۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶

تفاوت فروش فیلم‌های اکران نوروز امسال و سال گذشته به موارد مختلفی بستگی دارد که افزایش قیمت بلیت سینماها و عدم پخش تبلیغات ماهواره‌ای از مهمترین آنهاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها با نزدیک شدن به زمان پایان اکران فیلم‌های اکران اول نوروز گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلم‌هایی که قرار است در نوبت دوم اکران عید به روی پرده سینماها بروند به گوش‌ می‌رسد. علاوه بر این مبحث، افزایش قیمت بلیت سینماها نیز مسئله دیگری است که مورد توجه است. از سوی دیگر مقایسه‌هایی میان فروش فیلم‌های سال گذشته و امسال نیز  صورت می‌گیرد که البته موارد مختلفی از جمله تغییر دو هزار تومانی قیمت بلیت‌ها و عدم پخش تبلیغات ماهواره‌ای در فروش دخیل است. در این گزارش نگاهی کوتاه به فروش فیلم‌های اکران عید از ابتدای اکران تا به امروز و همچنین فیلم‌های اکران دوم عید که قرار است به زودی جایگزین فیلم‌های روی پرده شوند داشتیم.

پرفروش ها کدامند؟

در میان فیلم‌های اکران نوروز امسال دو فیلم کمدی «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی و «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم‌خانی فروش بیشتری نسبت به دیگر فیلم‌های روی پرده داشتند. این در حالی بود که سال گذشته علاوه بر استقبال و فروش خوب فیلم‌های کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم»، فیلم جدی و اجتماعی «ابد و یک روز» نیز مورد توجه مخاطبان سینما قرار گرفت و به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کرد. ولی امسال به جز دو فیلم کمدی «خوب بد جلف» و «گشت 2» هیچ یک از فیلم‌های دیگر روی پرده نتوانستند به فروش چشمگیر و قابل توجهی دست پیدا کنند. امسال با توجه به فروش سایر فیلم‌های اکران عید می‌توان نتیجه گرفت ذائقه مخاطب بیشتر به سمت تماشای فیلم‌های کمدی تغییر پیدا کرده است. با این وجود استقبال مخاطبان سال گذشته حتی از فیلمی مثل «ابد و یک روز» تا آخرین روزهای اکران نوروز ادامه داشت و به همین دلیلی نیز شاهد اکران طولانی‌تر فیلم‌های عید بودیم. فیلم پرطرفدار «پنجاه کیلو آلبالو» از جمله این فیلم‌ها بود که سال گذشته در حالی که تا روزهای ابتدایی خرداد ماه روی پرده بود و فروش خوبی هم داشت اما به دلیل برخی اعتراض‌ها از پرده پایین کشیده شد. با وجود همه این تفاسیر فروش فیلم‌های اکران عید امسال در حالی به این ارقام رسیده‌ که بلیت سینماها افزایشی دو هزار تومانی نسبت به سال گذشته داشته اما از سوی دیگر سال گذشته برخی از فیلم‌های سینما در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات نسبتا گسترده‌ای داشتند و امسال در هیچ کدام از شبکه‌ها خبری از تبلیغ نبود.

«خوب بد جلف» کماکان در صدر

در میان فیلم‌های اکران نوروز «خوب بد جلف» با فروش بیش از 12 میلیارد تومان تا الان در صدر جدول فروش فیلم‌های نوروز است. اولین ساخته پیمان قاسم‌خانی دو هفته زودتر از «من سالوادور نیستم» اکرانش را شروع کرد و دو هفته دیگر نیز تا پایان اکرانش وقت باقی است. «خوب بد جلف» از شروع اکرانش تا به حال افت فروش داشته اما این افت چندان محسوس نبوده و به نظر می‌رسد تا شش هفته دیگر می‌تواند با فروش خوب به اکرانش ادامه دهد. «خوب بد جلف» اولین ساخته پیمان قاسم‌خانی است که پیش از این نیز فیلمنامه فیلم‌های موفقی چون «مارمولک»، «طبقه حساس»، «ورود اقایان ممنوع»، «سن‌پطرزبورگ» و ... را نوشته که برای فیلم «مارمولک» کمال تبریزی در سال 85 از جشنواره فیلم فجر جایزه بهرین فیلمنامه را نیز دریافت کرد. اولین فیلم قاسمخانی در مقام کارگردان تا به حال فروش آبرومندانه‌ای داشته و توانسته نامش را در میان فیلم‌های پرفروش سینمای ایران به ثبت برساند.

رکورد می‌زند؟

«گشت 2» ادامه سری اول «گشت ارشاد» بود که سال 90 اکران شد. فیلم سعید سهیلی با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شد اما پیش از پایان اکران به دلیل موجی از اعتراضات از پرده پایین کشیده شد. 5 سال بعد از ساخت سری اول این فیلم سعید سهیلی تصمیم گرفت تا ادامه داستان فیلمش را بسازد که حالا هم با توجه به پیش زمینه ذهنی که سینمارو‌ها از سری اول این فیلم داشتند استقبال خوبی از «گشت 2» شده است. «گشت 2» با در اختیار داشتن 169 سالن رتبه دوم را در این جدول به خود اختصاص داده و به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هنوز چند هفته‌ای تا پایان اکرانش در سینماها وقت باقی است ممکن است فروشش به رقم بالاتری برسد. اما باید منتظر ماند و دید «گشت 2» می‌تواند رکورد فیلم‌های پرفروش سال گذشته سینما را بزند یا نه.

پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد

پیش بینی‌ها درباره «ماجرای نیمروز» خیلی هم از آب درست نیامد و دومین ساخته محمدحسین مهدویان با وجود اینکه جایزه‌های زیادی در جشنواره فیلم فجر کسب کرد اما نتوانست در گیشه آنقدرها هم موفق شود. با توجه به اینکه «ماجرای نیمروز» فیلم برگزیده جشنواره سی و پنجم از نگاه تماشاگران شد انتظار می‌رفت استقبال بیشتری در اکران از آن شود اما رقمی نزدیک به دو میلیارد و نیم فروش این فیلم تا به امروز بوده که در مقایسه با فروش فیلم جدی «ابد و یک روز » در سال گذشته رقم قابل توجهی نیست و تا کنون در رتبه سوم جدول فروش فیلم های امسال است. 

شکست در جشنواره پیروزی در اکران

«آبا جان» ساخته هاتف علیمردانی به فروش نزدیک به یک میلیارد تومان نزدیک می‌شود. خیلی‌ها دیده نشدن «آبا جان» در جشنواره فیلم فجر را شکست علیمردانی تلقی کردند. بازی فاطمه معتمدآریا در این فیلم نیز مورد توجه هیئت داوران قرار نگرفت. «آبا جان» در اکران اما چندان هم ناموفق نبود و با توجه به نمایش‌اش در میان فیلم‌های کمدی اکران نوروز تا به حال توانسته به فروش یک میلیاردی نزدیک شود. علیمردانی اواخر سال گذشته فیلم سینمایی «هفت ماهگی» را هم در سینماها روی پرده داشت که نتوانست به فروش بالایی در گیشه دست پیدا کند.

فیلم شکست خورده اکران عید

فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان با فروش 700 میلیونی را می‌توان فیلم شکست خورده اکران نوروز دانست. این فیلم حتی با بازی پریناز ایزدیار که سال گذشته فیلم  موفق «ابد و یک روز» را داشت و حضور مصطفی زمانی نیز نتوانست مخاطبان زیادی را به سینماها بکشاند و با این رقم فروش در قعر جدول فروش فیلم های نوروز امسال قرار می گیرد. 

کدام فیلم‌ها می‌آیند؟

با نزیدک شدن به پایان زمان افیلم‌های «امتحان نهایی» و «مالیخولیا» در گروه آزاد اکران می‌شوند، همچنین قرارداد اکران فیلم سینمایی «آشوب» نیز در سرگروه آزادی پس از فیلم «یک روز بخصوص»  ثبت شد. قرارداد اکران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» در سرگروه استقلال ثبت شد و این فیلم پس از پایان اکران «گشت 2» در این گروه نمایش داده خواهد شد.  با توجه به شرایط سرگروه آفریقا و حمایت از فیلم «آباجان»، این فیلم می‌تواند تا ۱۳ اردیبهشت ماه نمایش داشته باشد. همچنین فیلم‌هایی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری، رحلت امام (ره) و ماه مبارک رمضان اکران می‌شوند در صورت پر کردن کف فروش می‌توانند تا سقف ده هفته در سرگروه‌ها نمایش داشته باشند.

رتبه

فیلم

هفته

تعداد سالن

فروش هفتگی (تومان)

فروش کل تا دیروز

1

گشت ۲ ( سعید سهیلی)

4

165

2,024,098,000

10,242,442,000

2

خوب، بد، جلف ( پیمان قاسم خانی)

8

154

1,184,939,000

12,288,186,000

3

ماجرای نیمروز ( محمدحسین مهدویان)

4

115

450,080,000

2,628,419,000

4

سه بیگانه (مهدی مظلومی )

5

66

185,378,000

1,423,747,000

5

آباجان ( هاتف علیمردانی)

4

41

177,453,000

938,286,000

6

یک روز بخصوص ( همایون اسعدیان)

4

42

147,699,000

727,682,000

244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    1 0
    شرم بر ما ملت ایران که هرچی فیلم یاوه هسا میشه پرفروش
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    2 0
    ماجرای نیمروز ... با وجود تبلیغات گسترده و شبانه روزی صدا و سیما و نهادها خاص حتی به 3 میلیارد هم نرسیده که جای تامل دارد