وزیر راه وترابری در گفت و گو با خبرآنلاین

سمیه فتحی:  هنوز شایعه ها در خصوص برکناری زودهنگام دو معاون کلیدی  وزیر راه وترابری به ویژه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه دارد  و هر روز خبر تازه ای به گوش می رسد ومشخص نیست بالاخره حمید بهبهانی چه زمانی موفق می شود، این دو معاون خود را تغییر دهد. اما ظاهرا تحت تاثیر این شایعه ها، سایر مدیران این وزارتخانه عریض و طویل پروژه های عمرانی بزرگ این وزارتخانه مانند آزاد راه تهران - شمال و راه آهن اصفهان - شیراز را فراموش کرده اند و کمتر خبری در ماه های اخیر از پیشرفت این پروژه ها اعلام شده است. به طوری که  برخی منابع از توقف بخش اعظم پروژه های وزارت راه و ترابری خبر داده اند. این موضوع ها بهانه لازم برای گفت و گو با وزیر راه وترابری شد. گرچه حمید بهبهانی پیش از این قول داده بود تا ساعتی را برای پاسخ گویی به سوال های خبرآنلاین اختصاص دهد،  اما به دلیل مشغله فراوان وی در وزارت راه وترابری هنوز این وعده عملی نشده است با این حال این وزیر پرمشغله حاضر شد در گفت وگوی تلفنی به بخشی از سوالات خبرآنلاین را پاسخ داد که شرح آن در ادامه می آید:

 با توجه به اینکه هنوزکمیته ایمنی هوانوردی اروپا(سافا) ،  نتیجه بازرسی از وضعیت هواپیمایی ایران ایر  و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نکرده است اما ظاهرا مسوولان سازمان هواپیمایی نتوانستند این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارنند. به طوری که شنیده شده  ممکن است نتیجه گزارش کارشناسان سافا به ممنوعیت پروازهای ایران ایر به اروپا منجر شود. اگر سافا رای به قطع بخشی  از پروازهای ایران دهد، آنوقت چه تصمیمی در زمینه مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری می گیرید. از سوی دیگر گفته شده که قرار است  درخصوص تغییر مدیریت این سازمان پس از سفر بازرسان سافا به ایران تصمیم گیری کنید؟

  هنوز گزارشی به ما ارائه نشده است. فعلا زود است در این بار حرف بزنیم. اول باید نتیجه گزارش این کمیته اعلام شود. بهتر است از حالا قضاوت نکنیم. پس اعلام نتیجه تصمیم گیری های لازم انجام خواهد شد. مطمئن باشید ایمنی ناوگان هوایی  از مهمترین اولویت های وزارت راه وترابری است و همه دغدغه ما حفظ ایمنی به ویژه در بخش هوایی است.

  آقای وزیر مدتی است  تمامی توجه ها به سمت تغییر و تحولات در وزارت راه وترابری معطوف شده است هر روز خبرهایی در خصوص جا به جایی مدیران و شایعات مختلفی درباره این تغییرات مطرح می شود. این در حالی است وزارت راه وترابری یکی از وزارتخانه های کلیدی در کشور است و پروژه های بزرگی در دست اجرا دارد . اگر هر کدام از آنها به مرحله بهره برداری برسند بخشی از مشکلات حمل ونقل کشور رفع خواهد شد. چرا در ماه های اخیر کمتر خبری از وضعیت پروژه های این وزارتخانه شنیده می شود؟ درست است که گفته شده روند اجرایی برخی از پروژه های عمرانی این وزارتخانه متوقف شده است؟

  شما خبرنگاران بهتر می دانید و در جریان فعالیت های من در وزارت راه وترابری هستید. پروژه ها در حال انجام هستند. در برخی موارد روند کار به خوبی در حال انجام است و در برخی بخش ها نیز مسائلی وجود دارد که آنها مورد توجه قرار داده ایم. آنچه برای ما مهم است به سرانجام رسیدن  پروژه های در دست اجرا این وزارتخانه است. نباید به مسائل حاشیه ای توجه کرد. پروژه های بزرگ این وزارتخانه مشکلی ندارند و بر اساس برنامه در حال انجام هستند.

 شما از روزی که مدیریت وزارت راه وترابری را برعهده گرفتید ساماندهی بخش ریلی را در اولویت قرار دادید اما در ماه های اخیر  بخش ریلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. توسعه ناوگان ریلی و مسائل کمبود لکوموتیو ظاهرا در حاشیه به رفته است. علت چیست بازهم مشکل کمبود بودجه است؟

  تقویت ناوگان حمل ونقل در تمامی شقوق در اولویت قرار دارد. ما در برنامه توسعه تمامی زیر بخش ها را مورد توجه قرار داده ایم. اما با توجه به این که توسعه ناوگان ریلی از تاکیدهای دولت است بازهم در اولویت است. چراکه رشد بخش ریلی با توجه به مزایایی چون  صرفه جویی در مصرف سوخت و ایمنی بالا  دارد به طور طبیعی سبب رشد بیشتر حمل ونقل می شود. البته امیدواریم دولت برای امسال بودجه مناسبی را برای توسعه زیر ساخت های حمل ونقل به ویژه در ساخت راه آهن اختصاص دهد. امیدواریم دولت ومجلس که همیشه همراه وزارت راه وترابری هستند این بار نیز با اختصاص بودجه لازم  سبب ساز توسعه این بخش شوند.

 دولت مرحله آزمایشی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را آغاز کرده است اگر به طور کلی این قانون اجرا شود با توجه به اینکه  حمل ونقل با سوخت وانرژی سر وکار دارد . ارزیابی شما از تاثیر اجرای این قانون در وزارت راه وترابری چیست؟

معتقدم هدفمند کردن یارانه ها به معنای حذف یارانه ها نیست بلکه یارانه ها را ساماندهی می کند. با توجه به اینکه حذف یارانه ها در چند مرحله اجرا می شود فشار چندانی به مردم نمی آید. اعتقاد دارم که دولت ونظام به هیچ وجه نمی خواهند به مردم فشار بیاید. همان طور که  بارها مسوولان تاکید کرده اند نگرانی در این زمینه وجود ندارد. البته با توجه به اینکه وزارت راه وترابری یکی بخش هایی است که باید از محل یارانه ها به آن اعتبار اختصاص داده شود. امیدواریم سهم مناسبی برای توسعه زیرساخت های حمل ونقل اختصاص دهند.

  قیمت بلیت قطار و هواپیما پس اجرای این قانون چه تغییری می کنند. با توجه به اینکه پیش از این گفته بودید با اجرای هدفمند کردن یارانه ها عرضه وتقاضا قیمت بازار تعیین می کند. بر این اساس اگر بیش از حد کالایی گران شود مردم نمی خرند پس فروشنده مجبور است قیمت کالای خود را طوری تعیین کند که خریدار داشته باشد. اتفاقا این مساله باعث می شود قیمت ها عادلانه شود. واقعا این اتفاق می افتد؟

  همانطور که گفته ام در قیمت بلیت هواپیما و قطار اگر یارانه برداشته شود بازار قیمت واقعی را تعیین می کند و نرخ ها واقعی می شود. البته باید صبر کرد تا این قانون اجرایی شود آن وقت در خصوص قیمت ها به طور کامل می توان تصمیم گیری کرد.

 در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت قطار و هواپیما دارید؟

خیر. در حال حاضر برنامه ای نداریم. منتظریم مشخص شود قانون هدفمند کردن یارانه ها چه زمانی اجرا خواهد شد.

کد خبر 66939

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
    0 0
    فعلا که دو ساله یک افزایش قیمت غیر قانونی داشته که کسی هم پاسخگو نیست .
  • بدون نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    در مورد گران شدن بليط هواپيما بايد بگويم كه اگر به اخبار بهمن‌ماه سال گذشته مراجعه كنيد مي‌بينيد كه در آن زمان اعلام شد كه در سال آينده (يعني سال 1389) بليط هواپيما گران نمي‌شود. البته در همان روز (يعني در سال 1388) آن را گران كردند. بنابراين، جايي براي گران‌سازي مجدد بليط هواپيما نيست؛ مگر آن كه بخواهند از شيوه‌ي شب عيد برخي از ماشين‌هاي خطي تهران براي دو بار گران‌سازي استفاده كنند.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    جناب اقاي بهبهاني لطفا فكري به حال جاده هراز بكنيد اگر در اين 30 سال سالي 3كيلومتر از كوهاي اطراف جاده تراشيده ميشد الان اوتوبان 4 بانده شده بوداز نظر تونل هم كه خدا را شكر مشكلي نداريم پشنهاد ميكنم مسله را به اقاي قاليباف بسپاريد و حداكثر 2 ساله اتوبان را تحويل بگيريد
  • س م ن IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۷
    0 0
    با سلام جناب آقاي دکتر بهبهاني لطفا پس ازبازنگري قيمت بليط قطارها که در برخي از محورها نيازمند تغيير است فکري هم به حال حقوق قشر زحمت کش کارگر راه آهن که هر روز بيشتر تحت فشار مالي و کم شدن اضافه کار و غيره مي باشند بنماييد
  • بدون نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
    0 0
    با سلام وعرض خسته نباشید مطلبی می خواستم عرض کنم که امیدوارم با انعکاس آن مسئولان پاسخ قانع کننده ای بدهند. قیمت بلیط قطار مسیر تهران -اندیمشک به یک باره با جهش 100درصدی از 45000ریال به 90000ریال افزایش یافت بدون این که شرکت رجاهر گونه امکانات رفاهی به این قطار اضافه کند.در شرایطی که مسئولان از کنترل تورم وعدم افزایش قیمت ها صحبت می کنندافزایش ناگهانی 100درصدی قیمت بلیط قطارجای سوال دارد. با تشکر علی زریبافان

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین