«خبرجنوب» نوشت: تب کریمه کنگو گر چه بر روی فروش برخی صنوف فروشنده مواد غذایی تاثیر گذاشته و مردم با احتیاط بیشتری اقدام به خرید از این واحدها می کنند، این در حالی است که فعالان صنفی این اطمینان را میدهند که خرید از واحدهای دارای پروانه کسب مردم را دچار هیچ مشکلی نمیکند.

تب كريمه كنگو بيماري دردناكي است كه اگر به انسان سرايت كند و به موقع مداوا نگردد، بيمار را تا سر حد مرگ زجر داده و بعد هم او را مي كشد.

قصابيها، رستوران ها، كبابي ها، فروشندگان كله و پاچه و جگركي ها از جمله اين صنوف هستند كه برخي فروششان هيچ تغييري نكرده و برخي ديگر تحت تاثير تب كريمه كنگو به احتياط مردم در خريد از آن ها، با افت فروش مواجه شده اند.

روساي اين اتحاديه ها مي گويند از آن جا كه عرضه مواد غذايي غير بهداشتي از جمله مواد داراي بيماري تب كريمه كنگو قبل از هر چيز جان صاحب واحد صنفي را تهديد مي كند، صاحبان اين واحدها را ملزم كرده كه حداقل براي رعايت جان خودشان هم كه شده اقلام سالم را خريداري كنند.

منصور نجفي رييس اتحاديه صنفي فروشندگان مرغ، ماهي و گوشت شيراز ميگويد: هشدارهاي بهداشتي را به همه قضابي ها داده ايم كه گوشت را فقط از كشتارگاه هاي زيرنظر دامپزشكي خريداري كنند و نكات بهداشتي ديگري را هم در اين خصوص تذكر داده ايم. وی يادآور شد: البته بايد توجه داشت كه دام ها پس از ذبح در كشتارگاه ها بايد 24 ساعت در يخچال هر كشتارگاه بماند و بعد به بازار عرضه شود كه در چنين صورتي حتي در صورت وجود بيماري تب كريمه كنگو، اين بيماري از بين مي رود.

نجفي با بيان اين كه بروز اين بيماري نتوانست تاثيري بر فروش قصابيها بگذارد، افزود: اگر چنين اتفاقي افتاده بود بايد تقاضا به سمت مرغ به جاي گوشت قرمز مي رفت و قيمت مرغ را به دليل افزايش تقاضا گران مي كرد اين در حالي است كه هم اكنون قيمت مرغ افت 150 توماني داشته است.
بازار غذاهاي باربيكيو از جمله دل، جگر، قلوه، كباب كنجه و ... نيز مدت هاست داغ شده و مردم به خاطر دور ماندن از مضرات برخي فست فودها به سمت اين غذاها روي آورده اند اين در حالي است كه سايه اضطراب تب كريمه كنگو فروش جگركي ها و كبابي ها را كاهش داده است.
احمد رضا وردي زاده رييس اتحاديه صنف پزندگان شيراز در اين خصوص به سرويس اقتصادي «خبرجنوب» مي گويد: گرچه اين بيماري بر روي آش فروشي ها تاثير نگذاشته و تاثير آن بر روي صنف فروشندگان كله و پاچه نيز اندک است اما تاثير زيادي بر روي فروش كبابي ها و فروشندگان دل و جگر گذاشته است و فروش آن ها را كاهش داده است.
وي با دادن اين اطمينان به مردم كه بر عرضه مواد غذايي توسط واحدهاي زير مجموعه اين اتحاديه نظارت كاملي وجود دارد ادامه داد: نظارت بر واحدهاي صنفي با 15 بازرس اين اتحاديه از زمان بروز تب كريمه كنگو شدت گرفته و بازرسان مراقب اند كه واحدهاي صنفي گوشت هاي ممهور به مهر دامپزشكي تهيه و گوشت را از جاهاي معتبر خريداري
كنند. رستوران هاي شيراز اين روزها چندان شلوغ نيست گرچه برخي معتقدند مردم از ترس تب كريمه كنگو ترجيح مي دهند غذا را خودشان در خانه طبخ كنند اما رييس اتحاديه رستوران داران و سفره خانه هاي شيراز مي گويد: اين خلوتي رستوران ها هيچ ربطي به بروز اين بيماري ندارد و يك چيز عادي است.
محمد حسن نجات فرد افزود: اين روزها به دليل ماه مبارك رمضان و همچنين فصل امتحانات دانشجويان و دانش آموزان مردم كمتر در رستوران ها غذا مي خورند.
وي با بيان اين كه هر ساله در چنين ايامي رستوران ها خلوت تر از زمان هاي ديگر است ادامه داد: تمامي رستوران ها از گوشت منجمد داخلي و خارجي استفاده مي كنند كه به دليل انجماد كنه ناقل اين بيماري از بين
مي رود.
رييس اتحاديه رستوران ها و سفره خانههاي سنتي شيراز يادآور شد: قبلا برخي رستورانها به خصوص در حاشيه شهر اقدام به ذبح دام و استفاده از گوشت تازه مي كردند كه اين كار هم اكنون يك تخلف است و ديگر استفاده از گوشت گرم در رستوران ها انجام نمي شود. نجات فرد با توصيه به مردم در استفاده از رستوران ها و سفره خانه هاي داراي پروانه كسب تصريح كرد: در برخي باغات به صورت غيرمجاز اقدام به تهيه، طبخ و عرضه غذا ميشود كه به دليل آن كه هيچ نظارتي بر آن ها وجود ندارد امكان بروز انواع و اقسام بيماري ها وجود دارد. وي بيان داشت: در حال حاضر رستوران ها و سفره خانه هاي سنتي مجاز، مكلف به استفاده از كارگر داراي كارت بهداشت هستند و به صورت مستمر توسط بازرسين اتحاديه، دامپزشكي و بهداشت مورد نظارت قرار مي گيرند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =