ایرنا نوشت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح غربالگری افراد در معرض خطر سکته و سرطان امسال در کل کشور اجرا می‌شود و افراد مشمول این طرح از طریق تلفن یا مراجعه به منزل فراخوان می‌شوند.

احمد کوشا گفت: طرح ایراپن یا طرح غربالگری و شناسایی افراد در معرض خطر سکته و سه نوع سرطان از سال گذشته در چهار شهر بافت در استان کرمان، شهررضا در استان اصفهان، نقده در آذربایجان غربی و مراغه در آذربایجان شرقی اجرا شد و امسال به کل کشور گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: این طرح، مهمترین اقدام بهداشتی وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است که با اجرای آن همه افراد بالای 30 سال از نظر میزان خطر سکته قلبی و مغزی، زنان بالای 30 سال از نظر سرطان پستان و دهانه رحم و همه افراد بالای 50 سال از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند.

کوشا گفت: در این طرح که به تدریج و استان به استان تا آخر سال در کل کشور اجرا می‌شود، همه افراد بالای 30 سال برای سنجش میزان خطر سکته قلبی و مغزی برای انجام آزمایش خون برای بررسی وضعیت قند خون و کلسترول خون به مراکز بهداشت محلات خود دعوت می‌شوند.

وی افزود: یا اجرای این طرح افرادی که در معرض خطر سکته قلبی یا مغزی هستند، تحت آموزش پیشگیرانه قرار می‌گیرند و در صورت لزوم برای گروهی از آنان که بیشتر در معرض خطر هستند، دارو تجویز می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر خطرسنجی ایرانیان از نظر سکته، سه سرطان شایع شامل سرطان پستان،دهانه رحم (برای زنان) و سرطان روده بزرگ نیز غربالگری می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح همه زنان 30 تا 70 ساله برای تشخیص سرطان پستان تحت معاینه و در صورت لزوم ماموگرافی قرار می‌گیرند و زنان 30 تا 60ساله نیز با انجام تست پاپ اسمیر و تست پاپیلوماویروس از نظر میزان خطر سرطان دهانه رحم غربالگری می‌شوند.

کوشا افزود: علاوه بر آن همه ایرانیان 50 تا 70 ساله نیز با انجام آزمایش مدفوع از نظر خطر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده خون در مدفوع به مراکز تشخیصی و درمانی مجهزتر ارجاع می‌شوند.

وی گفت: به افرادی که در این طرح ملی غربالگری می‌شوند، کارتی داده می‌شود که میزان خطر سکته و سرطان را مشخص می‌کند، به این ترتیب که افرادی که در معرض خطربالا قرار دارند، کارت قرمز می‌گیرند و افرادی که در معرض خطر کمتری هستند،کارت نارنجی یا زرد دریافت می‌کنند.

کوشا افزود: فراخوان مردم برای حضور در این غربالگری کشوری نیز از طریق مراکز بهداشتی محلات انجام می‌شود، همه مردم باید با مراجعه به مراکز بهداشتی نزدیک محل زندگی خود، پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند، تلفن و آدرس آنان در این پرونده ثبت می‌شود و مسئولان مراکز بهداشتی با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افراد مشمول این غربالگری را برای انجام آزمایش دعوت می‌کنند.

۴۲۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =