تسنیم نوشت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت برخی کشورهای غربی اجازه غنی سازی ندارند اما ما در اکتشاف، تبدیل اورانیوم، غنی‌سازی مشکلی نداریم.

کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام عصر امروز شنبه با حضور مقامات سازمان انرژی اتمی در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد.

بهروز کمال‌وندی معاون امور بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این نشست با بیان اینکه صنعت هسته ای صنعتی نیست که یک کشور با امکانات خود به سطوح عالی برسد و اگر در انزوا باشد محکوم است که در سطح معینی بماند، اظهار داشت: در حوزه نیروگاهی از مدتها قبل وارد آن شده ایم و الان در وضعیتی هستیم که شروع به راه رفتن کرده ایم اگرچه مدت زیادی متوقف بوده ایم. الان یک نیروگاه فعال داریم و دو نیروگاه قرار داد بسته شده و طی ٩ سال اینده از 100 هزار مگاوات برق باید تولید کنیم که بر اساس قیمت برق درصد برق هسته ای تعیین خواهد شد.

وی افزود برجام راه بسته در زمینه تامین و تجهیز را باز کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی با اشاره به حوزه چرخه سوخت که بجز جمهوری اسلامی سایر کشورها با اهداف نظامی وارد شده اند، گفت: شاید این موضوع هم درباره ایران برای آنها سوال برانگیز بود.

کمال‌وندی ادامه داد: باشگاه اعضای دارنده تامین کننده تجهیزات هسته ای باشگاهی هست که عضو نمی‌پذیرد و لی برای ایران که عضو نیست هم چارچوبهایی تعیین کرده اند. مثلا اینکه نمیتواند به هرکسی آب سنگین بفروشد. برخی کشورهای غربی اجازه غنی سازی ندارند اما ما در اکتشاف، تبدیل اورانیوم، غنی سازی مشکلی نداریم. از این مرحله به بعد که تامین سوخت است مشکلاتی داریم. در حوزه تامین سوخت نیازمند تجهیزات و امکانات هستیم که در این زمینه در حوزه بالانیستیم.

کمال‌وندی با اشاره به سفر خود به روسیه و امضای نقشه راه ٥ ساله برای سوخت اجزای سوخت و ٥ ساله بعدی تولید سوخت گفت: این روند در کشورهای دیگر 20 ساله است. در برجام قید شده اگر تولید سوخت ما استاندارد بین المللی داشته باشد از ذخیره 300 کیلو معاف خواهد شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در حال ساخت ماشین های ٢٤ سو هستیم که مسیر خوبی است. بازفرآوری که مربوط به تولید مولیپلن هست مستثنی هستیم.

وی درباره تولید آب سنگین هم که در حال تولید و فروش است گفت: صحبت آمریکایی‌ها که یکی از بهترین آب سنگینهای دنیاست باعث شده تا کشورهای دیگر نیز خواهان آن شده اند.

کمال‌وندی افزود: درباره شفافیت ما پادمان پرورتکل الحاقی را پذیرفته ایم و برخی تعهداتمان برای ٢٥ سال شامل بازرسی از معادن به کارخانه است و نه بیشتر از آن.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برخی قوانین و قواعد در دنیا تعریف شده مثل یاتا و کشوری مثل ایران که متوسط به بالا هست نمی‌تواند بگوید این قوانین را قبول ندارد ولی می‌تواند در آنها وارد شده و مواردی را که درست نمی‌داند اصلاح کند.

فتوره چیان معاون شرکت تولید و توسعه در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که امروز در تهران برگزار شد با بیان اینکه امروزه تکنولوژی هسته ای برای تولید برق یک گزینه مطرح است زیرا اقتصاد برقی را به همراه دارد و آلایندگی آن نیز کم است، گفت: امروز استفاده از نیروگاه‌های هسته ای برای تولید برق مطرح است و الان ١١ درصد صنعت برق دنیا از انرژی هسته ای است.

وی افزود: در سال 2025 به 500 راکتور هسته ای در دنیا خواهیم رسید.

فتوره چیان با ذکر این نکته که در دنیا علاقه زیادی برای تولید برق از نیروگاه هسته ای به وجود آمده است، اظهار داشت: حوادث در نیروگاه اتمی تبعات منطقه ای دارد به همین دلیل بهره برداری از آنها کار زیادی می‌برد.

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر از سال 90 بحرانی شده و در اردیبهشت ٩١ به صددرصد قدرت رسید و در سال ٩٢ تحویل بهره بردار ایرانی شد که در این چند سال از سوختن ١٩ میلیون تن انرژی جلوگیری شده است.

فتوره چیان افزود: بعد از برجام روحیه خودباوری در کشور ایجاد شده است و برای استفاده از این وضعیت نیازمند ارتباطات بین المللی هستیم. با توجه به نیروی انسانی می‌توانیم تاثیر زیادی در این صنعت و صنایع داخلی داشته باشیم.

معاون شرکت تولید و توسعه گفت: طراحی و ساخت راکتور هسته ای کار ساده ای نیست و بجز چند کشور بقیه از راه انتقال تکنولوژی انجام گرفته که فرانسه و ژاپن از آن جمله هستند.

فتوره چیان ادامه داد: نیروگاه بوشهر هیچگاه تحت تحریم نبوده ولی بر اثر فشار، یکی از کشورها از تعهدش سرباز زد و راه اندازی نیروگاه ١.٥ سال به عقب افتاد اما بعد از برجام ما از شرایطی برخوردار شده ایم که میتوانیم در سایتهای هسته ای غیر شرقی حضور یافته و از آنها اموزش بگیریم.

وی گفت: ما در بخش اقتصاد مقاومتی در حوزه نیروگاهی برنامه هایی داریم که نیازهای خود را بومی سازی کنیم و تعمیر و نگهداری کنیم. بهره برداری و تعمیر و نگهداری نیروگاه تقریبا توسط نیروهای ایرانی است و در برنامه ای این موضوع را به 97 درصد خواهیم رساند.

محمود قرآن نویس استاد همکار در پروژه ایتر در این نشست گفت: ما یک شکافت داریم و یک جوش هسته ای که جوش هسته ای می‌تواند 10 برابر بازدهی داشته باشد در حالیکه نیروگاه گازی تنها 30 درصد بازدهی دارد.

وی افزود: برای ایتر ١٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده اما پولی ردو بدل نمی‌شود و کشورها به نسبت حضورشان سرمایه گذاری دارند. برای تولید ١هزار گاوات برق ٢ میلیون تن ذغال سنگ لازم داریم اما در گداخت هسته ای ٦ دهم تن لازم داریم.

قرآن نویس گفت: در آینده ٩١ درصد منابع تولید انرژی از راه اتمی است. وی افزود : در حال حاضر ٤ راکتور در کشور داریم که دو تای آنها در دانشگاه تهران و دو تای آنها در دیگر دانشگاههای دیگر است.

وی گفت: ما بعد از برجام عضو هفتم ایتر شدیم و الان عضو همکار آن هستیم و بعد از ٢ سال عضو اصلی خواهیم بود اگرچه با امدن ترامپ این قرار داد هنوز امضا نشده است.

استاد همکار در پروژه ایتر افزود: ایتر الان 600 عضو دارد که قرار است به 1500 برسد و به ما گفته اند که نیروهای متخصص تربیت کنیم و برای آنها بفرستیم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =