میرحسین موسوی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز به 24پرسش این روزنامه پاسخ و نتایج دیدارش با رهبر معظم انقلاب را شرح داد.

موسوی در پاسخ به اینکه روابط شما با آیت‌الله خامنه‌ای در گذشته دچار مشکل بوده است، آیا فکر می‌کنید در صورت انتخاب شما این امر ادامه خواهد داشت گفت: دلیل تنش‌ها در زمانی که من به عنوان نخست‌وزیر بر سر کار بودم مشکلات ساختاری (قدرت) بود که در بازنگری قانون اساسی در سال 1989 رفع شد.

اکنون مدیریت رهبر معظم به عنوان ولی فقیه در کشور ما و روابطشان با دیگر سازمان‌ها و مؤسسات از جمله نهادهای دولتی کاملاً روشن است. طبیعتاً دورنمای همکاری برای پیشرفت کشور بسیار خوب است.

وی ملاقات هفته گذشته‌اش با رهبرانقلاب را بسیار مثبت خواند و با بیان اینکه ایشان با کاندیداتوری هیچ مشکلی ندارند افزود: ایشان در انتخابات پیش رو موضع بی‌طرفانه‌ای دارند. در سخنرانی‌شان در مشهد به این امر اشاره و آن را برای من تکرار کردند. نشست اخیر نیز مانند تماس‌های نسبتاً گسترده‌ برای مذاکره درباره مسائل بسیار خوب و مثبت بود.

وی گفت: در این دیدار فقط درخصوص مشکلات کشور مذاکره کردیم .

وی درباره حمایت رهبری با بیا ن اینکه این کاملاً طبیعی است که رهبر انقلاب از هر دولتی که با حمایت آرای مردمی به قدرت می‌رسد حمایت کنند افزود: این حمایت در صورتی که سیاست‌های دولتی به سیاست‌های رهبر معظم نزدیک باشد می‌تواند افزایش یابد. هر چه کشور بیشتر به سوی اجماع در سیاست‌های بنیادی حرکت کند، بهتر اداره خواهد شد. اما باید توجه داشت که یکی از مسئولیت‌های مهم رهبر تصویب و اعلام سیاستهای کلانی است که ابتدا در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌اش مذاکره می‌شود و به تأیید ایشان می‌رسد و سپس به دیگر سازمان‌ها ابلاغ می‌شود. تعهد دولت به این سیاست‌های کلی می‌تواند بهترین روابط را میان دولت و رهبر ایجاد کند.

 احمدی‌نژاد را خطر نمی‌دانم
موضع موسوی درباره احمدی‌نژاد قابل توجه بود؛ او در پاسخ به اینکه «آیا آقای احمدی‌نژاد را خطری برای ایران یا نظام سیاسی جمهوری اسلامی می‌دانید» اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور است و به این دلیل به وی احترام می‌گذارم.

انتقاداتی در خصوص عقاید و رفتارش وجود دارد؛ این در کشورهایی که در آن آزادی وجود دارد طبیعی است.

وی با بیان اینکه کشور می‌تواند بهتر اداره شود و سیاستهای مالی، اقتصادی، فرهنگی و خارجی مؤثری می‌تواند تصویب شود افزود: در سیاست خارجی ما می‌توانیم روابط بهتری با جامعه جهانی داشته باشیم که مطمئناً برای کمک به توسعه کشور ما اهمیت دارد.

وی تصریح کرد که نمی‌خواهد این را بگوید که در صورت انتخاب مجدد احمدی‌نژاد کشور با بحران روبه‌رو خواهد شد و از این «عبارات تند" استفاده کند.

میرحسین موسوی در این گفت‌و‌گو تنش‌زدایی را اصل اعتمادسازی میان ایران و دیگر کشورها دانست با این حال خاطرنشان کرد که هیچ کس در ایران تعلیق را نخواهد پذیرفت.

وی به نتیجه رسیدن موضوع انرژی هسته‌ای را صرفاً منوط به مواضع ایران ندانست بلکه به گفتمانی که آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند و مسائلی که دنبال می‌کنند وابسته دانست و افزود: هر چه آنها واقع‌گراتر شوند و ایران را درخصوص این مسئله به رسمیت بشناسند طبیعتاً زمینه بهتری برای یافتن راه حل‌ها آماده خواهد شد.

موسوی گفت: فکر می‌کنم کشور می‌تواند بهتر اداره شود و سیاستهای مالی، اقتصادی، فرهنگی و خارجی مؤثری می‌تواند تصویب شود.

در سیاست خارجی ما می‌توانیم روابط بهتری با جهانی داشته باشیم که مطمئناً برای کمک به توسعه کشور ما اهمیت دارد. و درباره برنامه اقتصادی‌اش اظهار داشت: معتقدم فرصت‌های مختلفی در کشور وجود دارد.

نقش دولت می‌تواند هدایت برای داشتن یک اقتصاد ملی قوی باشد. ما در پذیرش واردات بیش از حد جلو رفته‌ایم که در این باره باید تجدیدنظر شود. ما باید گام‌های بزرگتری را در حمایت از اقتصاد ملی‌مان برداریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =