۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷

محمدرضا نوروزپور: پروفسور یهودی آمریکایی که یکی از صاحب نام ترین دانشمندان زبان شناسی در پنج دهه اخیر دنیا بوده است این روزها به شدت موی دماغ تل آویو شده است.

پروفسور نوآم چامسکی نامی است که طیف وسیعی از تحصیل کرده های روی کره زمین او را با تمایلات خود می سنجند. در نزد دانشمندان علوم اجتماعی، این پیرمرد 82 ساله، یک زبان شناس بی نظیر و رهبر انقلابی بی بدیل در این فن است.

چامسکی برای اصحاب دانشگاه، فخر ام آی تی و علم نوین آمریکا محسوب می شود و فعالان سیاسی او را متفکری لیبرال و میانه رو می شناسند که از حمله به هر حکومت دیکتاتوری و عوام فریبی ابا ندارد و داعیه آزادی خواهی و ایجاد دموکراسی حقیقی مبتنی بر آراء و اراده مردم دارد. از نگاه او  جمهوری خواهان سنت گرا و دموکرات های ظاهرا لیبرال همگی شیادانی حقه باز هستند که تنها در سایه حمایت شرکت های غول آسا مروج نوعی دموکراسی شرکتی هستند.

با چنین باوری، چامسکی همیشه معتقد بوده است که اسرائیل، سند روشنی از دروغگویی غرب درباب دموکراسی و حمایت از حقوق بشر بوده و هست. او چند روز پیش چوب مواضع ضد اسرائیلی خود را خورد و از ورود به کرانه باختری برای ارائه یک سخنرانی درباره سیاست های آمریکا که به قول خودش حتما به انتقاد از اسرائیل نیز منتج می شد منع شد. تشبیه شدن اسرائیل به دیکتاتوری استالینی از طرف او البته سرو صدای زیادی به پا کرد و فضاحت بزرگی برای اسرائیل به ارمغان آورد. دیدار دیروز این پروفسور یهودی ضد صهیونیسم با شیخ نبیل قاووق یکی از مسئولان بلند پایه حزب الله، آن هم در آستانه شکست اسرائیل و فرار آنها از جنوب لبنان، تلافی زیرکانه دیگری از سوی این زبانشناس معروف قلمداد میشود.  چامسکی در این دیدار نسبت به پیامدهای قدرت گرفتن و افزایش تاثیر صهیونیستهای مسیحی در کنار لابی صهیونیستی بر تصمیم گیران آمریکا ابراز نگرانی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پيشاهنگ ستوده درويش IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۲
    3 0
    از استاد بزرگ زبان شناسي غير از اين هم نبايد توقع داشت كه با بيانات مبينش بنيان مستبدين را به لرزه افكند . مي ماند اينكه مخاطبين بايستي دريابند كه هيچ تحولي بدون بكارگرفتن نفس ( ذهنيت ) آنان مقدور نتواند بود . اين است رمز تقدير وقضاي الهي .