گفت‌وگو با مجری پروژه ساخت آزادراه‌های کشور

سمیه فتحی: پروژه آزاد تهران - شمال  گل سرسبد پروژه های عمرانی وزارت راه و ترابری که 18 سال است در بن بست قرار گرفته است و تاکنون بیش هشت وزیر را پشت سر گذاشته است اما علی رغم وعده های متعدد مسوولان و مجریان این پروژه علی رغم صرف نزدیک به 300 میلیارد تومان هنوز با اما و اگر مسوولان امر مواجه است . گرچه چندی پیش محمود احمدی نژاد وعده داده بود به زودی بخشی از این آزادراه زیر عبور قرار می گیرد اما با گذشت ماه ها هنوز یکی از پنج منطقه آزاد راه به نیمه راه نرسیده است. اما خبرهای به گوش می رسد که وزارت راه وترابری عزم خود را جزم کرده است تا این پروژه به سرانجام برسد. حتی اگر لازم باشد مجری پروژه یعنی بنیاد مستضعفان را کناربگذارد و پای شرکت های جدیدی را در ساخت آزاد راه تهران -شمال ، باز کند.  خبری که حتی  مسعود رهنما مجری پروژه ساخت آزادراه های کشور و معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در گفت وگو با خبرآنلاین آن را در حد احتمال می داند ولی ممکن است در ماه های آینده واقعیت داشته باشد. این گفت و گو به این شرح است:

از زمانی که آقای منتظری مجری سابق پروژه آزادراه های کشور از سمت خود برکنار شد دیگر کمتر خبری از وضعیت آزادراههای کشور شنیده شده است. ابتدا بگویید در حال حاضر آزاد راه تهران - شمال در چه وضعیتی قراردارد. آخرین خبرها مبنی بر تامین مالی مناسب این پروژه بود و مسوولان دولتی وعده داده بودند به زودی یک بخشی از مسیر زیر عبور قرار می گیرد. اما با گذشت چندین ماه خبری در زمینه اعلام نشده است. الان این پروزه در چه مرحله ای قراردارد؟

  همانطور که می دانید مجری و سرمایه گذار پروژه آزاد راه تهران- شمال  بنیاد مستضعفان است . وزارت راه وترابری در این پروژه تنها مشارکت دارد. اما اخیرا  با مطالعات و بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده ایم مجری این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان نتوانسته به تعهدات خود عمل کند. بخشی از خلف وعده بنیاد به عدم تامین منابع مالی خارجی از طریق فاینانس ربط داشت.  اما در نهایت با جمع بندی نظرات مختلف طی جلساتی که با نمایندگان وزارت راه وترابری و بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مربوطه داشتیم به این نتیجه رسیدم تا وزارت راه وترابری بیشتر نقش داشته باشد. با توجه به توافقات انجام شده بنیاد مستضعفان متعهد شده است منطقه چهار( از مرزن آباد تا چالوس) را تا نیمه اول سال 90 به وزارت راه وترابری تحویل دهد. همچنین مقررات خاصی هم پیش بینی شده  اگر مجری پروژه موفق نشود در زمان مقرر این قطعه را تحویل دهد جریمه شود حتی در صورت پایان کار تا قبل زمان مقرر پاداش هم در نظر گرفته ایم.

 با توجه اینکه در یکسال اخیر اختلاف نظرهایی میان بنیاد مستضعفان  و وزارت راه وترابری پیش آمده بود و حرف و حدیث های درخصوص محدود کردن و یا پس گرفتن این پروژه از بنیاد مطرح شد. اکنون چه سیاستی در پیش گرفته شده است؟

 بحثها و جلسات متعددی در این زمینه با بنیاد مستضعفان داشته ایم. اما با توجه به جلسه ای که در حدود 10 روز پیش با مدیران ارشد بنیاد مستضعفان در نهاد ریاست جمهوری داشتیم با توجه  به قولهای مجری پروژه دست نگه داشته ایم . اگر بنیاد با توجه به توافقات جدید کار را به سرانجام نرساند.  احتمال واگذاری ساخت بخشی از مناطق آزادراه تهران-شمال به کنسرسیوم دیگری واگذار کنیم در حال بررسی است.

 اگر بنیاد مستضعفان نتواند به توافقاتش عمل کند آیا این احتمال وجود دارد کل پروژه را پس بگیرید و مجری پروژه جدیدی را در تهران - شمال فعال کنید؟

 نه اینگونه نیست.  منطقه یک و چهار با توجه به توافقات جدید بخوبی پیش رفته است. 50 درصد کار در منطقه چهارتمام است و قرار است در اسفند ماه مسیری هم زیر عبور قرار گیرد. پس در منطقه یک و چهار مشکلی نیست. اما در منطقه دو و سه  تا یک ماه به بنیاد فرصت دادهایم تا بررسی کنند و به ما زمان بندی اعلام کنند. اگر این اتفاق نیفتد با چند کنسرسیوم دیگر هم صحبت کرده ایم درصورت لزوم  آنها را جایگزین خواهیم کرد.

 فرض کنیم بنیاد مستضعفان امروز حاضر شد بخشی از کار به شرکت های دیگر محول کند. آیا این شرکت ها توانایی لازم را دارند؟

یکی از علتهای تاخیر در واگذاری بخشی از کار به کنسرسیوم دیگر همین است. آیا این شرکتها توانایی لازم را دارند. برای وزارت راه وترابری این موضوع بسیار مهم است. کار به کنسرسیومی می دهیم که توانایی لازم را داشته باشد.

 وزارت راه وترابری چندی پیش اعلام کرده بود منطقه یک این آزاد راه که چینی ها در آن فعال هستند تا سال 90 به سرانجام برسد اما ظاهرا هنوز مشکلات این قطعه رفع نشده و گویا کار به کندی پیش می رود. چه زمانی این پروژه آماده بهره برداری می شود؟

منطقه یک آزاد راه تهران - شمال اصلی ترین و گل کار این پروژه است و برای ما اهمیت بسزایی دارد چراکه با بهره داری از آن  60 کیلومتر از مسیر تهران به شمال کاسته می شود. بنیاد مستضعفان را هم متعهد کردیم تا سال 91 این قطعه را برای بهره برداری تحویل دهد. براساس آخرین توافق انجام شده سال 91 زمان اتمام پروژه در نظر گرفته شده است. البته مجری پروژه مدعی است که تا اویل سال 90 منطقه یک را تمام می کند.

 باتوجه این که بانک فرانسوی یکی از بانکهای خارجی تامین سرمایه گذار در پروژه آزادراه تهران-شمال ، سال گذشته دیگر حاضر به همکاری نشد. وزیر راه وترابری در آن زمان اعلام کرد که قرار بانک دیگری بازهم از چین جایگزین آن شود. آیا این جایگزینی انجام شده است؟

  بانک فرانسوی به دلیل مسائل تحریم در آن زمان حاضر به همکاری نشد و در نتیجه با اعلام یکی از بانکهای دیگر چین  قرار شد بازهم بانک چینی سرمایه گذاری را تقبل کند. با توجه به توافقات انجام شده توانستیم چندی پیش مبلغی را از محل فاینانس تامین کنیم . این مساله اتفاق بزرگی است چراکه اثبات شد می توانیم از طریق فاینانس سرمایه تامین کنیم و در واقع اولین تامین فاینانس در پروژههای راه وترابری است. می توانم بگویم پس از صد سال وزارت راه وترابری توانست از طریق فاینانس سرمایه خوبی را تامین کند.

 از طرفی دو بانک چینی 50 درصد سرمایه گذاری را برعهده داشت و 50 درصد نیز بر عهده بانک فرانسوی بود با جایگزینی بانک چینی در عملا تمام سرمایه گذاری توسط چینی ها انجام خواهد گرفت. در اکثر پروژه ها عمرانی وزارت راه وترابری هم سرمایه گذار چینی  فعال است با توجه به قطعنامه اخیر شورای امنیت اگر چینی ها کنار بکشند وزارت راه وترابری چه برنامه ای دارد؟

  سالهاست وزارت راه وترابری با مساله تحریم مواجه است. مگر پیش از این به ما هواپیمای نو می فروختند حالا بخواهیم نگران باشیم. در پروژههای همواره در تامین فاینانس و مسائل دیگر با سنگ اندازی آنها مواجه بوده ایم. مشکلی در این زمینه نداریم. مردان ایرانی هیچ گاه هراسی در رابطه تحریم بخود راه نداده اند یا راهی پیدا خواهند کرد و اگر راهی هم وجود نداشته باشد راهی خواهند ساخت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 68657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =