۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲

مینو رفیعی

وقتی مرکز آمار کشور اعلام می کند، معاملات مسکن در زمستان سال 88 قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی نسبت به زمستان سال 87 معادل 7/4 درصد افزایش داشته، امری طبیعی است.

چرا که هرسال با توجه به افزایش نرخ تورم، هزینه های کالاهای مختلف نیز تغییر می کند. وقتی نرخ تورم رشد دارد هزینه های تولید هم افزایش پیدا می کند. در بخش مسکن هم این مساله به خوبی قابل لمس است. تا زمانی که نرخ تورم افزایش دارد نرخ هزینه های تولیدی هم از آن تبعیت می کند. براین اساس در چندماه اخیر بازار مسکن پس از یک دوره رکود طولانی حرکات طبیعی از خود نشان داده است.

البته  اگر امسال معامله چندانی صورت نمی گرفت و بازار بازهم در رکود می ماند این مساله نگران کننده بود اما اکنون بازار کمی تحرک نشان داده است . به طبع هروقت رونق ایجاد می شود، افزایش قیمت هم جزیی از آن به شمارمی آید. البته شرایط رونق بازارمسکن به گونه هم نیست که بتوان گفت، قیمت ها یک باره رشد چند برابری پیدا می کند و با انفجار قیمت ها مواجه خواهیم شد.

در حال حاضر بازار مسکن چند درصدی با افزایش نرخ ها مواجه است اما با توجه این که دولت همچنان کنترل نقدینگی را به عنوان سیاست اصلی پی گیری می کند، تصور نمی شود بازار مسکن با جهش آن چنانی مانند سالهای گذشته مواجه شود.

در این بین بازار اجاره بها نیز ویژگی های خاص خود را دارد و پا به پای تورم در هر دوره تغییر می کند. در چند سال اخیر نرخ اجاره ها رشد داشته است چراکه نرخ تورم هر سال افزایش دارد. البته مالکان تا سقف معینی می توانند نرخ ها را بالا ببرند. چرا که وقتی بیش از اندازه متعارف نرخ ها را گران کنند مطمئنا مشتری نخواهند داشت. در شرایط فعلی بازار تابع همان سیاست های گذشته  است و  دولت نیز نشان داده است که فعلا تصمیمی درباره تزریق نقدینگی به بازارمسکن ندارد. لذا قیمت مسکن همراه با رشد نامتعارف نخواهد بود. مگر این که دولت سیاست جدیدی را اتخاد کند و تصمیم بگیرد بازار مسکن را وارد رونق کند. البته همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این احتمال بعید به نظر می رسد. لذا بهتر است مسوولان دولتی اجازه دهند در شرایط فعلی بازار مسکن پس از یک دوره رکود غیر طبیعی مسیر عادی خود را طی کند. چرا که هرگونه دستکاری در این بازار به جای آن که به مهار قیمت ها منجر شو به رشد یکباره قیمت ها منجر می شود.

*کارشناس مسکن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 67451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرمایه گذار IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
    0 0
    بازار مسکن دیگر مهار شده و پول لازمها انقدر زیاد شده اند که به لطف دولت باید ملکشان را با ضرر حراج کنند بازار فقط رو به درامدهای سریع و بدون شناسایی مالیاتی پیش میرود مانند خرید طلا