دکتر حسین علایی، عضو گروه نخبگان خبرآنلاین در یادداشت تازه خود به موضوع نقش آیت الله هاشمی در دفاع مقدس پرداخته است.

این چهره پیشکسوت دوران دفاع مقدس نوشته است: گرچه از زمان شروع جنگ عراق با ایران، آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع، همواره در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های جنگ جهت دفاع از تمامیت ارضی کشور نقش مهمی ایفا کرده است، اما آنچه ایشان را در تاریخ معاصر ایران ماندگار کرده، تلاش ها و اقداماتی است که وی برای خاتمه دادن به جنگ تحمیلی انجام داد.

وی می افزاید: زماني كه اولين جلسه شوراي عالي دفاع 22 روز پس از آغاز جنگ،تشكيل شد، هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس مجلس يكي از اعضاي فعال آن بود. پس از دوران رياست جمهوري بني صدر، ايشان به عنوان سخنگوي شوراي عالي دفاعبا مصاحبه هاي خود و نيز با ايراد سخنان تحليلي در خطبه هاي نماز جمعه ، به طور مرتب مردم را در جريان وقايع و رويدادهاي جنگ قرار مي داد و بر اميدواري و افزايش روحيه جامعه مي كوشيد.
شناخت اوليه آقاي هاشمي رفسنجاني از نيروهاي مسلح، به زمان سربازي ايشان در پادگان باغشاه تهران بر مي گردد كه پس از حوادث و قيام خونين 15 خرداد 1342 ايشان را حوزه علميه قم دستگير و به سربازي اعزام كردند. تجربه چگونگي مقابله ارتش شاهنشاهي در جريان نهضت اسلامي در سال 1357 با مردم معترضبه نظام سلطاني در خيابان هاكه نهايتا منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد نيز بر شناخت ايشان از ظرفيت ها و محدوديت هاي نظامي افزود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايشان از جمله كساني بود كه در تاسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نقش داشت و با سران ارتش ارتباط نزديك تري پيدا كرد.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =