۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵

در حالی که نفت نقش اصلی رشد اقتصادی در سال جاری را عهده دار بود بررسی ها نشان می دهد در سال آینده به حرکت درآمدن چرخ های صنعت و خروج مسکن از رکود زمینه ساز رشد بالای اقتصاد خواهد بود .

 به گزارش خبرآنلاین، رشد اقتصادی در سال جاری برابر با 7.2 درصد در 12 ماهه پیش بینی شده است و برنامه ریزی ها بر رشد پنج تا هفت درصدی اقتصاد در سال آینده استوار است . بر این اساس به نظر می رسد بار رشد اقتصاد ایران در سال آینده بر دوش صنعت و مسکن باشد . نفت در سال جاری بار سنگین رشد اقتصادی در ایران را بر دوش کشید هر چند بخش کشاورزی، خدمات و صنعت نیز پذیرای رشد مثبت شدند .

 بخش صنعت ایران در یک دهه گذشته دوره پر فراز و نشیبی را طی کرده است . از رشد منفی در سال های اوج تحریم تا حرکت لاک پشتی در سال های دیگر و نوسان های مقطعی ، در سال جاری توانسته است رشدی برابر با 1.9 درصد را تجربه کند .

 پیش بینی می شود بخش صنعت در سال آینده تحت تاثیر رشد بخش ساختمان و همچنین تولیدات صنعتی ، با رشدی بالاتر روبرو شود . صنعت خودروسازی ایران که در سال جاری رشدی قابل توجه و در محدوده 30 درصدی را تجربه کرد، در سال آینده همچنان به رشد خود ادامه می دهد و ورود خودروهای جدید بر پایه قراردادهای منعقد شده رد صنعت خودروسازی خود در رونق بازار خودرو بی تاثیر نخواهد بود . از سوی دیگر رشد صنعت پتروشیمی نیز در حدود هشت درصد برآورد شده است .

 رشد تولید سنگ آهن و سایر تولیدات صنعتی نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی شده است . از سوی دیگر رونق بخش ساختمان می تواند تولید در صنایع مرتبط با این بخش را متحول نماید .

 برخی گزارش های کارشناسی حمایت از رونق بخش ساختمان در سال آینده دارد و گزارش های ماهانه بانک مرکزی در خصوص وضعیت خرید و فروش و بازار اجاره مسکن موید این نکته است .

 بخش ساختمان در 5 سال گذشته راهد رشد منفی بوده است از این رو رشد این حوزه نه تنها به بهبود وضعیت اقتصاد بلکه به رشد اشتغال زایی در کشور نیز کمک خواهد کرد . توان صنعت ساخت و ساز در ایجاد شغل بسیار بالاتر از صنایع هم عرض و مشابه تشخیص داده می شود .

 بر اساس این گزارش بخش ساختمان در یک دهه گذشته تنها چهار سال شاهد رشد مثبت بود . سال 1386 ، مقطع وقوع شوک تورمی در بازار مسکن ، رشد ارزش افزوده در این حوزه در حدود 23 درصد بود و سال پس از آن به 13.1 درصد کاهش یافت . بخش مسکن در سال های 1388 و سال 1391 تا کنون هر ساله رشد منفی را شاهد بود اما در حال حاضر پیش بینی می شود این بازار در سال آینده با رونق مواجه شود . رونق بازار مسکن می تواند تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه را نیز افزایش دهد .

 پس از این دو ، بخش خدمات تاثیری قابل توجه بر رشد اقتصادی سال 1396 به جا خواهد گذاشت چرا که رشد بخش های مختلف اقتصاد از جمله صنعت و کشاورزی ، می تواند زمینه های رشد بخش خدمات را فراهم نماید به این ترتیب با توجه به پیش بینی رشد قابل توجه بخش صنعت و مثبت ماندن رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی ، این بخش نیز ، تاثیری مثبت بر رشد اقتصادی سال 1396 به جا خواهد گذاشت .

 این نکته پیش تر از سوی رییس کمیسیون تلفیق ، غلامرضا تاجگردون مورد تاکید قرار گرفته بود که سال آینده پیشران اقتصاد ایران بخش صنعت و مسکن خواهد بود .

 بخشی از رونق بخش مسکن در رونق پروژه های عمرانی ریشه دارد . بر این اساس اعتبارات عمرانی نیز در سال آینده رشدی قابل توجه را نسبت به سال جاری شاهد خواهند بود . 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    42 31
    بزک نمیر بهار میاد کمبزه با.........
  • محمد A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    44 25
    بی خودی با اشک تمساح ریختن برای صنایع وابسته به ساختمان، به نفع بساز بفروش ها جو الکی ندید. مسکن به دلیل پیشخور تورمش به اندازه ده سال ، به همان مدت در رکود خواهد بود.
  • غفاری A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    56 25
    پارسال قبل از عید هم همین سایت همین حرف هارو میزد.
  • رضا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    44 9
    ماعادت نداریم درارامش وثبات تصمیم بگیریم وخریدکنیم درهمه چیزازتخم مرغ وگوشت برنج گرفته تاخودرو طلا ومسکن همیشه منتطریم همه باهم حمله کنیم واون بازارروبه التهاب بکشونیم مسکن هم تابوده همین بوده همیشه دردوره رونقه که همه یکباره حمله میکنن واسه خرید اونموقع که دیگه هیشکی نمیفروشه ورشدروزانه وساعتی قیمتهارومیشه درش شاهدبود.
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    32 26
    برخلاف اکثرکسایی که فکرمیکنن قیمت مسکن تابع قدرت خریدمردمه اصلا چنین نیست درسالهای 86و91مگه قدرت مردم بالا بودکه مسکن رشد3برابری دراین دوره هاکرد؟حداقل دستمزددرسال 86.مبلغ 150هزارتومن بود ودرسال 91 این مبلغ 390هزارتومن بود ؟اکجاقدرت خریدمردم تاثیرداشته؟قیمت مسکن روهمیشه ملاکان ووکلان زمین داران وسرمایه گذاران بسیار بزرگ حقیقی وحقوقی تعیین کرده اندمنتهافعلا این سرمایه داران نمی خواهند بازی روشروع کنن ولی دیریازوداین بازی بزرگ دوباره شروع خواهد شد....
  • پدرام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    9 8
    بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را شش و شش دهم درصد اعلام کرد ان هم به دلیل افزایش فروش نفت و برای سال اینده رشد اقتصادی ایران رو سه و سه دهم درصد چون دیگر تولید نفت ایران نمی تواند چنین نقشی را در رشد اقتصادی ما ایفا کند با این تفاسیر و با توجه به امار بانک جهانی که بر اساس استدلال های کارشناسی و معقول است خارج شدن مسکن در سال اینده از رکود منتفی است
  • محمد امین DE ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    10 1
    یکی از مقوله هایی که عملا نشون میده تو بازار و اقتصاد مملکت ما قانون عرضه و تقاضا اصلا و ابدا صدق نمیکنه همین موضوع مسکنه. میبینیم که چهار ساله تقاضا به زیر 20 درصد قبل از آن رسیده و عرضه هم به صورتیه که آمار غیر رسمی میگه تو تهرون حدود 800 هزار خانه خالی داریم. اما میبینیم که قیمتها دو زار هم ارزون نشده.. حالا بیابید پرتقال فروش را.. اقتصاد امپراطوری دلالی یعنی همین.. تا این امپراطوری نشکنه از اقتصاد مقاومتی حرف زدن در حد رویاست
  • بی نام GB ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    8 4
    دولت اگرنتواندمسکن روازغرق شدن نجات بده مسکن تمام اقتصادروکه مهمترین بخش اون بانکها وهمچنین سپرده های چندصدهزار میلیاردی دربانکها می باشد روباخود غرق خواهد کرد..
  • بی نام GB ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    7 8
    نه پس دو کلمه بشنوین از توی نزول خور بانک....... طمع شما را باید بانک های نزول بده جواب بدن. شما نگران قیمت مسکن نباش. شما نگران پول های خوابوندت تو بانک باش که شب می خواب صبح پا میشی مبینی سابیده به الک..... خدا را شکر نه مسکن دارم نه پول تو بانک. اما وقتی میبینم مردم چطوری واسه اموال هم حرص میزنن حالم بهم می خوره. حالا مسکن گرون شه ارزون شه آتیش بگیره. تو آب را بریز اونجاییت که میسوزه.
    • بی نام DE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      16 4
      بعضی از افراد از نحوه نگارششون پیداست که یه دلاله کم سواد ورشکسته از رکود مسکنه.........متاسفانه همینها بودند که چند سال پیش مسکن رو به این وضعیت اسف بار کشوند......خدایا مردم کشورم رو از خشکسالی و شر دلال حفظ بفرما......................
  • بی نام GB ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    5 9
    خدا کنه ما که کلی واحد ساختیم رو دستمون مونده کسی نمی خره
  • بی نام GB ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    3 3
    به نظرتون قیمت ها چی می شن؟
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      4 4
      داره بالا میره.
  • بی نام GB ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    9 1
    درسته که مسکن گران نشده اما اجاره چی؟بنده مستاجرم در سه سال گذشته کرایه دو برابر یا حتی بیشتر شده است. ارزو دارم روزی خانه ای کوچک بخرم زیرا سالیانه بطور متوسط ده درصد مبلغ خانه را بصورت اجاره تقدیم میکنم.مطمین باشید مستاجری خیلی بدبختی است.
  • بی نام GB ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    9 2
    اینکه مسکن قیمتش با جیب نیازمندان مسکن به شدت فاصله گرفته قاعدتا باعث میشه مسکن مثل گذشته سوده ای نداشته باشد..البته بازم به نظرم هیچی معلوم نیست....
  • بی نام GB ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    7 2
    من تصور می کنم سال آینده اقتصاد در همه بخش ها جهش داره اما اگر دولت برنامه ریزی درستی داشته باشه خیلی می توتنه به رفاه مردم کمک کنه
  • بی نام GB ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    6 4
    این پالس گرانی داره
  • بی نام GB ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    5 1
    من فکر می کنم اگر دولت جلوی دلالی رو بگیره مسکن می تونه رونق متعادلی بگیره
  • بی نام GB ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    9 6
    مردم قدرت خرید ندارن تورم های گذشت کار خودشو کرده
  • بی نام RO ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    11 3
    واقعییت اینه که من شخصا یه مقدار پول تو بانک دارم وسودش رو میگیرم اگه به میل من باشه دوست دارم سرمایه ام را بیارم تو بخش مسکن و سود بیشتری را داشته باشم ولی از خدا میخواهم اقبال اینطور باشه که مسکن ده سال از نظر قیمت ثابت بمونه تا هم صاحب خانه شوند امین
  • عمو اصف A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    6 1
    بالاخره مسکن هم از رکود بیرون میاد ولی نه به این زودی ... ولی ای کاش با تورم زیاد همراه نباشه ...