ایرنا نوشت:

مدیر عامل شركت آزاد راه تهران – شمال، تامین نشدن به موقع منابع مالی و تملك و آزادسازی اراضی مسیر را از دلایل اصلی تاخیر در ساخت آزاد راه تهران – شمال عنوان كرد.

'عباسعلی آب بر' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارانی كه از مراحل مختلف ساخت آزادراه تهران – شمال بازدید كرده بودند گفت: اعتبارات مورد نیاز ساخت این آزاد راه از محل سرمایه گذاری 50 درصد مشاركت وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از طرف دولت و شركت آزاد راه تهران – شمال به نمایندگی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تامین می شود.

وی با اشاره به این كه برای ساخت آزاد راه تهران – شمال، این مسیر به چهار قطعه مختلف تقسیم شده است، افزود: از سال 82 تا پایان سال 90 حدود 392 میلیارد تومان برای ساخت آزادراه هزینه شده است كه وزارت راه و شهرسازی بیش از 190 میلیارد تومان و بنیاد مستضعفان نیز بیش از 202 میلیارد تومان برای آن هزینه كرده اند.

وی ضمن تقدیر از تلاش های وزیر راه و شهرسازی برای كمك به ساخت سریعتر آزاد راه تهران – شمال گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی شش ماه گذشته حمایت های قابل تقدیری برای ساخت و پیشرفت سریع این آزادراه انجام داده اند.

آب بر تاكید كرد: وزارت راه و شهرسازی منابع ریالی مورد نیاز سال 91 برای ادامه ساخت منطقه 1، 2 و 4 آزادراه را تامین كرده است و در سال جاری جهت ادامه فعالیت در این مناطق مشكل مالی نخواهیم داشت.

وی در خصوص وضعیت منطقه یك آزاد راه تهران – شمال كه 32 كیلومتر است، گفت: منطقه یك آزادراه كه از تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان شروع و تا دو آب شهرستانك ادامه دارد، تاكنون 38 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و 217 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

وی با اشاره به این كه، برای اتمام مسیر منطقه یك حدود 160 میلیارد تومان و 150 میلیون دلار دیگر نیاز است، تاكید كرد: در صورت تامین به موقع منابع ریالی و ارزی، این منطقه اواخر سال 92 به بهره برداری می رسد.

آب بر گفت: از مجموع 27 كیلومتر تونل پیش بینی شده در منطقه یك آزاد راه مجموعا 20 كیلومتر آن حفاری شده و تا زمان بهره برداری نیز بیش از 11 میلیون متر مكعب عملیات خاكبرداری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این كه، در این منطقه تاكنون 124 ملك به مساحت 304 هزار متر مربع تملك شده و باید 114 ملك به مساحت حدود 120 هزار مترمربع دیگر نیز آزادسازی شود، افزود: تملك اراضی معارض به جهت مسایل حاكمیتی طبق قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و آنها پس از آزادسازی املاك آن را در اختیار شركت آزادراه تهران – شمال قرار می دهند تا عملیات ساخت و ساز در آن انجام شود.

وی در خصوص مشكلات تملك اراضی سولقان در منطقه یك آزاد راه گفت: در گذشته بخشی از منابع طبیعی با مجوز شورای اسلامی وقت سولقان توسط اشخاص حقیقی تصاحب و در آنها ساخت و ساز انجام داده اند كه طبق قانون این افراد مالك زمین نیستند و از طرفی خرید مجدد منابع طبیعی توسط وزارت راه و شهرسازی غیر قانونی است.

آب بر تاكید كرد: تنها راه موجود برای حل این مشكل، استفاده وزیر راه و شهرسازی از اختیارات تفویض شده ماده 127 قانون اساسی در این زمینه است.

وی در خصوص وضعیت منطقه 2 و 3 آزاد راه گفت: قائم مقام قبلی وزارت راه و ترابری سابق شهریور ماه سال 90 طی نامه ای دستور توقف عملیات اجرایی منطقه 2 و 3 را ابلاغ كرد، اما بر اساس استدلال های كارشناسان شركت آزاد راه تهران – شمال مسئولان فعلی وزارت راه و شهرسازی اسفند ماه سال گذشته موافقت كردند كه حفاری تونل البرز تنها در یك باند ادامه پیدا كند تا وضعیت ساخت این دو منطقه مشخص شود.

آّب بر افزود: در منطقه 2 ، تونل 6300 متری البرز قرار دارد كه در مجموع تونل دسترسی آن به طور كامل و یكی از تونل های اصلی نیز به طول 800 متر حفاری شده است.

وی گفت: در منطقه 2 تاكنون 61 ملك به مساحت 138 هزار مترمربع تملك شده و 422 ملك دیگر به مساحت 510 هزار متر مربع باید تملك شود.

منطقه 2 آزاد راه تهران – شمال به طول 22 كیلومتر از دو آب شهرستانك شروع و تا پل زنگوله ادامه خواهد داشت.

آّب بر در خصوص منطقه 3 آزاد راه تهران – شمال گفت: در این منطقه به جز نقشه برداری و مطالعات كارشناسی هیچ عملیات عمرانی قابل توجه ای صورت نگرفته است.

وی با اشاره به این كه، در این منطقه 400 ملك باید تملك شود افزود: تاكنون بابت مطالعات و نقشه برداری دراین منطقه حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه شده است.

منطقه 3 آزاد راه تهران – شمال حدود 46 كیلومتر است كه از حد فاصل پل زنگوله شروع و تا سه راهی نظیر در نزدیكی مرزن آباد ادامه خواهد داشت.

آب بر در خصوص منطقه 4 آزاد راه تهران – شمال گفت: عملیات ساخت این منطقه نیز 83 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و 17 درصد مابقی نیز طی سه ماه آینده به اتمام می رسد تا این مسیر اواخر شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی افزود: به هنگام آماده سازی این منطقه دو رانش در مسیر جاده رخ داد كه حدود 600 هزار متر مكعب خاك وارد جاده اصلی شده كه در حال جابجایی خاك و مستحكم سازی دیواره های مسیر هستیم تا بتوانیم آن را در زمان تعیین شده افتتاح كنیم.

وی گفت: در این منطقه 535 ملك به مساحت 739 هزار متر مربع تملك و آزادسازی شده و چهار ملك دیگر به مساحت حدود سه هزار متر مربع طی چند روز آینده توسط وزارت راه و شهرسازی تملك و در اختیار شركت آزاد راه تهران – شمال قرار خواهد گرفت.

مسیر منطقه 4 آزاد راه تهران – شمال 22 كیلومتر است كه از سه راهی دشت نظیر در نزدیكی مرزن آباد شروع و در كمربندی چالوس به پایان می رسد.

پروژه آزاد راه تهران – شمال به منظور تامین ارتباط مطمئن ، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مركزی كشور و سهولت ارتباط با كشورهای همسایه شمالی در حال اجرا است.

آزاد راه تهران – شمال با كوتاه كردن فاصله تهران – چالوس از حدود 200 به 121 كیلومتر ، زمان مسافرت را از 5/4 ساعت به 5/1 ساعت كاهش خواهد داد.

طی مسیر در مناطق دشت و هموار آزاد راه معادل 120 ، در قسمت های تپه ماهور 100 و در بخش های كوهستانی 80 كیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است كه میانگین سرعت در طول آزاد راه برابر با 88 كیلومتر در ساعت می شود.

آزاد راه دارای دو خط رفت و برگشت ویك خط شانه توقف بوده و مجموع طول تونل های مسیر نیز حدود 45 كیلومتر به صورت دوقلو می باشد كه جمعا 90 كیلومتر می شود.

تعداد تونل های مسیر آزاد راه تهران – شمال 137 دستگاه می باشد كه طولانی ترین تونل های مسیر ، تونل های دو قلوی البرز به طول حدود 6300 متر و تالون به طول حدود پنج هزار متر است.

/3131

کد خبر 218129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 0
    شمادولتیها ودستگاههاسراین ازادراه اتیش به پا کنید دودشم بدید به چشم ملت.