به ترتیب به عنوان سفیران قطر در ترکیه، قبرس و لیبی منصوب شدند.

روابط قطر و مصر که حدود ۴ سال در همه زمینه‌ها قطع بود، دو کشور در اسفندماه ۹۹ و پس از انجام مذاکرات فشرده در کویت برای از سرگیری روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها در سطح کاردار توافق کردند.

در آن زمان اعلام شد قطر و مصر برای از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌ها در قاهره و دوحه به توافق دست یافتند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر نیز چند روز پیش در خصوص روابط کشورش با قاهره گفته بود: تغییری در روابط قطر-مصر ایجاد شده و معتقدم که به طور کلی این تحول گام بسیار مثبتی در مسیر برقراری ثبات در منطقه است.

سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ماه ۹۹ در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند.

بحران روابط میان مصر در کنار عربستان، امارات، و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶  آغاز شد.

مصر و سه کشور دیگر از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه از جمله حمایت از تروریسم، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع و دوحه را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کردند.

قطر نیز با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 631730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =