شاید ایران تنها کشوری باشد که برای محصولی که مشتری هنوز از نزدیک آن را ندیده و به بازار نیامده خودروسازان پیش فروش های کلانی را برای آن به انجام می رسانند اما چندی بعد پیش بین های مدیران در خصوص تولیدات جدید به وقوع نمی پیوندد و خیل خریداران متضرر سرگردان باقی می مانند. نمونه بارز تحقق نیافتن پیش بینی مدیران خودروسازی 5 مورد زیر است:
- تندر90
خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود اما نشد، با تبلیغاتی که بر سر راه حضور این خودرو در ایران شد و قرار بر این شد که دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو آن را به فروش برسانند، در این راستا اواخر سال 1385 حدود 100 هزار دستگاه از این خودرو پیش فروش و چیزی حدود 500 میلیارد تومان عاید خودروسازان شد، اما اگر مردم از آینده این خودرو خبر داشتند تعداد ثبت نامی ها به این حد می رسید؟ به دنبال استقبال مردم خودروسازان بی محابا اقدام به پیش فروش این خودرو کردند و باز هم شتاب زدگی ، کمی عاقبت نگری ناشیانه و تاخیر در تحویل خودرو موجب نارضایتی مردم شد.
- مینیاتور
آذرماه سال 1387 بود که بذرپاش نمونه اولیه مینیاتور سابق را به سالن کنفرانس برد تا اعلام کند که سایپا از این پس تنه به تنه خودروسازان جهانی می زند، اما وعده عرضه آن برای سال 87 محقق نشد. با این حال 12 هزار دستگاه تیبا(مینیاتور سابق) با مبالغ پرداختی بین پنج تا شش میلیون پیش فروش شد که معادل رقمی بیش از 60 میلیارد تومان است! با این حال و در حالی که قرار بود پاییز سال 1387 این خودرو به مردم تحویل شود، وعده تحویل به تابستان امسال موکول شده است.
- رانا
رانا فروردین ماه سال گذشته از این خودرو و پس از مدت کوتاهی از برکناری منوچهر منطقی از مدیریت ایران خودرو رونمایی شد، اما چندی نگذشت که اعلام شد که خودرو صرفه اقتصادی برای تولید ندارد و هم اکنون به لیست سیاه ایران خودرو رفته است. اگر پیش فروشی برای این خودرو انجام می شد بعید نبود که با استقبالی بیشتر از تیبا روبه رو می شد. این در حالی است که منطقی عزم خود را جزم کرده بود که با رانایی که رانا نشد به بازار خودروهای ازران قیمت نفوذ بیشتری کند.
- قشقایی و تینا
داستان این دو خودرو نیز در نوع خود جالب توجه است، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پارس خودرو در حالی که رکود جهانی صنعت خودرو جهانی را قبضه کرده بود، از دو محصول نیسان رونمایی کرد.
گرچه پس از رونمایی بذرپاش ـ مدیرعامل وقت سایپا ـ با این سوال مواجه شد که باید به نیسان تبریک گفت یا به پارس خودرو ولی همان موقع مدیرعامل پارس خودرو اعلام کرده بود که بهمن ماه این خودروها آماده فروش است. با این حال این امر میسر نشد و با این که در مراسم رونمایی این دو خودرو، قیمت «قشقایی» را 42 میلیون تومان و تینا 50 میلیون تومان شده بود. پارس خودرو هم اکنون قیمت گذاری که برای این خودروها انجام داده با اختلاف بالایی است به طوری که تینا 63 میلیون تومان و قشقایی 55 میلیون و 900 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
پیگیری های خبرنگار ما حاکی از آن است که در راستای چنین اعلامی برخی نمایندگی ها اعلام کرده اند حاضر به فروش خودروهای یاد شده با توجه به قیمت بالای آنها نیستند.
در مجموع به نظر می رسد، مدیران خودروسازی ها در اعلام برنامه های خود عجولند و با توجه به این که در کشوری ما معمولا طرح ها در شرکت های دولتی در زمان تعیین شده به سرانجامی نمی رسند، معمولا مدیران بدون توجه به هزینه فرصت و تحولات پیش روی نهایی سازی پروژه مورد نظر، به اظهار نظر می پردازند، شاید اگر تفرشی ـ مدیرعامل پارس خودرو ـ تغییر و تحولات نرخ ارز را در نظر می گرفت اقدام به اعلام قیمت در خصوص این دو خودرو نمی کرد تا این که قیمت قطعی نزدیک به زمان عرضه اعلام شود.
بنابراین به نظر می رسد، برخی از سردرگمی های مردم و تحولات منفی در بازار خودرو به خاطر اظهار نظرهایی است که در ادامه چندان درست از آب درنمی آید.
نظر شما