مهر نوشت: مدیرکل محیط زیست گلستان گفته برای رهاسازی هیرکان با استادان بزرگ حیات وحش همچون بهرام کیابی مشورت کردیم اما کیابی تصریح کرده که چندین روز پس از رهاسازی از موضوع با خبر شده است.

بهرام حسن زاده کیابی در پاسخ به این ادعای محیط زیست گلستان که گفته برای رهاسازی هیرکان از متخصصان داخلی و خارجی و استادان بزرگ محیط‌زیست طبیعی و حیات‌وحش مانند دکتر کیابی مشورت گرفتیم و رهاسازی هیرکان کاملاً علمی بود گفت: من زمانی با خبر شدم که رهاسازی انجام شده بود. بعد از رهاسازی دیگر با من چه مشورتی می‌خواستند بکنند؟

استاد دانشکده علوم زیستی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در حقیقت خانم لنی هارت که برای کارهای مربوط به فوک خزری به ایران می‌آید از پارک ملی گلستان آمده و خانم ابتکار را هم دیده بود و موقع رهاسازی هم از پلنگ عکس گرفته بود و من ایشان را در دانشگاه شهید بهشتی دیدم و آنجا از موضوع مطلع شدم.

وی تأکید کرد: اینکه با من در این باره مشورت شده بود را کاملاً رد می‌کنم به هیچ وجه با من مشورت نشد و هیچ‌کس با من صحبتی نکرد.

کیابی ادامه داد: وقتی کار را انجام دادند ما فیلم‌ها و عکس‌هایشان را هم دیدیم و در جریان گرفتیم که البته تاریخ دقیقش را به خاطر ندارم اما مطمئنم بعد از رها سازی در جریان قرار گرفتم.

وی اظهار کرد: بعد از رهاسازی و وقتی که حداقل چند روزی از آن گذشته بود من موضوع را از زبان لنی هارت شنیدم که خیلی هم ذوق‌زده بود. ایشان در هلند مرکزی برای نگهداری معالجه فوک‌هایی که در تور افتاده‌اند دارد که بعد از نگهداری در طبیعت رهایشان می‌کند. نمی‌دانم چطور شد ایشان که کارش کنار آب است به خشکی افتاد و خیلی از این اتفاق خوشحال بود و این پلنگ را با فوک‌های رها شده خود مقایسه می‌کرد که درواقع صرفاً به تور افتاده بودند و معالجه‌ و رهایشان می‌کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصلاً بعد از رهاسازی به من گفته شد و مشورتی در کار نبود گفت: حیوان رها کردن اصلاً به این سادگی نیست و فاکتورهای متعددی را باید در نظر گرفت و دید هر کدام تحت چه شرایطی هستند.

کیابی ادامه داد: درباره این پلنگ هم به من گفتند که تهران گفته هر دو توله باید به باغ وحش ارسال شوند و مسئولان گلستان مایل نبودند و می‌گفتند اگر حیوان یک روز در طبیعت باشد و بلافاصله بمیرد بهتر از مرگ تدریجی در باغ وحش است و این عین جمله ایشان بود. این اختلاف دیدگاه بین اداره کل محیط زیست گلستان با سازمان مرکزی بود.

این در حالی است که مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفته بود: پرفسور آدریین و خانم دکتر لنی هارت که روی فک‌های خزری سال‌ها کارکرده‌اند آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در خصوص نگهداری و رژیم غذایی توله پلنگ‌ها را به ما دادند. در مورد رهاسازی هم از متخصصان داخلی و خارجی و اساتید بزرگ محیط‌زیست طبیعی و حیات‌وحش مانند دکتر کیابی و قائمی مشورت گرفتیم. رهاسازی هیرکان کاملاً علمی بود.

اسماعیل مهاجر تأکید کرده بود: رهاسازی موافق و مخالف بسیار داشت اما اکثر متخصصان بین‌المللی و داخلی معتقد بودند یک ساعت زندگی در طبیعت برای پلنگ‌ها بهتر از ۱۰۰ سال زندگی در اسارت است.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =