منصور معظمی، رییس هیات عامل ایدرو گفت: «بر اساس قرارداد جدید با شرکت رنو، دو خودروی "داستر" و "سیمبل" به صورت مشارکتی در ایران ساخته خواهد شد که رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.»

به گزارش خبرآنلاین، منصور معظمی، رییس هیات عامل ایدرو در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و‌ نوسازی صنایع ایران، شرکت پرتو نگین ناصح و گروه خودرو سازی رنو در وزارت صنعت، معدن و تجارت ااظهارداشت: ۱۰ ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با مذاکرات صورت گرفته در ۱۰ ماه اخیر، سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد تقلیل داده شد و مشارکت به صورت سه جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح شد.

معظمی تصریح کرد: «میزان سرمایه گذاری این طرح ۶۶۰ میلیون یورو در فاز اول و اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم است.»

وی ادامه داد: «باید خودروهایی را تولید و عرضه کنیم که مردم قدرت خریداری داشته باشند، چرا که ساخت خودروهای بالاتر از قیمت ۱۰۰ میلیون تومان راحت است اما مردم توانایی خرید نخواهند داشت؛ در این قرارداد تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است  و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید. همچنین رنو صادرات ۳۰ درصد محصولات و قطعات تولیدی را متعهد شده است.»

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت یادآورشد: «در ابتدای کار سهم مورد نظر داخلی ۴۰ درصد و پس از آن به ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد رسید. اما در قرارداد عنوان شده که پس از گذشت ۱.۵ سال به میزان ۶۰ درصد برسیم.» 

معظمی با بیان اینکه موضوع r&d و توجه به امر تحقیق و توسعه در این قرارداد دیده شده است، تصریح کرد: «انتخاب مدیرعامل و رییس هیات مدیره به صورت چرخشی است که در دور اول مدیر عامل از طرف رنو، رییس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس هیات مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود.»

معظمی افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ایدرو در مدیریت خودروسازان نقشی ندارد و خودروسازان ما تماما خصوصی هستند. از سویی  سهم ایدرو در قراردادها ۲۰ درصد است و دلیل آن هم حمایت دولتی از شرکت‌های داخلی است. طبق اصل ۴۴ دولت می‌تواند در گروه دو ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد. تا به امروز سهم دولت در تولید خودرو کمتر از ۱۰ درصد بوده و هر لحظه که تصمیم بگیرد می‌تواند سهام ایدرو را واگذار کند. »

وی همچنین در پاسخ به این که آیا در قرارداد مذکور مساله‌ای در نظر گرفته شده که اگر آمریکایی‌ها رنو را تحت فشار قرار دهند تفاهم‌نامه با مشکل مواجه نشود؟ تصریح کرد: «در قرارداد ما چیزی در مورد تحریم‌ها و آمریکا قید نشده است. فرانسوی‌ها تاکید داشتند چنین بندی در قرارداد گذاشته شود و یکی از علل طولانی شدن قرارداد چنین مساله‌ای بود.»

رییس هیات عامل ایدرو ادامه داد: «در توتال و سایر قرادادها نیز شاهد چنین مسائلی هستیم، اما با شرایطی که پس از برجام به وجود آمده با چنین مسائلی روبرو نخواهیم بود.»

به گفته وی اگر حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود امضا این قرارداد نهایی نمی شد. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بوئين زهرا RO ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    27 6
    از آنجايي كه آقايون وزارت خونه و دولتي ها در كارخانه هاي خودروساز ، قطعه ساز و عوامل ايجاد اين نوع قراردادها دست دارند شك نكنيد كه تمامي اينها فقط به نفع دولت و كسب درآمدهاي خاص براي خودشون مي باشد و به واسطه پشت پرده همين كارها ، خودشون به اسم محك بازار وارد كننده شدند و اونم با حذف وارد كنندگان متفرقه ، لذا دولت با تضعيف و حذف كم كم بخش خصوصي داره براي خودشون درآمدزايي ميكنند و اينكه ميگن سهم خودشون رو از 40 درصد به بيست رسوندند همش دروغ و الكيه
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      0 0
      كي اين تئوري توطعه مي خواد از كشور ما رخت بربنده
  • روحيه RO ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    34 4
    لطفا ً سوابق شرکت پرتو نگین ناصح در زمينه قطعه سازي رو بيان كنيد ، مگه غير از اين است كه شركتي كه تو اين جور معامله ها جوينت ميشن بايد سوابق و قابليتهاي قطعه سازي هم داشته باشند ، البته اگه بهتون بر نميخوره
    • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      0 0
      چه ربطي داشت؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      0 0
      نگين خودرو خيلي كلاه برداره
  • عربلو RO ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    32 6
    به گفته وی اگر حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود ......... خخخخخخخخخخخخخ ، خود دولت شده دلال و وارد كننده خودرو ..... حمايت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • قلی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 0
    حال ببینید دو تا خودروی از تولید خارج شده رنو در ایران ساخته میشه و با افتخار میگن زیر 100 میلیون که بازم روز تعیین قیمت میشه 9990000 تومان. آفرین به ما که اینها رو میخریم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    1 0
    زیر 100 میلیون شد قیمت دادن ؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 0
    ۱جوری میگن ۱۰۰میلیون انگار همه مردم وضعشون خوبه،جوونها سرکارن، دانشجو ها و سربازها حقوق میگیرن ، کارمندها ماهی ۲۰میلیون حقوق دارن و...... ۱۰۰میلیون یعنی حقوق کامل ۵سال ۱کارمند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    3 1
    انشاالله این قراردادها منجر به رفع بیکاری در مناطق محروم بشه. مثلاً کارخانه تولید رنو در سیستان و بلوچستان یا هرمزگان باشه کارخانه بعدی در خوزستان یا بوشهر
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    0 0
    چقدر کم فقط100تومن چیزی نیستش11
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    اي ول من اين خودروها رو دوست دارم
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    بي صبرانه منتظرم
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    يعني مي شه؟
    • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
      0 0
      چرا كه نه
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    بابا ميگن روهواست كه
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    معلوم نيست رنو دوباره نگذاره بره
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    رنو نشون داده كه در تحريم ها پشت ما نمي ايسته
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    ماشين هاي خوبي هستن
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
    0 0
    خيلي ماشين هاي زشتي هستن آدم رقبت نمي كنه اين همه پول بده بابتشون