مرمت ۱۰ سرای پرخطر بازار تهران آغاز شد/ ایمن‌سازی بازار برای جلوگیری از تکرار حوادثه پلاسکو

مهر نوشت: عضو هیئت امنای بازار بزرگ تهران، از مرمت فضای ۱۱۴ هکتاری بازار با اولویت ۱۰ سرای پرخطر خبر داد و گفت: با نگاه ویژه شهرداری منطقه ۱۲ مرمت و احیای موقوفات بازار تهران سرعت بسیار زیادی گرفت.

بهزاد یعقوبی با اشاره به مرمت و احیای بازار تهران و بقاع متبرکه، افزود: احیا و مرمت موقوفات در ۱۱۴ هکتار فضای بازار تهران را از اوایل سال ۹۴ آغاز کردیم اما بعد از حادثه پلاسکو و ایجاد نگرانی‌ها بویژه در بحث ایمنی که موجب شد همه دستگاه‌ها پای کار بیایند بحث مرمت و احیا سرعت ویژه‌ای گرفت.

نماینده اوقاف اداره ناحیه ۳ بازار تهران گفت: از اوایل امسال با مشارکت مستاجرین موقوفات و کسبه بازار و نگاه ویژه شهرداری منطقه ۱۲ مرمت و احیای موقوفات بازار تهران سرعت بسیار زیادی گرفت.

وی گفت: بازار تهران نبض تپنده اقتصاد کشور است؛ اگر چه فضای بازار ۱۱۴ هکتار است اما همین فضا بر اقتصاد کل کشور تأثیرگذار است. با این حال به دلیل قدمت بازار تهران از یک سو و از سوی دیگر فعالیت‌های عمرانی گسترده شهرداری منطقه اعم از سنگفرش نمودن تا پیاده راهسازی و رفع سد معبر، بازار بزرگ تهران را از صرف خرید و اقتصاد خارج کرده و کارکردی توریستی به آن داده است.

یعقوبی افزود: این کارکرد اخیر بویژه در ۶ ماه گذشته بسیار پررنگ شده بطوریکه از ابتدای تعطیلات تا ۱۰ فروردین ۹۶، ۲۰۰ هزار نفر از بازارتهران ومحدوده آن بازدید کردند که ۳ هزار نفر آنها توریست بودند که این آمار بی‌سابقه است.

عضو هیت امنا بازار با اشاره به قدمت بازار تهران افزود: داد و ستد در بازار تهران به دوره صفویه بازمی‌گردد اگرچه رونق آن مربوط به دوران قاجار است. این پیشینه در کنار توجه به جاذبه‌های بازار زمینه ساز حضور چشمگیر مردم و توریست‌ها در آن شده که در این زمینه ارتقاء کیفیت و افزایش امنیت حائز اهمیت جدی است.

مشاور شهردار منطقه ۱۲ در حوزه اصناف و اوقاف گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار واحد صنفی فعال در بازار تهران مشغول کسب وکار هستند که این واحدهای کسبی در ۱۵۰ سرا، ۹۰ پاساژ و تعدادی تیمچه ودالان و راسته بازار در حال فعالیت هستند که یک سوم مکان‌هایی که این واحدها در آنجا فعالیت دارند جزو املاک وقفی هستند.

کار مرمت و نوسازی ۱۰ سرای وقفی از ابتدای ۹۶ آغاز شده است

یعقوبی با بیان اینکه به عنوان مشاور شهردار در حوزه اصناف و نماینده اوقاف در بازار، این موضوع را تجربه کردم که تنها با مشارکت همه دستگاه‌ها و ورود آنها می‌توان قدم‌های ماندگاری برداشت تصریح کرد از ابتدای سال ۹۶ شاهد هستیم که این همدلی و وفاق با ورود برخی دستگاه‌ها وارگان‌ها و کسبه اتفاق افتاده و به همین دلیل کار احیا و مرمت بازار آغاز شده است؛ که چنانچه ابن همکاری از طرف تمام دستگاه‌ها به صورت همه‌جانبه بود کار با سرعت بسیار زیادی پیشرفت می‌کرد. ما از ابتدای سال ۹۶، ۱۰ سرای وقفی پرخطر را در دستور کار قرار دادیم. یک سری از آنها تخریب و نوسازی و برخی مرمت و نوسازی نیاز داشت که کار آغاز شده است.

عضو هیئت امنای بازار اضافه کرد: این مرمت‌ها به طور دقیق ازآغاز سال جدید و با دشواری آغاز شده است چرا که به دلیل تعطیلی نوروز و ایجاد امنیت در بازارتوسط نیروی انتظامی و طرح استقبال از بهار کار در بازار بسیار دشوار بود اما با نگاه ویژه شهرداری از فرصت تعطیلات استفاده کردیم به طوری که در این ایام کار به اندازه چند ماه پیشروی داشته است.

وی تأکید کرد: این روزها نیز بیشتر فعالیت عمرانی در بازار شب تا صبح انجام می‌شود.

نماینده اوقاف اداره ناحیه ۳ بازار تهران در پاسخ به این سؤال که تمرکز شما در احیا و بازسازی بازار در کدام مناطق است، گفت: بر اساس یک دسته‌بندی نگاه ما به احیاء قدیمی‌ترین و فرسوده‌ترین سراها و موقوفات است. این فضاها حادثه خیز است لذا باید در اولویت قرار گیرد. از سوی دیگر ما نگاهی نیز به میزان رفت و آمدها و نوع صنف‌های فعال داریم و با توجه به این نگاه مرمت ۱۰ سرا را در شرق، غرب و جنوب و مرکز بازار آغاز کردیم.

۷۰ تا ۸۰ درصد بازار نیاز به مرمت و ایمن سازی دارد

یعقوبی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد بازار نیاز به مرمت و اصلاح دارد، گفت: واقعیت این است که در بحث امنیت در بازار نمی‌توان درصد داد حتی پاساژهایی که نوساز هستند نیاز به رسیدگی دارند.

عضو هیئت امنای بازار یکی از مشکلات بازار را سدمعبر برخی از کسبه خواند و افزود: سدمعبر داخل پاساژها و سراها نه تنها خطرساز است که در زمان حادثه نیز مانع اجرای فعالیت می‌شود لذا بحث جمع‌آوری سدمعبر حائز اهمیت است که البته هم از سوی هیئت امنا و کسبه و هم شهرداری اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: با این حال تأکید می‌کنم که عمده بازار نیاز به مرمت و احیا دارد به طوری که می‌توان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد بافت فعلی را باید مرمت و ایمن‌سازی کرد.

مشارکت همه دستگاه ها سرعت مرمت را افزایش می دهد

نماینده اوقاف اداره ناحیه ۳ بازار تهران در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه اگر سرعت مرمت بازار به شیوه فعلی ادامه یابد چه زمانی برای پایان عملیات متصور هستید، گفت: ما در ۲۰ روز گذشته به این دلیل که برخی از دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند به اندازه چند ماه کار کرده‌ایم.

یعقوبی بیان کرد: اگر چه آمار دادن در این زمینه سخت اما اگر مشارکت همه دستگاه‌ها را داشته باشیم می‌توانیم تهدیدات و فرصت‌ها را به خوبی شناسایی کنیم؛ و تا پایان سال۹۶ هم مرمت و ایمن‌سازی ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار را به اتمام برسانیم

وی افزود: نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و آموزش، رفع سد معبراز مشاعات و ایمن‌سازی کابل‌های برق و مرمت بافت بازار از جمله موضوعاتی است که ما پیگیر آن هستیم.

نماینده اوقاف ناحیه ۳در بازاردر ادامه گفت: یکی از مهمترین مسائل در ایمن‌سازی و مرمت بازار بحث مجوزهایی است که اگر هرچه سرعت بیشتری بگیرد کار در بازار نیز بهتر پیش می‌رود دربعضی از این زمینه مانند رفع سد معبر در مشاعات و انشعابات آب و برق غیرقانونی نیازمند دستور قضایی هستیم.

ایمن سازی بازار مانع تکرار حوادثی مانند پلاسکو می شود

وی در ادامه افزود: باز هم و باز هم تأکید می‌کنم تمام دستگاه‌ها در سال ۹۶ باید نگاه ویژه‌ای به بازار داشته باشند چرا که اگر حادثه‌ای یک صدم آنچه در پلاسکو اتفاق افتاد در بازار رخ دهد نه تنها اقتصاد کشور فلج می‌شود بلکه دامنه آن بسیار گسترده خواهد بود به طوری که در تاریخ ماندگار می‌شود.

عضو هیت امنای بازار تهران گفت: هیچ‌کس به اندازه بازاری‌ها نمی‌تواند بازارها را درک کند. همه دستگاه‌ها ورود مناسبی داشتند و لطف کردند اما هیچ‌کس به اندازه کسبه حوادث بازار را درک نمی‌کند. ما خطر را حس می‌کنیم و به همین دلیل همه بازارها آماده و پای کار ایستاده‌اند.

یعقوبی ادامه داد: بر اساس آمار آتش‌نشانی بیشتر حوادث آتش‌سوزی در بازار مربوط به اتصالی برق، کابل‌های فرسوده و برق دزدی است. درخواست من از همه دستگاه‌های اجرایی بویژه اداره برق، اداره آب، قوه قضائیه برای صدور مجوزها، کلانتری و شهرداری این است که تا انتها پای کار بمانند و انقلابی عمل کنند.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =