دانشمندان می‌توانند از سرطان به خاطر دود سیگار جلوگیری کنند؟/ بررسی تاثیر بر دی‌ان‌ای

دانشمندان دریافته‌اند که با مطالعه اثرات تخریبی دود دخانیات بر DNA افراد می‌توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه نیوز مدیکال، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا با بررسی تاثیر مخربی که دود سیگار و انواع دخانیات بر روی DNA افراد می‌گذارد دریافتند می‌توان از این شناخت برای پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های ناشی از دود دخانیات اقدام کرد.

مطالعه اثراتی که دود دخانیات بر روی DNA افراد می‌گذارد به دانشمندان کمک می‌کند تا علت بروز و ابتلا به انواع سرطان‌هایی که از استعمال یا استشمام دود دخانیات حاصل می‌شود را شناسایی کرده و بتوانند از وقوع آن جلوگیری کنند.

گروه تحقیقاتی موفق به ابداع تکنیک مفیدی برای نقشه‌برداری از یک ژنوم که در حال بازیابی و بازسازی به سبب آسیب ناشی از دود دخانیات (BPDE) است، شدند.

ژنوم (Genome) انسان همه ماده ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد که شامل DNA هسته،کلروپلاست و میتوکندری است، می‌باشد. ژنوم دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را دارا می‌باشد.

"BPDE" یا هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه، ترکیبی است که از سوختن ناقص توتون و تنباکو حاصل می شود و سرطان‌زا می‌باشد.

محققان بر این باورند که شناخت دقیق چگونگی تخریب DNA توسط "BPDE" به آنها کمک می‌کند تا نحوه آغاز سرطان‌های ناشی از دود دخانیات و جلوگیری از آنها را دریابند.

دکتر عزیز سانکار دانشمند برنده جایزه نوبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ماده سرطان‌زا موجب مرگ 30 درصد از درگذشتگان در آمریکا بر اثر ابتلا به سرطان شده است. این هشداری جدی است مبنی بر این که استعمال دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود آن تا چه اندازه خطرناک و مضر است.

این پژوهش به دانشمندان کمک می‌کند تا برای ترمیم ژنوم‌ها داروهای موثر بسازند.

به گفته کارشناسان اغلب کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند به تاثیرات غیرعادی و پنهان آن بر روی بدنشان آگاهی ندارند. برای مثال بسیاری نمی‌دانند که براساس تحقیقات انجام گرفته، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =