جهانگیری: ازبستگانم درکابینه استفاده‌نمی‌کنم/ طرفدار مدیریت‌آسانسوری نیستم/ منتقدان‌ بموقع آژیربکشند

جهانگیری با بیان اینکه عضو کابینه باید فردی امین و پاکدست باشد، خاطرنشان کرد:این پیش نیاز هر مسئولی در سطح کلان نظام است.

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری در برنامه انتخاباتی اش در تلویزیون به سوالات مجری شبکه خبر پاسخ داد.

وی درباره کابینه آینده اش، گفت: به طور طبیعی مهمترین اقدامی که رئیس جمهور بعد از رایی که از مردم میگیرد باید انجام دهد، انتخاب همکارانش در سطح کابینه است، رئیس جمهور برای انتخاب اینها نیازمند مشورت با گروه ها و احزاب، مقامات نظام و حتی تعامل با مجلس است. مهم این است که کابینه باید کارآمد باشد. کارآمدی در این است که بتواند مشکلات کشور را حل کند. مردم کابینه ای را کارآمد می دانند که گره هایی از زندگی اینها باز می کند و توسعه کشور را دنبال می کند.

وی تاکید کرد: افرادی که انتخاب می شوند باید برنامه دولت را قبول داشته باشند، افرادی باشند که در بین متخصصین رشته مورد نظر سرآمد باشند، برخی از اعضای کابینه اعضای فنی هستند نه سیاسی. مهم این است که در بین فعالان آن بخش به عنوان یک نیروی فنی شناخته شده باشد.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه عضو کابینه باید فردی امین و پاکدست باشد، خاطرنشان کرد:این پیش نیاز هر مسئولی در سطح کلان نظام است. از تحرک کافی برخوردار باشد بتواند با حضور به موقع در فعالیت های مختلف حضور و تصمیمات به موقع داشته باشد. کابینه ای باشد که همه جریانات کشور احساس کنند در این کابینه حضور و نماینده دارند. همه اقشار جامعه از زنان و جوانان تا افراد مجرب در کابینه باشند. امیدوارم کابینه من شگفتی سازی باشد و مردم به آن احسنت بگویند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا در کابینه خودتان به جوانان میدان خواهید داد، گفت: کشور ما کشور جوانی است، نیروهای جوان تعیین کننده هستند و فرصت مناسبی برای توسعه کشور است. مردم می دانند که خیلی از کشورهای دنیا نیروی کار و جوان ندارند. به همین دلیل فضا را باز کردند که نخبگان جوان از دیگر کشورها جذب کنند. در همه زمینه ها باید برای حوانان فرصت ایجاد کنیم خصوصا فرصت مدیریت در کشور. کسی که به فکر پیشرفت کشور است باید مدیریت اینده کشور را به همین نسل بدهد.

جهانگیری افزود: البته من طرفدار مدیریت پله ای هستم نه مدیریت آسانسوری که به دلیل رابطه یا وابستگی فردی از یک طبقه به طبقه بالا ارتقا پیدا کند. هر چقدر فرد سطوح مدیریتی را پله پله طی کند موفقیت بیشتری دارم. من از دهستان شروع کردم تا به نمایندگی و وزیری و استانداری و معاون اولی رسیدم.

این چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: کابینه آینده کابینه ای خواهد بود که سهم جوانان بیشتر خواهد بود و سن متوسط بین 45 سال باشد. خانم ها حتما در کابینه آینده سهم تعیین کننده دارد. گاهی به توانمندی زنان بی توجهی می شود در دولت زن سفیر، فرماندار، مدیرکل و معاون رئیس جمهور داشتیم.

جهانگیری در پاسخ به این سوال مجری که آیا در بین دوستان شما کسی است که شایستگی حضور در کابینه را داشته باشد یا در این مورد احتیاط خواهید کرد، گفت: منظور از دوستان اگر افرادی باشند که آشنایی دارم حتما وجود دارد. من در سیستم مدیریتی ام تاکنون این بوده و این ادعا هم نیست آنهم اینکه یکی از بستگان من در هیچ کدام از حوزه مدیریتی من حضور نداشتند.حتما آنها هم افراد توانایی هستند اما دلیلی ندارد جایی باشند که من هستم می توانند کار خصوصی کنند یا در جای دیگر فعال باشند.

وی درباره نحوه تعامل با دیگر قوا، هم اظهار داشت: یکی از هنرهای رئیس جمهور ایجاد تعامل بین دستگاه ها است. من تصوری دارم از اداره کشور شاید با دیگران متفاوت باشد آنهم اینکه این کشور قادر است که مسائلش را به سرعت حل کند. قادر است مسائل پیچیده را آسان کند. برخی سبک مدیریتی ها مسائل ساده را بحرانی می کنند و برای کشور و مردم هزینه زیادی ایجاد می کنند. هنر مدیریت این است که مدیرانی به کار گرفته شود که مسائل را قبل از اینکه تبدیل به بحران شوند حل کنند. در مرحله اول مهمترین عامل برای رئیس موفق باید با مقام اول کشور همسو و همراه باشد. اگر این همراهی باشد رئیس جمهور قادر است بقیه ظرفیت ها چون مجلس قوه قضاییه نیروهای مسلح و ...را با خود همراه کند.

این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: فکر می کنم اگر اینها در یک جهت قرار بگیرد مشکلات کشور حل می شود تجربه مدیریتی من در این راستا این اعتماد را به مردم می دهد که قادر هستم این همراهی و هم جهتی را ایجاد کنم تا دولت بتواند مشکلات مردم را حل کند. رئیس جمهور نفر دوم کشور است و مردم انتظار دارند این فرد قدرت و توانایی داشته باشد که ظرفیت های را به کار بگیرند.

جهانگیری گفت: رئیس دولت مسئول اداره کشور است، اولین دستگاهی که از نگرانی مردم آسیب می بیند خود دولت است. دولت و شخص رئیس جمهور باید قادر باشد که مسائل کشور در جاهایی که باید حل کند را حل کند. رئیس جمهور رئیس شوراهایی است که روسای دیگر قوا در آنجا حضور دارند.مردم از درگیر شدن رئیس جمهور با دیگر قوا خوششان نمی آید.

وی درباره تأکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ روحیه انقلابی گری و پاسداشت ارزش های انقلاب و نگاه خود به این مسئله و تلاش برای ترویج آن در جامعه گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شاخص های انقلابی گری است. انقلابی کسی است که دنبال آرمانی های انقلاب باشد. اینها ارزش هایی است که انقلابی بودن با آن سنجیده می شود.

وی افزود: انقلابی بودن بحران سازی نیست، خشونت زایی نیست، افراطی گری نیست بلکه این است که چگونه از استقلال کشور دفاع کنیم و به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنیم. براساس تعاریفی که از انقلابی گری دارم شاخص های آن را در زندگی خودم داشتم و از شاخص های انقلابی بودن دفاع کردم.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که توان رئیس جمهور از کجاست تجربه، قانون اساسی، رهبری؟ گفت: هر سه موارد است. رئیس جمهوری که تجربه کافی برای اداره کشور نداشته باشد، مدیریت گذشته اش موفق نباشد. نمی تواند به وظایف خود عمل کند.

وی افزود: سیاست خارجی، داخلی و اقتصاد موضوعاتی است که دولت و مجلس راجع به آن بحث می شود. کسی که سابقه حضور در دولت و مجلس ندارد خیلی سخت است که بر اداره کشور اشراف داشته باشد. توانایی عملکردی یک نفر مهم است بنابراین باید دید در گذشته چه کار کرده است، نه آنکه چه شعاری می دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: قانون اساسی رئیس جمهور را نفر دوم کشور می داند او مسئول اجرای قانون اساسی و رئیس قوه مجریه است. سوگند رئیس جمهور خیلی سنگین است چون قسم می خورد که کارهای مهمی انجام دهد بنابراین الزامات و ابزارهای کار باید برایش فراهم باشد. همه اینها می تواند و باید در کنار هم قرار بگیرد تا رئیس جمهور توانمند باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که نگاهش به منتقدان چیست و آیا آنها را در دولت خود حداقل در سطح مشاور به کار می گیرد؟ گفت: کسانی که از برنامه ها و عملیات اجرایی دولت انتقاد می کنند به دولت کمک می کنند از وقت خود می گذارند راهکار می دهند و نقد می کنند چون امکان دارد دولت سیاست اشتباهی را اتخاذ کند و جلو ببرد و خسارت زیادی به کشور بزند.

وی ادامه داد: منتقدان به موقع چراغ قرمز روشن می کنند و آژیر خطر را به صدا می آورند اما بین انتقاد و تخریب دو چیز است. یک عده

که با ملت و رأی ملت ضدیت دارند و می خواهند ملت را از رأی و انتخابش پشیمان کنند، اقدام به تخریب می کنند. 

وی افزود: همواره در طول دوران مدیریتم به نقد و انتقاد توجه داشتم. در وزارت صنعت و معدن یک مجموعه 15 نفری از بخش خصوصی را انتخاب کردم و گفتم هر سیاستی در این حوزه قرار است در دولت تصمیم گیری شود اول شما ببنید هر نظر داشتید ما در نظر می گیریم.

جهانگیری درباره تأکید رهبر انقلاب بر نگاه دولت به درون یادآور شد: راه اشتباهی است که کسی فکر کرند کشور نمی تواند خودش برای حل مشکلاتش برنامه ریزی و برنامه ها را اجرا کند. ایران بزرگ است و ظرفیت های بالایی همچون بهترین منابع نفت و گاز، معادن، موقعیت جغرافیایی، 15 کشور همسایه، ارتباط با آب های آزاد، نخبگان و جوانان مستعد زیاد دارد باید به اینها متکی بود.

وی افزود: من از طرف رهبری فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی هستم. اقتصاد مقاومتی 5 رویکرد اصلی دارد که باید در همه دستگاه ها اجرا شود. یکی از آنها درون زایی است یعنی همه ظرفیت های داخلی بکار گرفته شود. اصل دیگر برون نگری است یعنی با دنیا تعامل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اقتصاد ایران هجدهم در دنیا است. برون گرایی را برای صادرات کالاهای ایرانی دنبال می کنیم، برای آنکه صدور خدمات فنی و مهندسی اتفاق بیفتد و شرکت های خدماتی ایران بتوانند کار عمرانی و توسعه ای دنیا را بگیرند و اینکه واردات تکنولوژی داشته باشیم. فقط برای حوزه نفت و گاز 200 میلیارد دلار طرح تهیم کردیم که باید از خارج تأمین شود چون منابع داخلی را باید در روستاها و مناطق محروم هزینه کنیم.

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره اینکه اولویت شما در سیاست خارجی و ارتباط با کشورهای همسایه چیست؟، گفت: اولویت براساس منافع ملی کشور تامین می شود. حتما کشورهای همسایه و مسملمان اولویت اول کشور ماست. اگر بخواهیم امنیت را تعریف کنیم امنیت مان با همسایگان مان گره می خورد. باید رویکردمان به سمت کشورهایی باشد که در آینده بیشترین توسعه را در منطقه دارند، در آمریکا، آفریقا و اروپا اولویت هایی داریم . هرجایی که منافع ملی کشورمان به آن وابستگی داشته باشد اولویت ما می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت بدعهدی آمریکا در برجام، دولت شما چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت: تحریم های امریکا هیچوقت در اقتصاد ایران کارساز نبوده است، اما زمانی اقتصاد ایران را اذیت می کند که دنیا را با خودش همراه کند. مهمترین رسالت مان در سیاست خارجی این است که مانع ایجاد اجماعی علیه ایران از سوی آمریکا شویم. برجام نمونه موفقی از تحمیل خواسته های خودمان به قدرت های دنیا است. ما فناوری هسته ای را به دنیا تحمیل کردیم و آنها پذیرفتند. هر حرکتی مغایر با برجام با عکس العمل ایران مواجه خواهد شد. هر کسی که ایران را تحت فشار قرار دهد پشیمان خواهد شد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 662469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =