۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۷

ریدر، امکان تازه‌ای که در سافاری 5، آخرین نسخه مرورگر شرکت اپل پیش‌بینی شده تمامی تبلیغات را از متن اولیه حذف می‌کند. آیا هدف از این تغییر سوق دادن ناشران به سمت تبلیغ در آی‌فون و آی‌پد است؟

استفان کاس: در سافاری 5، آخرین نسخه مرورگر رایگان شرکت اپل امکان تازه‌ای پیش‌بینی شده که «ریدر» نام گرفته است. کاربران می‌توانند با استفاده از این امکان مقالات چندین صفحه‌ای را به یک صفحه نوشتاری قابل پیمایش و فاقد مؤلفه‌های گرافیکی تبدیل کنند. مطابق اعلام شرکت اپل، «ریدر» تمامی تبلیغات موجود در صفحات نوشته و دیگر ویژگی‌های بصری را که ممکن است حواس خواننده متن را به خود معطوف کنند، حذف خواهد کرد.

ریدردر نتیجه «ریدر» درآمد حاصل از این تبلیغات را هم برای صاحبان وب‌سایت‌ها از بین خواهد برد و نکته اینجاست که اغلب این مقالات چند‌ صفحه‌ای متعلق به ناشران و سایت‌های خبری‌ متعدد مانند «تکنولوژی ریویو» هستند. استفاده از نرم‌افزاری که بتواند نمایش آگهی‌ها یا باز شدن صفحات جدید متعلق به تبلیغات تجاری را مسدود کند، مسئله تازه‌ای نیست. به نظر من هم وجود افزونه‌ها و امکان انتخاب حذف یا عدم حذف تبلیغات در بسیاری از نسخه‌های به‌روز شده مرورگرها و خصوصا صفحات تبلیغاتی که به صورت خودکار باز می‌شوند، ایده فوق‌العاده‌ای است. آنچه تازه است شیوه اپل در حذف این تبلیغات است، ریدر به کاربر اجازه نمی‌دهد بین نمایش یا عدم نمایش تبلیغات در صفحه تازه یکی را انتخاب کند. از لحاظ تکنیکی اضافه کردن این انتخاب به امکانات این مرورگر به مراتب ساده‌تر از فناوری به کار گرفته شده برای توسعه ریدر است. علاوه بر این اغلب سایت‌های خبری و ناشران امکان ساده‌تر کردن صفحات را با استفاده از لینک‌های مناسب برای چاپ هر مقاله در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به صورتی که تنها چندین آگهی مرتبط با متن همراه آن خواهد بود.

اما چرا ریدر به یک نسخه که آگهی‌ها را نمایش دهد نیاز دارد؟ خوب، به همان دلیل که من از نرم‌افزارهای رایگان حذف تبلیغات آنلاین استفاده نمی‌کنم، به این دلیل که فکر می‌کنم باید از سایت‌هایی که در ارائه محتوا و نمایش تبلیغات آنلاین حد متعادلی را رعایت کرده‌اند، حمایت کنم. همانطور که از نظر شما تماشای یک آگهی تجاری 30 ثانیه‌ای در سایت هولو در مقابل تماشای یک ویدئوی مجانی دوست‌داشتنی منصفانه است، مشاهده چندین تبلیغ کوچک پراکنده در گوشه و کنار هر مقاله در مقابل خواندن یک متن خوب و دست اول عادلانه به نظر می‌رسد. اما ریدر اپل در این زمینه منعطف نیست و به کاربران حق انتخاب نمی‌دهد. اگر آنها استفاده از ریدر را بخواهند ناچارند فلسفه وجودش را نیز بپذیرند، ریدر بدون‌شک بهترین انتخاب است، البته برای اپل نه کاربران!

بعضی الحاق ریدر به سافاری 5 را تلنگری به کاربران وب می‌دانند ولی من بعید می‌دانم هزینه‌ای که این افراد صرف تبلیغات می‌کنند، مسئله اپل باشد. اینکه اپل با این کار تلاش می‌کند ناشران را به سمت تبلیغ محصولات‌شان توسط برنامه های کاربردی اختصاصی آی‌فون و آی‌پد -جایی که تبلیغات حذف نمی‌شوند- و با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی iAd سوق دهد، به نظر من محتمل‌تر است. اپل امیدوارست با در اختیار گرفتن این تبلیغات و فروش آنها سهمی 40 درصدی از درآمد حاصل داشته باشد.

مطمئنم اگر روزی وب‌سایت‌های ناشران به تلافی این کار، از سافاری 5 پشتیبانی نکنند و به کاربران آن اجازه ندهند از سایت‌های خبری بازدید کنند، اپل به شدت معترض خواهد شد. هیچ شرکتی نمی خواهد به روزگاری برگردد که بسیاری از وب‌سایت‌ها در مورد پشتیبانی نکردن از مرورگر ساخت آن به کاربران هشدار می‌دهند. با تمامی این تحلیل‌ها امیدوارم اپل و ناشران با یکدیگر بر سر سافاری 5 به توافق برسند و فکر می‌کنم بهبود این رابطه به سادگی اضافه کردن گزینه «نمایش تبلیغات سازگار با چاپگرها» به ریدر باشد.

منبع: تکنولوژی ریویو، ترجمه: محبوبه عمیدی

کد خبر 68093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =