ایسنا نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال به زندان افتادن دو چهره سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا گفت: نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور شخصا مسئول سلامتی و امنیت این دو نفر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: لئوپولدو لوپز و آنتونیو لدزما، دو مخالف سرشناس دولت ونزوئلا زندانیان سیاسی هستند که به طور غیرقانونی توسط دولت ونزوئلا به زندان افتادند.

ترامپ گفت: آمریکا،‌ مادورو را که ساعاتی پیش اعلام کرد دست به اقدام علیه مخالفان سیاسی خود خواهد زد شخصا مسئول سلامت و ایمنی لدزما و لوپز و هر زندانی دستگیر شده دیگر می‌داند.

سرویس‌های اطلاعات روز سه شنبه این دو مخالف را بازداشت کرده و این باعث واکنش گسترده بین‌المللی علیه نیکولاس مادورو شد.

ماموران اطلاعاتی ونزوئلا در یک یورش شبانه این دو نفر را بازداشت کردند. این در حالی است که گفته شده احتمالا امروز یا فردا مجلس بازنویسی قانون اساسی ونزوئلا که انتخابات مربوط به آن روز یکشنبه برگزار شد، کار خود را آغاز می‌کند.

دادگاه عالی ونزوئلا در بیانیه‌ای گفت: لوپز رهبر معترضان مخالف دولت و لدزما شهردار کاراکاس به این دلیل به زندان بازگشتند چون شرایط حبس خانگی خود را با صدور بیانیه‌های سیاسی زیرپا گذاشتند.

این در حالی است که دولت مادورو اعلام کرده که زمان چندانی تا شروع کار مجلس ویژه بازنویسی قانون اساسی ونزوئلا نمانده است.

معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا که از سوی آمریکا به قاچاق موادمخدر متهم شده، گفت: این مجلس "در عرض ساعات آینده" تشکیل خواهد شد.

طارق العیسمی گفت: نتایج انتخابات روز یکشنبه مورد بازبینی قرار گرفته و 545 عضو این مجمع به زودی کنترل دولت را به دست خواهند گرفت.

همچنین ژنرال ولادیمیر پادرینو لوپز،‌ وزیر دفاع ونزوئلا نیز در تلویزیون ظاهر شد تا وفاداری‌اش به مادورو را ابراز کند.

در همین حال تایید شد که نیکولاس ارنستو مادورو گوئرا، پسر 27  ساله نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز روز سه شنبه به عنوان یکی از 545 عضو مجلس جدید بازنویسی قانون اساسی تایید شده است.

در همین حال گفته شده که همسر مادورو یعنی "سیلیا فلورس" مادرخوانده نیکولاس ارنستو که 60 سال دارد نیز عضو این مجلس شده است.

این نخستین حضور پسر 27 ساله مادورو در یک سمت سیاسی محسوب می‌شود.

دو تن از قضات منصوب شده از سوی نمایندگان پارلمان تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا نیز به سفارت شیلی در شهر کاراکاس پناهنده شدند.

هرالدو مونوز، وزیر امور خارجه شیلی در توئیتی نوشت: ‌این دو قاضی به نام بئاتریز روییز و خوزه فرناندو نونز با هدف محافظت شدن به سفارت شیلی رفته‌اند و به آنها پیشنهاد پناهندگی در صورت میل خودشان شده است.

این دو نفر جزو 33 قاضی بودند که در تاریخ 21 ژوئیه در اقدامی نمادین از سوی پارلمان ونزوئلا به عنوان قضات جدید دادگاه عالی منصوب شدند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز به مادورو هشدار داد که با این سرکوب گسترده مخالفان سیاسی امنیت شغل خود را به خطر انداخته است و این مسیر پایان خوشی برای او نخواهد داشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =