۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰

در آستانه توقیف یک کشتی کمک رسان دیگر به غزه با نام راشل کوری، منابع خبری از تصمیم نخست وزیر ترکیه برای همراه شدن با ناوگان آزادی غزه خبر دادندو اعلام کردند اردوغان قصد دارد شخصا به محاصره غزه پایان دهد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، به نقل از روزنامه المستقبل لبنان، رجب طیب اردوغان تصمیم گرفته است شخصا برای شکستن محاصره غزه به این منطقه سفر کند. براساس این گزارش نخست وزیر ترکیه بعد از جنایت اخیر اسراییل در حمله به کاروان آزادی و تیرگی روابط ترکیه و اسراییل، این پیشنهاد را به مراکز رسمی نزدیک خود ارایه داده است.

در این بین مقامات صهیونیستی به شدت از این خبر وحشت زده شده اند و تلاش می کنند با استفاده از لابی های مختلف اردوغان را از این تصمیم بازدارند. منابع خبری اعلام کرده اند اردوغان به مسوولان آمریکایی اطلاع داده است که قصد دارد با یک کشتی کمک رسانی به سمت غزه برود، اما آمریکایی ها از وی خواسته اند تا بررسی این موضوع کمی تامل کند.

با وجود شکافی که در میان مقامات آمریکا برسر اتخاد موضعی واحد در خصوص حمله اسرائیل به ناوگان صلح پدید آمده، کاخ سفید می کوشد تا از تنش های پدید آمده میان آنکارا و تل آویو بکاهد. از سوی دیگر برخی از رسانه های منطقه افزایش تنش میان ترکیه و اسرائیل را خطرناک توصیف کرده و پیشبنی کرده اند که کوچکترین نزاعی میان این دو منجر به یک فاجعه خواهد شد.

به احتمال زیاد اعلام خبر سفر اردوغان به غزه به همراه یکی از کشتی های کمک رسانی آمریکایی ها را نیز در موضعی انفعالی تر قرار خواهد داد . کاخ سفید که تحرکات دیپلماتیکی را در بالاترین سطح برای مهار بحران بوجود آمده بین ترکیه و رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است  احتمالا باید برای متوقف کردن این تنش کارهای جدی تری صورت دهد. بنا به گفته نهادهای رسمی آمریکا، اسرائیل نیز در نگرانی آمریکا برای تیرگی روابط با ترکیه شریک است و به همین دلیل بدنبال راه‌حلی برای دستیابی به آرام‌سازی فضاها و کاهش شدن این تنش است.

تماس‌ها بین واشنگتن و آنکارا از همان ساعات نخست حمله صهیونیست‌ها به کاروان آزادی برقرار است و ترکیه چندین تقاضا را به عنوان شرط اصلی هر گونه توافق برای پایان دادن بحران با اسرائیل ارائه کرده است که از جمله آن عبارت است از: عذرخواهی رسمی و علنی اسرائیل بدلیل کشته شهروندان ترکی، رفع محاصره غزه، پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان و خانواده‌های قربانیان، تعهد اسرائیل برای عدم آسیب‌رسانی به کشتی‌ها بویژه آنهائی که پرچم ترکیه بر روی آنها نصب شده است و عدم کارشکنی در اجرای طرح‌های اقتصادی در مرز بین اسرائیل و غزه.  واشنگتن این تقاضای ترکیه را به اسرائیل ابلاغ کرده است و اسرائیل نیز در حال بررسی آن در چارچوب وزارتی است و در حال حاضر سعی دارد اندکی از محاصره غزه را برای جلب رضایت جهانیان بکاهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
    0 0
    اردوغان میخواهد شیرینی ۳۰ سال پول ایران را یکشبه نصیب خود کند.یاد دوران عثمانی افتاده.۳۰ سال پیش ترکیه را با ایران مقایسه کنید و امروز را.البته با فاکتور نفت.حالا ترک ها ایرانی ها را تحقیر هم میکنند.
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
    0 0
    ایرانی ها را جز خودشان کسی تحقیر نمیکند!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۵
    0 0
    آفرین بر اردوغان و حزبش. قابل توجه برخی مسئولین ایران که می خواهند به زور مردم را مسلمان کنند و در مقابل همه دنیا هم حتی شده بدون درنظرگرفتن نظر مردم بایستند. نتیجه اش هم اینه که روسیه و چین به ما پشت کردند و برزیل هم خودش را کنار کشید. اینقدر هم از بالا امر و نهی نمیکنند، تو تلویزیون میزگرد و مناظره واقعی تشکیل می دهند، مردم هم راهی که درست تره را انتخاب می کنند. فرق رفتار ایران و ترکیه در اینه که: آیا دانا با نادان برابر است؟
  • بدون نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    1 0
    امروز علمدار کربلا اردوغان می باشد.خدای محمد(ص)علی و حسین(ع) یاریش کند.امین.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    0 0
    امروز علمدار کربلا اردوغان می باشد(تکرار تاریخ).خدای محمد(ص)علی و حسین(ع) یاریش کند.امین.