کودکان در معرض دود سیگار در میانسالی دچار این بیماری می‌شوند

نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند و در کودکی هم در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، با خطر بسیار بیشتری در زمینه ابتلا به آرتریت (ورم مفصل) روبرو هستند.

به گزارش ایرنا،ارتباط میان سیگار کشیدن و خطر ابتلا به 'آرتریت روماتوئید' (RA) در تحقیقات مشخص شده است، اما این مطالعه جدید برای اولین بار نشان می دهد که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در سیگاری هایی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار داشتند، به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است. شیوع آن در جهان حدود یک درصد است و معمولا در سنین میانسالی و در دهه‌های اول-سوم تا پنجم بروز می‌نماید و در زنان شایع‌تر است.
مطالعه جدید که در کنگره سالانه روماتولوژی اروپا در اسپانیا ارائه شد، ضمن تایید ارتباط میان سیگار کشیدن و خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، برای اولین بار نشان می دهد که خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در سیگاری هایی که در سال های اول دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، به اندازه چشمگیری افزایش دارد.
'رافائل سرور' از دانشگاه بیمارستان های سوت پاریس در فرانسه گفت: مطالعه ما بر اهمیت اجتناب از حضور در هر گونه محیط دخانی در دوران کودکی به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی آرتریت روماتوئید دارند، تاکید می کند.
به گفته محققان، آرتریت روماتوئید شایع ترین بیماری التهابی مزمن مفصلی است که حدود 0.5 تا یک درصد از عموم مردم را مبتلا می کند و باعث تخریب پیشرونده مفاصل، ناتوانی و کاهش امید به زندگی می شود.
مطالعه دیگری نیز مشخص کرد که سیگار کشیدن با پیشرفت مضاعف آسیب ساختاری به ستون فقرات در بیماران مبتلا به اسپوندیلیت انکیلوزان (AS)، یک نوع آرتریت (ورم مفاصل) که ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتباط دارد.
محققان برای آنالیز تاثیر سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار بر میزان خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، تعداد زیادی از داوطلبان زن را که در فاصله زمانی میان سال های 1925 و 1950 متولد شده بودند، به ترتیب از سال 1990 مورد پیگیری قرار دادند.
نتیجه این بود که قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران کودکی، ارتباط میان خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و گرایش به سیگار کشیدن در بزرگسالی را افزایش داد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =