یک ماده شیمیایی به نام سولفورافان که در کلم بروکلی وجود دارد، ممکن است گزینه‌ای جدید برای به بیماران دیابت نوع ۲ باشد که قند خونشان به‌راحتی کنترل نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین،سولفورافان ماده شیمیایی است که در سبزی‌های کروسیفروس مانند گل کلم، کلم فندقی و کلم براکلی یافت می‌شود. جوانه‌های براکلی به خصوص منبعی غنی از این ماده هستند.

به نوشته نیوزویک در این بررسی که نتایج آن در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شد، پژوهشگران سوئدی ۹۷ فرد مبتلابه دیابت نوع ۲ را به‌طور اتفاقی به دو گروه تقسیم کردند، یک گروه عصاره بسیار غلیظ جوانه بروکلی حاوی سولفورافان یک‌بار در روز برای ۱۲ هفته مصرف کردند و یک گروه شاهد که دارونمای شبیه این عصاره را خوردند.

همه این افراد به‌جز سه نفر داروی متفورمین که داروی استاندارد برای کنترل قند خون است، هم مصرف می‌کردند.

نتایج نشان داد که تولید گلوگز (قند خون) در بیمارانی که عصاره بسیار غلیظ حاوی سولفورافان را خورده‌اند، کاهش یافته است. این ماده شیمیایی باعث شد که میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله‌ شده (HbA1c)- یک شاخص میزان قند خون - در بیماران چاقی که دیابت نوع ۲ آن‌ها از کنترل خارج شده بود، بهبود یابد.

تا ۱۵ درصد از ۳۰۰ میلیون فرد مبتلابه دیابت نوع ۲ در جهان به علت خطر بیماری کلیوی نمی‌توانند متفورمین مصرف کنند. نتایج این تحقیق ممکن است به راه جدیدی برای درمان این بیماران بینجامد.

البته این پژوهشگران تأکید می‌کنند که با توجه به کوچک و کوتاه‌مدت بودن این بررسی هنوز نمی‌توان مصرف دوزهای بالای سولفورافان را به بیماران توصیه کرد و نیاز به پژوهش‌های بیشتری در این مورد وجود دارد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =