شهرام جبّاری‌زادگان *

افتتاح زودهنگام خط ٧ مترو، به تولد نوزاد ٧ ماهه اي مي ماند كه زودتر از موعد، چشم به جهان گشوده و همانطور كه آن "نوزاد نارس"، نياز به نگهداري در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان موسوم به (NICU) دارد، اين "خط نارس" نيز براي بهره برداري ايمن، نيازمند مراقبت هاي ويژه است. واقعيت اين است كه افتتاح هيچ يك از خطوط مترو به اندازه خط ٧، حاشيه نداشته و با اين حجم از حرف و حديث رو به رو نبوده است.

فارغ از اين كه خط ٧ مترو از نظر تعدادي از اعضاي شوراي شهر مانند آقايان دنيامالي و اقبال شاكري، امنِ امن است يا به نظر شماري از اعضاي شورا همچون آقايان حقاني و سرخو، ايمني آن بايد مورد دقت قرار گيرد؛ يادمان باشد كه آژير ناامني مترو دقیقا از يك سال قبل به صدا در آمد؛ ٢٨ خرداد ۹۵ كه حادثه انفجار تونل در دست احداث مترو در محله شهران در شمال غرب تهران، زندگي مردم اين محل را دو شبانه روز مختل و دو كارگر را در اعماق زمين مدفون كرد و اوج ناهماهنگي در يك حادثه شهري را به نمايش گذاشت.

البته حوادث مترو، هرگز به حادثه متروي شهران در "بهار ۹۵" ختم نشده و تقريباً فصلي نبوده كه مترو، شاهد حادثه تازه اي نباشد. "تابستان ۹۵" و به طور دقيق ١٧ شهريور سال گذشته كه تونل مترو در كيانشهر در جنوب شرق تهران فرو ريخت و ۴ نفر كشته شدند، "زمستان ۹۵" و به صورت مشخص ٢٧ آذر سال گذشته كه تونل مترو در ميدان محمديه در مركز شهر حادثه آفريد و اهالي محل در سه هتل اسكان داده شدند و "بهار ۹۶" و به طور دقيق ٢٧ ارديبهشت امسال كه تونل مترو در تقاطع مولوي - وليعصر (عج) فرو نشست.

اگر من جاي مسئولان مربوطه بودم، به جاي اين كه منتقدان خط ٧ مترو را متهم كنم كه نمي توانند موفقيت اين پروژه را تحمل كنند و چشم ديدن آن را ندارند، چشمان خود را بر روي ديدن واقعيت هاي موجود باز مي كردم و با درس آموزي از حادثه شهران و حوادث مشابه، برخي اشكالات را كه صحيح و كارشناسي تشخيص مي دادم، برطرف مي كردم و به بعضي ايرادات كه به نظرم ناصحيح و غير كارشناسي بودند، توجهي نمي كردم.

آقايان!
ايمني مترو و تأمين امنيت انبوه شهرونداني كه از مترو استفاده مي كنند شوخي بردار نيست؛ لج بازي نكنيد!

* كارشناس برنامه ريزي شهري

۴۷۴۷
کد خبر 681455

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثمی DE ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    5 3
    من فکر می کردم انتقاد از ایمنی خط ۷ مترو از روی غرض ورزی و حسادت است اما وقتی یک بار از آن استفاده کردم متوجه شدم که درست است. دود غلیظی تمام ایستگاه بسیج را تا خروجی ایستگاه در بر گرفته بود. به طوری که همه مجبور به دویدن و خروج سریع شدند.
  • محمدرضا A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
    3 1
    كاش آقايان مسئول در شهرداري تهران در واپسين روزهاي حضور خود در اين مجموعه بيش از اين لج بازي نكنند و نقدهاي دلسوزانه كارشناسان به منظور بازبيني در تأمين ايمني خط ٧ مترو را به دقت مورد توجه قرار دهند.
  • معصومي A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    5 0
    من اين مباحث را صحيح و لازم مي دانم ليكن فردي كه مقاله را نوشته جناب آقاي جباري زادگان در سالهاي نه چندان دور كه بعنوان معاون آموزش و مدير روابط عمومي معاونت ترافيك و ... از سال 85 تا 95 به همراه آقاي هاشمي تشكري معاون سابق ترافيك كه از بستگان نزديك آقاي قاليباف بودند و نقش عمده اي در انحراف برنامه هاي حمل و نقل عمومي تهران بالاخص اتوبوس و مترو داشتند در مدح و ثناي ايشان در روزنامه همشهري و ضمائم آن مقاله ها درج و آنها را منجي مردم تهران مي دانستند اين نوشته ها قابل قبول نيست بنده چقدر نامه به آن معاونت دادم و ايشان مدير روابط عمومي ترافيك بودند پاسخ نداند در مورد عدم امتداد خط 3 مترو از نوبنياد به شهرك قائم و برعكس امتداد آن بسمت تجريش و عدم راه اندازي همزمان خط 6 و 9 تندرو در بلوار ارتش

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین