۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸

ایسنا نوشت: شناخت و رسیدگی به نیازها و مطالبات زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشوراز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا آنان بخش موثری از نیروی انسانی کشور در مسیر توسعه هستند علاوه بر آن نقش اصلی را در پرورش و تربیت نسل آینده دارند. در حقیقت توجه به مطالبات و نیازهای زنان می‌تواند باعث رشد و تعالی جامعه شود و نادیده گرفتن خواسته‌های آنان ممکن است تبعات زیادی را برای کشور داشته باشد که نه تنها امروز جامعه بلکه فردای کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهایی است که می‌تواند زمینه را برای تحقق مطالبات زنان فراهم کنند البته برخی از نیازهای زنان مشترک است. «توجه به محیط‌های زنانه در شهر، برخورداری از شهری حامی زنان و کودکان ،برقراری امنیت و آسایش برای حضور زنان و کودکان،ارتقای کیفیت سالن‌های ورزشی برای زنان و تجهیز کردن کتابخانه های محلات» از جمله مطالبات مشترکی بوده است که زنان از قشرهای مختلف به آن اشاره کردند.

استاد دانشگاه:ساخت فضای تفریحی ویژه بانوان

شهناز نوحی که روانشناس و مدرس دانشگاه است،می‌گوید: اگر افرادی که به شوراهای شهر وارد می‌شوند تخصص کافی در حوزه شهری،اجتماعی و فرهنگی داشته باشند می توانیم از آنان مطالبه کنیم. در حقیقت فردی که قصد دارد پا به این عرصه بگذارد باید جامعه،اقشار مختلف و وضعیت اجتماعی را بشناسد اما گاهی افرادی وارد پارلمان شهری می‌شوند که گویی در این جامعه زندگی نمی کنند و از خواسته‌های مردم آگاه نیستند.

او از اعضای شورای شهر انتظار دارد که ابتدا نیازهای زنان مجرد و متاهل را به‌درستی بشناسند زیرا نیازهای زنان شاغل متاهل و مجرد با یکدیگر متفاوت است.

به گفته این روانشناس زنی که از فضای کاری خارج می‌شود نیازمند آسایش روحی،اوقات  فراغت وتفریح است. ممکن است زنان در محیط و ساعات کاری دسترسی به فضاهایی برای رفع استرس و خستگی نداشته باشند بنابراین درخواست ما ازشورای شهر این است که فضاهای ورزشی و تفریحی ویژه بانوان شاغل و بویژه زنان دانشگاهی با توجه به ساعات کاری آنان ساخته شود. اگر فضاهایی مختص به یک در نظر گرفته شود افراد خود را برای حضور در آنجا مقیدتر می‌ دانند زیرا احساس دیده شدن می‌کنند.

خانه‌دار: افزایش امنیت زنان

یک زن خانه‌دار که در حال سپری کردن ۵۲ سالگی خود است، از شورای شهر می‌خواهد سالن‌های ورزشی، کتابخانه با امکانات مناسب و هزینه معقول در تمام نقاط شهردر اختیارما  زنان قرار گیرد. همچنین کتابخانه‌های شهرداری در تمام محلات با امکانات و منابع غنی دایر شود چون گاهی اوقات برای رسیدن به یک کتابخانه یا سالن ورزشی با امکانات مناسب مسافت زیادی را باید طی کرد که سختی است.

به گفته او زنان به امنیت در فضاهای عمومی نیاز دارند.در حقیقت یک زن باید هنگام تاریکی هوا نیز بتواند در شهر احساس امنیت کند.

به اعتقاد این زن خانه‌دار به سراهای محله و فرهنگسراها باید توجه بیشتری شود و فضاهای این مکان‌ها افزایش یابد تا زنان خانه‌دار بتوانند به همراه فرزندانشان در این محل‌ها با آسایش خاطر حضور پیدا کنند زیرا زنان خانه دار و فرزندانشان  بیشترین مراجعه کنندگان به این فضاها هستند. 

ماما: لزوم نظارت زنانه بر شهر

دکتر ناهید خداکرمی - رییس انجمن مامایی ایران- می‌گوید: به عنوان کسی که حدود ۳۰سال در امر مراقبت از زنان و مادران باردارو نوزادان فعالیت داشته است،از شورای شهر انتظار دارم به شهر تهران و یا هر شهری دیگرنگاهی روبه آینده داشته باشند. یعنی به محیط زیست و زیبایی‌های بصری در شهر توجه شود. زیرا گاهی اوقات ساخت و سازها در کلان شهرها چشم‌ها را آزار می‌دهد.

او معتقد است: آنچه به عنوان زباله  در شهر تولید می‌شود منبع کارآفرینی و ثروت برای آینده است. در حقیقت یکی از مسائلی که حتما باید شورای شهرآینده به صورت جدی به آن ورود کند چگونگی تولید ثروت و کارآفرینی از پسماندهای شهری است.

رییس انجمن مامایی ایران تاکید می‌کند: شورای شهر توجه داشته باشد که این شهر صرفا برای مردان نیست و شهر باید برای زنان و کودکان نیز باشد یعنی در تمام نقاط شهر،مادران و فرزندانشان آسایش داشته باشند و فضاهای سبز و پارک‌ها نیز محلی برای حضور خانواده‌ها باشد بنابراین شورای شهر آینده باید به این فکر کند که چگونه شهرآینده به  فضایی سالم تبدیل شود.

به گفته او مطالبات صنف مامایی از شورای شهر در حقیقت همان مطالبات زنان است. انتظار داریم که نمایندگان زن کلان‌نگر وارد شورای شهر شوند. زنان می‌توانند بازوی نظارتی قوی برای مدیریت شهری باشند یعنی زنی که به شورای شهر وارد می‌شود می‌تواند به عنوان یک ناظر قوی بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت و چالش‌های مدیریت شهری را برای وضع قوانین شهری استخراج کند و بتوانیم مدیریت زنان و نظارت زنانه را به عنوان یک اصل و نیاز برای شوراهای شهر مورد توجه قراردهیم.

سرپرست خانوار:توجه بیشتر به فضاهای ورزشی زنان کم‌درآمد

یک زن سرپرست خانوار ۳۸ ساله نیز دغدغه امکانات ورزشی شهر را دارد و می گوید: لازم است شورای شهر تهران به فضاهای تفریحی و ورزشی زنان بیشتر توجه بکند تا زنان کم‌درآمد مثل سرپرستان خانوار بتوانند از آین مکان‌ها استفاده کنند.

خبرنگار: فضاهای شهری زنانه،یک نیاز اساسی

این زن ۲۹ ساله می‌گوید:به عنوان خبرنگاری که چندین سال در حوزه شهر مشغول فعالیت هستم و تا حدودی با مصوبات شورای شهر آشنایی دارم، در دوره چهارم شورای شهر تهران مصوباتی در خصوص زنان و جوانان نداشتیم البته از دوره‌های قبل شورا درمورد کودکان و سالمندان مصوباتی مانند شهر دوستدارکودک وشهر دوستدار سالمند داریم که به مناسب‌سازی معابر شهری برای افراد معلول و کم‌توان اشاره می‌کند.

او از نمایندگان زن شورای شهرانتظار دارد که به دغدغه و مطالبات همجنسان خود توجه کنند زیرا گاهی اوقات در برخی امور،آنان نه تنها نقش حمایتگری از نیازهای همجنسان خود را ندارند بلکه بسیار خنثی عمل می‌کنند و برخی از زنان نیز حتی نگاه مردانه به شورای شهر دارند که این موضوع ناراحت‌کننده است.

 این خبرنگار توجه به فضاهای شهری زنانه را از جمله مسائل مهمی می‌داند که اعضای شورای شهر بخصوص زنان شورا باید به آن توجه کنند.

یک خبرنگار ۲۸ ساله نیز خواستار افزایش طرح مسائل زنان در جامعه شد و گفت: این موضوع مهم است. تهران درگیر آسیب‌های اجتماعی بسیاری است که برای بیشتر آنها راه‌حلی مناسب وجود ندارد و یا اگر به آن پرداخته شده مقطعی بوده است. در حقیقت برخی ازمسائل و مشکلات زنان  به دلیل تابو بودن مطرح نمی‌شود.

او از اعضای شورا خواست که افراد متخصص و کارشناسانی در کنار خود داشته باشند که اطلاعاتشان را درباره آسیب‌های اجتماعی  افزایش دهند و از مسائل زنان در جامعه بیشتر سخن گفته شود.

 اگرچه قشرهای مختلف زنان به همین تعداد محدود نمی‌شود ولی همانگونه که ملاحظه شد،آنان مطالبات مشترکی دارند که لازم است شورای شهر بویژه نمایندگان زن این پارلمان محلی به آن‌ها توجه کنند چون رضایت و شادابی زنان از فضایی که در آن زندگی می‌کنند ارتباط مستقیمی با رضایت عمومی جامعه دارد.

42237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =