محمد حسین داجمر، رییس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تصویب چهارمین قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت، در بخش تحریم های بخش کشتیرانی توضیح می دهد.

محمد هیراد حاتمی:

« خرداد »  در میان ماه های سال شمسی رویداد های بسیاری را در سپهر سیاست ایران پس از انقلاب در دل خود به ثبت رسانده است. رحلت معمار جمهوری اسلامی ایران را اگر کنار بگذاریم، به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به فاصله هر چهار سال یک بار و در بازه زمانی خرداد، تقویم پر خاطره ای با لعاب سیاست در روز های واپسین ماه فصل بهار ایران وجود دارد. انتخابات ریاست جمهوری را هم اگر از این فهرست کسر کنیم نسل های آینده هنگامیکه تقویم سیاسی ایران را مرور خواهند کرد در 19 امین روز خرداد سال 1389 به تیتر این رویداد خواهند رسید: « شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. »

اینکه این اقدام شورای امنیت تا چه اندازه کج رفتاری های غرب علیه ایران را تداعی می کند موضوعی است که کارشناسان سیاسی به شکلی واضح و با ارائه ادله کافی آن را بیان کرده اند و در مجال این نوشتار نیست که به آن بپردازیم اما، اگر بخواهیم با عینک اقتصاد آن را تحلیل کنیم یک بخشی از این اقدام بی تدبیرانه غرب موجب نگرانی فعالان بخش خصوصی شده است. بر اساس دور چهارم تحریم های ایران در شورای امنیت، سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند تا این نگرانی نزد بازرگانان ایران شکل گیرد که تجارت آنان به مشکل مواجه خواهد شد. در مقابل این نگرش برخی از فعالان بخش خصوصی کشور در واکنش به اقدام اخیر غرب علیه ایران به گونه ای دیگر فتار می کنند. یکی از چهره های شناخته شده بخش خصوصی ایران هنگامیکه خبر تصویب قطعنامه تحریمی اخیر غرب  غلیه ایران را می شنود آن را چندان حائز اهمیت نداسنت که در خود فرو  رود و با ابهام به آینده تجاری خود بیاندیشد: « این که موضوع تازه ای نیست. عادت دارند تحریم کنند ما هم بلدیم به چه شکلی این قطعنامه ها را بی اثر کنیم. ما تجارت خودمان را ادامه می دهیم. »

موضوعی که رییس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز آن را تایید می کند تا بازرگانان تصویر تیره ای از آینده تجاری خود در ذهن هایشان نسازند: « تحریم های جدید وضع شده نمی تواند مانع توسعه فعالیت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشد و فعالیت این شرکت کما فی السابق قاطعانه گسترش و ادامه خواهد یافت. »

محمد حسین داجمر که ریاست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در دولت نهم نیز تجربه کرده است در رابطه با تصویب چهارمین قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت، در بخش تحریم های بحش کشتیرانی آن را موضوع تازه نمی داند و ریشه آغاز آن را از سال 2008 میلادی عنوان می کند: « تحریم های دولت آمریکا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال 2008 میلادی وضع شد و در پی آن شورای امنیت سازمان ملل نیز محدودیت هایی را برای حمل کالا از جمله حمل کالاهای مشکوک به استفاده در صنعت موشکی و یا هسته ای برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد. »

رییس هیات مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در قطعنامه اخیر نیز قصد بر این است تا محدودیت های ایجاد شده قبلی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تشدید شود افزود : « طبق ادعای دولت آمریکا ،کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به حمل کالاهای خلاف کرده است در حالی تاکنون سندی برای اثبات این ادعا ارائه نشده است. »

بر اساس گفته های داجمر سیاست های حمل کالا از سوی این شرکت فاصله زیادی با مفاد قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر حمل کالاهای مشکوک دارد: « کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی مبادرت به حمل کالاهایی چون مواد غذایی ، مواد معدنی و حمل وسایل خانگی وقطعات یدکی و ....در حجم کلان می کند. سیاست های حمل کالا از سوی این شرکت فاصله زیادی با مفاد قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر حمل کالاهای مشکوک برای اهداف نظامی و هسته ای دارد و این در حالی است که در سالهای اخیر کشورمان به حدی به خودکفایی نظامی رسیده است که نیازی به واردات این کالاها نداریم. »

 

داجمر به ادعای رسانه های غربی از قول منابع اطلاعاتی خود در خصوص حمل 75 درصد بار ایران توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: « این ادعا بیانگر این امر است که سیستم های اطلاعاتی آنها گزارشات و تحلیل های نادرست ارائه می کنند چرا که به رغم عملکرد بسیار گسترده این شرکت در سطح منطقه و جهان ،کمتر از 25 درصد بار کشور توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می شود البته در کشورمان شرایط بسیار رقابتی است و صاحبان کالا بر اساس اقتصاد کاملا آزاد مختارند با هر خطوطی بارشان را حمل کنند و شرکتهای فعال در سطح بین المللی نیز سهم عمده ای از حمل بار به کشور را عهده دار هستند. »

رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باورغلط تحریم گران غرب را در میانه های گفتار خود نقد کرد و این تلقی که نزد آنان کشتیرانی ایران دولتی است را اشتباه خواند: « از سوی دیگر اینها ادعا می کنند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک شرکت دولتی است در صورتی که این شرکت در راستای سیاست های خصوصی سازی واگذار شده و در حال حاضر به طور مستقیم و غیر مستقیم میلیون ها نفر سهامدار این شرکت اند. »

داجمر حفظ حقوق صاحبان سهام را عاملی برای کشتیرانی ایران عنوان کرد که بر اساس آن باید از استاندارد های بین المللی تبعیت کرد: « طبیعتا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ حقوق صاحبان سهام خود موظف به رعایت و تبعیت استانداردهای و قوانین بین المللی است و این اقدامات دول غربی ضربه ای است به منافع بخش قابل توجهی از ملت که سهامدار شرکت هستند. »

بر این اساس او اقدامات نا عادلانه غرب علیه ایران را غیر منصفانه دانست: « این اقدامات ناعادلانه و غیر منصفانه بر خلاف قوانین بین المللی است و منافع بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه این مباحث بیشتر یک طرفه بوده و دلیل و مدرکی نیز برای این امر ارائه یا به اثبات نرسیده است این در حالی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته اقدامات لازم را برای جلوگیری از واردآمدن خسارت به شرکت و سهامداران آن انجام داده است و به یاری خداوند نه تنها تحریم های قبلی نتوانسته به این شرکت ضربه وارد کند بلکه اقدامات اخیر نیز که با هدف زمین گیر کردن این شرکت انجام می شود با شکست روبرو خواهد شد. »

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با صراحت به فعالان بخش خصوصی کشور اطمینان داد که تحریم ها ی عرب علیه ایران نمی تواند اثری در ادامه فعالیت های آنان ایجاد کند: « تحریم های جدید وضع شده نمی تواند مانعی در فعالیت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند و فعالیت این شرکت کما فی السابق قاطعانه ادامه داشته و توسعه خواهد یافت. »

داجمر این بخش از گفته های خود را به این شکل ادامه داد: « متاسفانه علیرغم ادعای دولت های بزرگ در رعایت حقوق بین المللی و رعایت عدالت در سطح جهانی ، اما در عمل شاهد عدم رعایت این حقوق بین المللی هستیم. »  

رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات احتمالی در اجرای مفاد این قطعنامه اشاره می کند و با قاطعیت می گوید قطعادر صورت ایجاد مزاحمت برای ناوگان کشور، این امر بدون پاسخ از سوی جمهوری اسلامی ایران نخواهد ماند : «  بر اساس این قطعنامه احتمال بازرسی از کشتی های این شرکت در بنادر و آبهای بین المللی وجود خواهد داشت که قطعادر صورت ایجاد مزاحمت برای ناوگان کشور، این امر بدون پاسخ از سوی جمهوری اسلامی ایران نخواهد ماند. »

 

تحریم های صورت گرفته ژست سیاسی است

« سازمان بنادرودریانوردی بزودی مراتب اعتراض خود به تحریم کشتیرانی ایران را به سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)اعلام خواهد کرد. » این خلاصه ای از نگاه مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی به تصویب چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران است.

سید" عطاء ا...صدر" مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصویب چهارمین قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت و تحریم خطوط کشتیرانی ایران گفت: « این تحریم ها هیچ تاثیری منفی در کشور ما نخواهد داشت و ما را در ادامه راهمان مصصم تر خواهد ساخت.  »

معاون وزیر راه و ترابری از تحریم های صورت گرفته علیه ایران به عنوان یک ژست سیاسی نام برد و گفت : « ایران همان طور که پیش تر نیز نشان داده است از این تحریم ها به عنوان یک فرصت برای بهره گیری از امکانات و توانمند سازی خود استفاده خواهد کرد و بر تنگناهای ناشی از این محدودیتها فائق خواهد آمد. »

صدر اعتقاد دارد کشور های غربی با چنین سیاست هایی نمی تواندد ایران را از دستیابی به علم روز دنیا محروم کنند: « این کشورها نمی توانند با اینگونه اقدامات به اهداف خود در ایجاد مانع در پیشرفت ایران و عدم دستیابی کشورمان به علم و فناوری روز دنیا دست پیدا کنند و ما را از مسیر پیشرفت و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای منحرف کنند. »

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بی نتیجه خواندن تحریم کشتیرانی ایران ،آن را مغایر با قوانین و مقررات بین المللی دریانوردی عنوان کرد و گفت: « :سازمان بنادرو دریانوردی پیش از نیز در خصوص تحریم های صورت گرفته علیه کشتیرانی ایران درمجامع بین المللی واکنش نشان داده است و بزودی نیز مراتب اعتراض خود نسبت به قطعنامه اخیر و تحریم کشتیرانی ایران را به سازمان بین المللی دریانوردی اعلام خواهد کرد. »

صدر اقدام اخیر غرب علیه ایران را تجاوز به حقوق شرکت های کشتیرانی عنوان کرد: « این قبیل اقدامات تجاوز به حقوق شرکتهای کشتیرانی ومحدود کردن دریانوردی در آبهای بین المللی محسوب می شود که مغایر با قوانین بین المللی است. »

کد خبر 68074

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین