معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن کشور گفت: توسعه ترانزیت کالا تا سه میلیون تن هدف گذاری امسال راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که عمده این ترانزیت از مرز سرخس خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  وزارت راه و شهرسازی ابراهیم محمدی روز پنجشنبه در حاشیه امضا پنجمین تفاهمنامه مشترک مرزی ایران و پاکستان در زاهدان اظهار داشت: با توجه به فعالیت های مثبت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیش بینی می شود تا در تمام حوزه های راه آهن رشد ۱۰۰ درصدی ایجاد شود.

وی ادامه داد: فعال شدن قطار کانتینری ترانزیتی بین اسلام آباد - تهران - استامبول از جمله مذاکراتی بود که امروز با هیات پاکستانی مطرح شد.

وی افزود: همچنین بر اساس مذاکراتی که بین کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و قزاقستان انجام شده قرار است قطار ترانزیتی بین این کشورها از مسیر ایران عبور کند.

وی تصریح کرد: این قطار یکبار در سال ۲۰۱۰ از ایران عبور کرد اما به دلیل مشکل نبود کالای حمل شده از استانبول به پاکستان حرکت آن متوقف شد.

معاون بهره برداری سیر و حرکت راه آهن کشور خاطرنشان کرد: هیات حاضر در این نشست ۲ هفته قبل در پاکستان توافق کردند تا مشکل بازگشت خالی بودن واگن ها را از استانبول برطرف کنند تا این مسیر ریلی مجددا راه اندازی شود.

محمدی بیان کرد: همچنین در نشست چهار ماه قبل در روسیه مقرر شد تا قطار ریلی جاده ای تهران به مسکو از مسیر باکو عبور کند.

 راه آهن ایران- پاکستان (زاهدان- کویته) در زمان جنگ جهانی دوم راه اندازی شده و از آن زمان تاکنون در مسیر زاهدان - کویته در زمینه حمل بار فعال است.

پنجمین جلسه کمیته مشترک تجارت مرزی سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان پاکستان از روز گذشته در زاهدان آغاز شده است.

هیات پاکستانی شرکت کننده در این کمیته را نمایندگانی از کنسولگری پاکستان در زاهدان، گمرک کویته، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در تهران، مدیر اداره کل بنادر ایالت بلوچستان، معاون مدیرکل ترانزیت، رایزن بخش صدور ویزا کنسولگری پاکستان در زاهدان اعضای اتاق بازرگانی کویته، مدیرکل شیلات ایالت بلوچستان، مدیر شیلات آبهای داخلی ایالت بلوچستان، نماینده سازمان راه آهن ایالت بلوچستان، نماینده شرکت حمل و نقل، وزارت خارجه، وزارت ارتباطات و بانک مرکزی این ایالت تشکیل می دهند.

چهارمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان سال گذشته در کویته برگزار شد.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱ درصد مساحت کشور) و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی و آبی با کشور پاکستان دارد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =