راه اندازی بی آر تی در مناطق و محلات ترافیک مرکز شهر را کاهش می دهد

عضو کمیسیون شورای شهر کرج با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها گفت: راه اندازی امکاناتی نظیر مترو و خطوط بی آر تی در شهرههای بزرگ معمولا در خیابانهای اصلی شهر امکان پذیر است و در صورتی که نتوانیم امکانات حمل ونقل عمومی را در حاشیه شهر افزایش دهیم، در بحث کاهش ترافیک چندان موفق عمل نکرده ایم.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج مریم قهرمانی افزود: شهرداری فقط در صورتی می تواند در موضوع کاهش ترافیک و کاستن از آمار استفاده از خودروهای شخصی موفق عمل کند که سایر امکانات حمل ونقل عمومی را از مبداء و در محلات و مناطق دور از مرکز شهر فراهم نماید، چرا که شهروندان ساکن در محلات و دور از نقاط اصلی شهر به دلیل عدم دسترسی فوری به امکاناتی نظیر قطار شهری به ناچار به استفاده از خودروی شخصی روی می آورند و معمولا استفاده از خودروهای تک سرنشین از محلات به مراکز شهر صورت می گیرد.
این عضو شورا با اشاره به اینکه در زمان آغاز به کار شورای شهر چهارم کرج، هنوز طرح جامع حمل و نقل عمومی ارائه نشده بود، اظهار داشت: با پیگیری های شورای چهارم، این طرح مصوب و ابلاغ شد، این در حالی است که به صورت جامع و کامل به آن توجه نشد و در عوض پل ها، تقاطعات و زیرگذرهای بسیار زیادی در شهر اجرا شد که این طرح های بزرگ صرفا شرایط تردد خودروهای شخصی را تسهیل می کند و در نهایت نمی تواند آمار قابل توجهی از میزان ترافیک را کاهش دهد.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر کرج عنوان کرد: در صورتی می توانیم با کاهش قابل توجه آمار و حجم ترافیک شهری روبرو شویم که متناسب با اجرای پروژه های بزرگی مانند پل و تقاطعات غیر هم سطح به توسعه امکانات حمل و نقل عمومی نیز توجه کنیم.
این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی ضمن ابراز تاسف از بابت اینکه کلانشهر کرج با توجه به جمعیت دومیلیون نفری در بحث حمل و نقل عمومی حتی از استانداردهای کشوری نیز پایین تر است گفت: یکی از شاخصه های کلانشهرهای بزرگ، داشتن خطوط بی آر تی اتوبوس های تندرو است که متاسفانه تا پیش از این و در ادوار گذشته ی شورا و شهرداری به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشده بود و در شورای سوم صرفا مطالعاتی در این خصوص انجام گرفته بود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه راه اندازی خطوط بی آر تی در شورای شهر چهارم، شکل اجرایی به خود گرفته است و این نوید را به شهروندان کرجی می دهیم که به زودی شهروندان کرجی شاهد آغاز عملیات اجرایی و راه اندازی خطوط بی آرتی در شهر کرج باشند.
عضو شورای شهر کرج ضمن انتقاد از برخی کارشناسان و اعضایی که معتقدند که زیرساخت های معابر و عرض خیابانهای شهر کرج امکان راه اندازی خطوط بی آر تی را نمی دهد و باعث از رونق افتادن کسب و کار اصناف می شود، خاطر نشان کرد: عرض خیابان شهید بهشتی کرج از بسیاری از خیابانهای تهران که دارای خطوط بی آر تی هستند بیشتر است و دلیل اینکه تا به امروز بی آرتی در کرج راه اندازی نشده است، صرفا ضعف در حوزه مشارکت های شهرداری بوده است.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر کرج یادآور شد: با پیگیری های به عمل آمده، در حال حاضر با یک مشارکت کننده، قراردادی در حال انعقاد است و زمان تحویل پروژه راه اندازی خطوط بی آر تی توسط این شرکت یک ماه پیش بینی شده است.
وی افزود: 300 میلیارد تومان آورده سرمایه گذاری و 200 دستگاه اتوبوس صفرکیلومتر مخصوص بی آرتی از مفاد و تعهدات سرمایه گزار است.
قهرمانی عنوان کرد: هر چند باور کردن این مدت زمان کوتاه برای تحویل بی آر تی کمی دشوار است اما در هر صورت مشارکت کننده این طرح تعهد کرده است که ظرف مدت یک ماه حد فاصل میدان شهید سلطانی در خیابان شهید بهشتی تا کمالشهر و از بلوار شهید چمران تا ملارد را مجهز به خط بی آرتی کند.
این عضو شورا به وجود برخی ایرادات و نواقص از جمله پیوست زیست محیطی و اجتماعی در قرارداد مشارکت کننده طرح اجرای خطوط بی آرتی اشاره کرد و در ادامه افزود: در اجرای این طرح 40 ایستگاه تعبیه شده است و حدود 200 دستگاه اتوبوس مخصوص به این خطوط نیز قرار است خریداری شود.
این مسئول از جمله مزایای خطوط بی آرتی، علاوه بر سهولت در تردد شهروندان را تسهیل در عبور و مرور خودروهای امدادی از جمله آمبولانس و خودروهای آتش نشانی عنوان نمود و بیان کرد: در صورت راه اندازی خط بی آر تی، خودروهای امدادی نیز می توانند با سرعت بیشتر و موانع کمتری از این خطوط برای امداد رسانی های لازم به شهروندان استفاده نمایند.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر کرج در پایان این گفتگو با اعلام این نوید که امیدواریم شهروندان محترم کرجی شاهد بهره برداری و استفاده از خطوط بی آر تی باشند، اظهار داشت: هم اکنون مراحل عقد قرارداد اجرای این طرح به مراحل نهایی رسیده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =