«بلفست‌بوی» اسطوره‌ای که اسیر الکل شد

جورج بست ستاره ایرلندی منچستریونایتد به دلیل مصرف بیش‌ از حد الکل زودتر از آنچه همه فکر ‌می‌کردند از فوتبال کنار رفت و در سن 59 سالگی درگذشت.

نوید صراف: «اگر جورج نتوانست خودش را خوب نشان دهد، خوشحال می‌شوم خیلی زود این موضوع را به من اطلاع دهید تا بتوانم جایی برای کار کردن در صعنت چاپ برای او دست و پا کنم!»
این صحبت خصوصی دیکی؛ پدر جورج بست با مت بازبی در گوشه هتل مشهور شهر منچستر، درست چند روز پس از امضای نخستین قرارداد حرفه‌ای جورج بست بود. گفتگویی که از ترس شدید دیکی مبنی بر عدم موفقیت پسرش در مستطیل سبز نشأت می‌گرفت. بازبی به دیکی اطمینان داد که جورج در فوتبال، آینده بسیار درخشانی خواهد داشت، وعده‌ای که خیلی زود با کمک بازبی و راهنمایی‌های او، گرد واقعیت بر آن پاشیده شد.
بازبی زمانی که بست را به من‌یونایتد برد، به مربیان این تیم گفت: «به استیل این بازیکن کاری نداشته باشید. بگذارید همانطور که خودش می‌خواهد کار کند. طبیعی باشد. این بچه یک چیز استثنایی در وجودش دارد.»
در 14 سپتامبر 1963، جورج به هیچ وجه نمی‌دانست که قرار است به جای یان مویر آسیب دیده به میدان برود. هنوز 17 سال داشت و اوج آرزوهایش این بود که جایی ثابت در ترکیب تیم رزروها تیم داشته باشد اما پس از وعده‌ غذایی پیش از بازی، بازبی رو به بست گفت: «تو امروز به میدان می‌روی پسر!»
مت بازبی هم بعدها در مورد آن روز گفت: «در همان ابتدا که بست در زمین حضور پیدا کرد؛ با حرکتی زیبا و نرم، حریفش را از پیش رو برداشت به شکلی که تصور کردم او سال‌هاست در دسته نخست فوتبال بازی کرده. از همان دقیقه‌ای که به میدان رفت، به نبض بازی تبدیل شد.»
هرچند خودخواهی جورج او را مدتی به دلیل تصمیمات انضباطی از ترکیب تیم دور کرد اما دو شکست تحقیرکننده برابر اورتون و برنلی، موجب شد باز به ترکیب اصلی راه یابد و اینبار دیگر کسی دلش نیامد او را از ترکیب خارج کند. تاثیر بسیار زیاد اسطوره‌ای چون جورج بست موجب شد تا مجسمه برنزی‌اش در کنار بزرگانی مانند دنیس لاو و بابی چارلتون در اولدترافورد ساخته شود. بست یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است که هواداران منچستر می‌توانند به خاطر داشتن او در تاریخ باشگاه‌شان به خود ببالند.
جورج اما پس از خروج از اولدترافورد در سال 1974، دیگر هیچگاه نتوانست بدرخشد و شاید همین امر موجب شد او کم‌کم به آغوش مشروبات الکلی پناه ببرد، سمی کشنده که موجب اعتیاد بست به آن شد و در نهایت در 25 نوامبر 2005، جان جورج را در 59 سالگی گرفت!
بهترین بازیکن تاریخ ایرلند و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بریتانیا، روی تخت بیمارستانی در لندن و در میان اشک میلیون‌ها هوادار، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =