۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵

مهدی راسخ

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ـ نوزدهم خردادماه ـ چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد تا دور چهارم تحریم های ایران در شورای امنیت، سه نهاد زیر مجموعه خطوط کشتیرانی ایران در فهرست تحریم ها قرار گرفته باشد. نخست باید به این موضوع اشاره کنم که نباید این اقدام در قالب طرحی تازه بر شمرده شود و از آن زاویه برای آن ارزش ثائل شد چرا که این نخستین باری نیست که کشتیرانی ایران در معرض تحریم قرار گرفته است.

ریشه آغاز تحریم کشتیرانی ایران توسط غرب را باید در سال های پیش جستجو کرد. حدود دو سال و نیم پیش و زمانیکه آمریکا با همراهی انگلیش ایران را در لیست تحریم قرار دادند تا از این راه پیکره کشتیرانی ایران را با آسیب مواجه سازند.

دوگانه آمریکا و انگلیس در فرآیند تحریم کشتیرانی ایران در همان دو سال و نیم پیش که نطفه رویکرد آنان به این شکل آغاز شد به شدت اختلال در شکیرانی ایران را پیگیری کردند اما به جرات می توانم ادعا کنم که با تدابیر اندیشیده شده « بازنده » عنوانی بود که در نهایت این بازی برای آنان رقم خورد.

به بیانی ساده تر پای در میدان اعمال فشار بر پیکره ناوگان کشتیرانی ایران گذاشتند تا با ایجاد اختلال در آن به اهداف خود برسند اما خوشبختانه تا به امروز نه تنها موفق نشده اند بلکه هیچ گونه خللی در آن نتوانسته اند ایجاد کنند.

حال شاید این پرسش به وجود آید که تحریم اخیر شورای امنیت علیه ایران که قسمتی از آن در رابطه با اعمال فشار بر بخش کستیرانی است آیا می تواند با ارزش افزوده فشار های پیشین فعالیت های این بخش را مخل کند؟ به باور اینجانب پاسخ این سوال قطعنا « نه » است. تحریم اخیر کشتیرانی ایران در واقع به حما کالا های غیر قانونی در ذهن آنان مانند محموله های سلاح ارتباط پیدا می کند که هیچگاه در طی سال های گذشته خلاف مقررات اقدامی توسط کشتیرانی صورت نگرفته است.

به دفعات شایعاتی شکل گرفته و دست به دست شده است مبنی بر اینکه کشتی های ایران محموله های غیر قانونی را حمل می کنند و آنها را به داخل کشور وارد می کنند که موضوعی از اساس غیر واقعی است.

در یک جمع بندی کلی و با نگاه به این رویکرد تحریم صورت گرفته اخیر می تواند به مواردی که در بالا به آن اشاره کردم نتیچه گیری کرد که از این بابت مشکلی وجود ندارد و کشتیرانی ایران همچنان و باقدرت فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

اطمیمنان کامل وجود دارم از آنکه هیچگاه اقدام غیر قانونی در رابطه با واردات محموله ای خاص به کشور صورت نپذیرفته استو همیشه تحت قوانین بین المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعالیت های خود را انجام داده است.

این نگرش غرب به ایران در کشتیرانی را از جهت دیگری نیز می توان خلاف واقع دانست. کشور های غربی به دنبال بهانه گیری های پیا پی از این بوده هستند و از هر فر آِنده بهره می برند تا به نوعی رفتار های بی تدبیر خود را پیش ببرند. موضوعی که به نظر می رسد این بار نیز با درب های بسته مواجه شود و آینده نا خرسندی برای آنان رقم خواهد خورد. مطمئن باشید.

*عضو هیات‌مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 68077

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین